English

Rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ naar Tweede Kamer verstuurd

Nieuws|Laatste update:

Minister Kamp moet nu aan de slag om de consument aan de elektrische auto te helpen. Dat is de reactie van het Formule E-team (FET) op de kabinetsbrief over het FET-rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ dat deze week naar de Kamer is verstuurd.

Het volledige actieplan Maak elektrisch rijden groot is hier te downloaden en bevat 8 maatregelen om elektrisch rijden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk te maken.

‘Snelheid is geboden om klimaat en schone lucht doelstellingen te halen. Het FET vraagt de minister daarom om het rapport uit te voeren en met concrete maatregelen te komen met Prinsjesdag,’ aldus Bert Klerk, voorzitter van het FET. Minister Kamp geeft aan eerst nader onderzoek te doen naar de doelmatigheid en effectiviteit van de subsidiemaatregelen.

Doorbraak in 2017
Bert Klerk: ‘Geen vertraging maar versnelling is geboden. Er is geen tijd te verliezen. Met een startende tweedehands markt en nieuwe volledig elektrische modellen op de markt breekt in 2017 hét moment aan om als particulier elektrisch te gaan rijden. Een uitstekend moment dus om in de versnelling te komen.’

Aanschafsubsidie
Een fijnmazig netwerk van laadpunten moet ervoor zorgen dat elektrisch laden overal in Nederland mogelijk is, zo is het voorstel in het plan. Daarnaast moet een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor nieuwe volledig elektrische auto’s en een laadtegoed van 1.000 euro voor tweedehands stekkerauto’s voor een doorbraak zorgen. Ook de bij het FET aangesloten partijen gaan zelf aan de slag om de markt voor particuliere elektrische auto's te stimuleren.

2020: 75.000 extra elektrische auto’s
Nederland telt 8 miljoen automobilisten waarvan er 90.000 elektrisch rijden. Een zeer kleine fractie hiervan (5.500) is in handen van consumenten. Dit aantal kan en moet omhoog om de klimaatdoelstellingen te bereiken. In 2020 moeten er 75.000 particuliere, elektrische auto’s zijn. De leaserijder kreeg de afgelopen jaren veel fiscaal voordeel voor elektrisch rijden. Met veel minder geld kan nu ook de particuliere markt op gang gebracht worden. Onderzoek toont aan dat subsidie voor elektrisch rijden zeer effectief is om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen. Onder andere Noorwegen en Duitsland gingen Nederland al voor.

In het FET werken bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen samen om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. De FET partijen investeren zelf ook in het aantrekkelijk maken van elektrisch rijden door onder andere informatieverstrekking en een charme offensief voor elektrisch rijden. Onafhankelijk voorzitter is Bert Klerk.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ naar Tweede Kamer verstuurd

Nieuws|Laatste update:

Minister Kamp moet nu aan de slag om de consument aan de elektrische auto te helpen. Dat is de reactie van het Formule E-team (FET) op de kabinetsbrief over het FET-rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ dat deze week naar de Kamer is verstuurd.

Het volledige actieplan Maak elektrisch rijden groot is hier te downloaden en bevat 8 maatregelen om elektrisch rijden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk te maken.

‘Snelheid is geboden om klimaat en schone lucht doelstellingen te halen. Het FET vraagt de minister daarom om het rapport uit te voeren en met concrete maatregelen te komen met Prinsjesdag,’ aldus Bert Klerk, voorzitter van het FET. Minister Kamp geeft aan eerst nader onderzoek te doen naar de doelmatigheid en effectiviteit van de subsidiemaatregelen.

Doorbraak in 2017
Bert Klerk: ‘Geen vertraging maar versnelling is geboden. Er is geen tijd te verliezen. Met een startende tweedehands markt en nieuwe volledig elektrische modellen op de markt breekt in 2017 hét moment aan om als particulier elektrisch te gaan rijden. Een uitstekend moment dus om in de versnelling te komen.’

Aanschafsubsidie
Een fijnmazig netwerk van laadpunten moet ervoor zorgen dat elektrisch laden overal in Nederland mogelijk is, zo is het voorstel in het plan. Daarnaast moet een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor nieuwe volledig elektrische auto’s en een laadtegoed van 1.000 euro voor tweedehands stekkerauto’s voor een doorbraak zorgen. Ook de bij het FET aangesloten partijen gaan zelf aan de slag om de markt voor particuliere elektrische auto's te stimuleren.

2020: 75.000 extra elektrische auto’s
Nederland telt 8 miljoen automobilisten waarvan er 90.000 elektrisch rijden. Een zeer kleine fractie hiervan (5.500) is in handen van consumenten. Dit aantal kan en moet omhoog om de klimaatdoelstellingen te bereiken. In 2020 moeten er 75.000 particuliere, elektrische auto’s zijn. De leaserijder kreeg de afgelopen jaren veel fiscaal voordeel voor elektrisch rijden. Met veel minder geld kan nu ook de particuliere markt op gang gebracht worden. Onderzoek toont aan dat subsidie voor elektrisch rijden zeer effectief is om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen. Onder andere Noorwegen en Duitsland gingen Nederland al voor.

In het FET werken bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen samen om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. De FET partijen investeren zelf ook in het aantrekkelijk maken van elektrisch rijden door onder andere informatieverstrekking en een charme offensief voor elektrisch rijden. Onafhankelijk voorzitter is Bert Klerk.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht