English

Veelgestelde vragen over laden (FAQ)

Veelgestelde vragen over laden (FAQ)
Wat is er nodig om een elektrische auto op te laden?

Wellicht ten overvloede om te melden, maar het voor het laden van een elektrische auto zijn naast de auto een laadpaal, laadkabel en laadpas nodig.

Hoe werkt een laadpaal van een elektrische auto?

De gebruiker van de elektrische auto verbindt via een laadkabel de auto met de laadpaal. Om de auto bij een publieke laadpaal te kunnen opladen, moet de gebruiker een abonnement afsluiten bij een energieleverancier voor elektrische auto’s (provider). De gebruikers ontvangt dan een pasje, dat wordt gescand bij de laadpaal, waarna het opladen kan beginnen. De energierekening betaalt de gebruiker aan de provider.

Hoe lang duurt het laden van een elektrische auto?

De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu is, hoe snel de auto kan laden en welke laadpaal er beschikbaar is. Wanneer men een elektrische auto thuis laadt met een met een 220 Volt-aansluiting moet men rekenen op een laadtijd van 8 uur. Bij een standaard publiek laadpunt zal dit ongeveer 2 tot 4 uur bedragen, uiteraard afhankelijk van het type auto. Wanneer men gebruik maakt van een snellaadpaal is auto met maximaal 30 minuten voor minimaal 80 procent geladen.

Wat kost het laden van een elektrische auto?

Voor het gebruiken van publieke oplaadpunten dient men te beschikken over een laadabonnement waarbij men een laadpas ter beschikking krijgt. Met deze laadpas kan men bij de publieke oplaadpunten stroom tanken. Naast de abonnementskosten moet de stroom uiteraard ook betaald worden, dit verschilt per provider, gemeenten en/of laadpunt.

Waar kan ik laadpunten voor het laden van een elektrische auto vinden?

De website NederlandElektrisch.nl maakt het in samenwerking met Oplaadpalen.nl mogelijk om de verschillende laadlocaties in Nederland hier te bekijken.

Hoe veilig is het laden van een elektrische auto?

Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het laden van een elektrische auto uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit je auto zou trekken, stopt het gehele laadproces. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

Kan iemand bij het laden van mijn elektrische auto stroom van mij stelen?

Nee, dit is in principe niet mogelijk. Er zijn diverse veiligheidsstappen ingebouwd om dit te voorkomen. Eerst meld de gebruiker zich een elektrische laadpaal aan met een laadpas. Wanneer de computer van de paal de gebruiker herkent, wordt het stopcontact ontgrendelt en kan de stekker in het contact gestoken worden. Wanneer de stekker is bevestigd begint het laden pas. Mocht iemand tijdens het laden de stekker uit de auto trekken zal het laadproces direct gestopt worden.

Welke types laadpalen zijn er?

Er bestaan drie verschillende types laadpalen: de private oplaadpaal (veelal voor thuis), een (semi-)publieke laadpaal en een snellaadpaal. Voor de private oplaadpaal op eigen terrein heeft men logischerwijs geen abonnement nodig. Voor de (semi-)publieke laadpaal en de snellaadpaal wel. Een publieke laadpaal is eigendom van de gemeente, slechts incidenteel zijn deze gratis te gebruiken. Voor snellaadpunten heeft men altijd een abonnement nodig.

Is snelladen geschikt voor alle elektrische auto’s?

Of een auto kan snelladen hangt af van de accu van de auto en van het batterijmanagementsysteem in de auto. Op dit moment is het snelladen alleen mogelijk voor auto’s die zijn uitgerust met de ChaDeMo-standaard.

Is snelladen schadelijk voor de accu van een elektrische auto?

Alle accu’s verliezen in meer of mindere mate capaciteit naarmate ze vaker worden geladen. Of snelladen slecht is voor de accu is afhankelijk van veel factoren. Het type accu speelt hierbij een belangrijke rol en uiteindelijk is het de autofabrikant die bepaalt hoe vaak een auto snel geladen kan worden. Volg dus altijd de instructies van de fabrikant op wat betreft het opladen van de accu van uw elektrische auto. In het ChaDeMo-protocol zijn maatregelen getroffen om de schadelijke effecten van het snelladen te minimaliseren. Zo wordt continu de temperatuur van de accu gemeten en wordt bij warmteontwikkeling het laadvermogen teruggebracht. Het is dus niet zo dat snelladen per definitie slecht is voor de accu.

Video van de week | Albert Heijn neemt 2 elektrische vrachtwagens in gebruik

Abdeluheb Choho, wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, heeft de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen die Albert Heijn-supermarkten in Amsterdam gaan bevoorraden. De 2 volledig elektrische trucks zijn uitstootvrij en stil....
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdam krijgt ‘elektrischefietsenplan’

Als eerste Nederlandse stad krijgt Amsterdam een hypermodern deelfietsenplan. Vanuit een onverwoestbare omgebouwde zeecontainer kan iedereen een deel-e-bike van e-bike to go pakken die simpel en snel met een smartphone kan worden geopend en gebruikt....
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 22 mei – zondag 28 mei 2017

Groningen zet 4 waterstofwagens en mobiel waterstofvulpunt in Met de inzet van een afvalwagen en een veegwagen op waterstof heeft Groningen, voor zover bekend, een Europese primeur te pakken. Ook neