English

Elektrische mobiliteit

De redactie van NederlandElektrisch.nl definieert elektrische mobiliteit als het verplaatsen van personen of goederen met voertuigen die als hoofdaandrijving een elektromotor kennen. De eerste vorm van elektrische mobiliteit is de elektrische auto in 1828. 

Elektrische auto
De Hongaar Ányos Jedlik bouwt in 1828 al eerste een kleinschalige modelwagen met elektromotor. In 1897 is het Amerikaanse Pope Manufacturing Company de eerste grootschalige fabrikant van elektrische voertuigen. Aan het begin van 19e eeuw introduceert Henry Ford echter de massaproductie voor de brandstofauto met de Ford T. Hierdoor wint de brandstofauto terrein en zijn elektrische auto’s niet langer een levensvatbaar commercieel product. Aan het einde van de 20e eeuw doet de elektrische auto echter zijn herintrede en Nederland bereikte in 2015 de mijlpaal van 50.000 elektrische voertuigen. De Nederlandse overheid stelt zichzelf ten doel om in 2020 200.000 elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen rond te hebben rijden.

Elektrische (trolley)bus
De eerste elektrische trolleybus in Nederland reed als proef in Groningen, tussen de Kraneweg en de Meeuwerderweg. In 1928 werd de proef als geslaagd beschouwd en in 1949 werden de overgebleven tramlijnen 1 en 3 in Groningen omgezet in trolleylijnen naar het Noorderstation en de wijk Helpman. In Arnhem werd tijdens de Slag om Arnhem in september 1944 de complete tramremise vernield. Het vooroorlogse plan om het tramnet door trolleybussen te vervangen kwam in een stroomversnelling. Op 5 september 1949 werd de eerste trolleylijn geopend. In Arnhem rijden de elektrische trolleybussen vandaag de dag nog altijd rond. Anno 2015 is de elektrische bus zonder bovenleiding sterk in opmars. Zo is het volledige busvervoer op het Waddeneiland Schiermonnikoog sinds 2014 elektrisch en heeft Schiphol in de zomer van 2015 35 elektrische bussen in gebruik genomen die opgeladen worden met zonnestroom. Nederland heeft de ambitie om in 2025 alle bussen die ingezet worden voor het openbaar vervoer elektrisch dan wel met nul emissie te laten rijden. 

Elektrische trein
De eerste elektrische trein, een locomotief, werd in 1837 gebouwd door de Schotse chemicus Robert Davidson. In Nederland reden de eerste elektrische treinen in 1908 op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam, Den Haag HS en Scheveningen. De Nederlandse Spoorwegen reden in 1948 voor het eerst met elektrische locomotieven, de 1000-serie. Alle NS-treinen zijn anno 2015 nog altijd elektrisch.

Elektrische tram
De elektrische tram werd in 1890 uitgevonden en gepatenteerd door Belg Karen Van Depoele. De eerste elektrisch voortbewogen tram reed echter al in 1881 in Berlijn. Het ging destijds nog om een experiment. In de periode na 1890 werden veel paarden- en stoomtrams vervangen door een elektrische variant. In Nederland reden in 1899 de eerste elektrische trams met bovenleiding tussen Haarlem en Zandvoort. Anno 2015 rijden in Nederland nog in vier grote steden elektrische trams: in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Elektrisch vliegtuig
De huidige elektrische vliegtuigen zijn vooral experimentele proefmodellen. Het gaat zowel om bemande als onbemande toestellen. De Solar Impulse is geniet naar alle waarschijnlijkheid het meeste bekendheid. Dit eenpersoons elektrische vliegtuig werkt op zonne-energie en wordt aangedreven door elektromotoren. In 2016 hoopt promotor Bertrand Piccard met zijn team een wereldreis te voltooien. De eerste bemande vlucht met een elektrisch vliegtuig vond overigens plaats in 1973.

Elektrische boot
De eerste elektrische boot werd ontwikkeld door de Duitser Moritz von Jacobi in 1839. Deze boot van 7,3 motor kon 14 personen vervoeren bij een snelheid van 5 kilometer per uur. De elektrische boot floreerde tot het begin van de 20e eeuw toen de buitenboordmotoren op brandstof oprukte. Sinds enkele jaren zijn elektrische boten aan een revival bezig. Nederland telde eind 2014 zo’n 1.500 elektrische boten. De provincie Friesland is de pionier, maar ook Amsterdam heeft de ambitie om al haar rondvaartboten in 2025 allen elektrisch te laten varen.

Elektrische fiets
De eerste ideeën voor elektrische fietsen zijn in de jaren negentig van de 19e eeuw gedocumenteerd in diverse Amerikaanse patenten. Toch duurt het tot het einde van de jaren negentig van de 20e eeuw voordat de elektrische fiets op grote schaal commercieel verkrijgbaar is. Vandaag de dag is China de grootste producent van elektrische fietsen, maar heeft ook Nederland een aantal sterkhouders. Dat zijn niet alleen gevestigde fabrikanten zoals Gazelle, Batavus en Sparta, maar ook nieuwkomers als QWIC en Segway. Nederland telde anno 2014 al 1,2 miljoen elektrische fietsen.

Elektrische scooter/motor
Ondanks dat onduidelijk is wie de eerste elektrische scooter patenteerde, is het wel bekend dat dit in 1895 gebeurde. Het eerste bedrijf dat zich toelegde op de commerciële productie van elektrische motorfietsen is de Société pour l’étude et la Construction de Vehicules Electriques (Socovel) van de Belgische broers Limette. Net als bij auto’s liep de vraag naar elektrische scooters en motors terug door de opkomst van de brandstofmotor. Sinds de introductie van de eerste elektrische scooter op basis van massaproductie –in 1996 door Peugeot – neemt de aandacht echter weer snel toe. Nederland verwelkomde in de zomer van 2015 zelfs al de 30.000e elektrische scooter.

BYD bouwt 21 volledig elektrische midibussen voor Connexxion

BYD heeft een nieuwe, volledig elektrisch aangedreven midibus gepresenteerd op de vakbeurs Busworld in België. Een introductie met een Nederlands tintje, want Connexxion heeft direct een order van 21 van deze bussen geplaatst.  De 8,75...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | ANWB Megatest elektrische gezinsauto’s 2017

De ANWB heeft een ‘megatest’ uitgevoerd met elektrische gezinsauto’s.  Bij het kiezen van de testauto’s stelde de organisatie grenzen. Zo mochten de auto’s maximaal 50.000 euro kosten en moeten ze 4 deuren hebben....
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Volvo en Geely investeren 640 miljoen euro in elektrisch automerk Polestar

Volvo Cars en eigenaar Zhejiang Geely Holding Group hebben bekendgemaakt dat ze 640 miljoen euro investeren om de eerste fase van de product-, merk- en industriële ontwikkeling van Polestar te ondersteunen. De investering onderstreept de...
Foto's|Laatste update:

Terugblik Ecomobiel 2017: elektrificatie van Nederlands wagenpark rukt snel op

Op Ecomobiel 2017 kregen bezoekers 3 dagen lang innovaties en oplossingen op het gebied van duurzame mobiliteit voorgeschoteld. Trendwatcher Ruud Veltenaar vindt het een positieve ontwikkeling dat veel mensen al bezig zijn met duurzame innovatie maar...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Netbeheerder Stedin maakt wagenpark volledig elektrisch

Stedin gaat zijn wagenpark de komende jaren volledig verduurzamen met elektrische auto’s. Daardoor stoten in 2020 het woon-werkverkeer, zakelijke reizen en de leaseauto’s geen broeikasgassen en schadelijke stoffen meer uit. Medewerkers van...
Foto's|Laatste update: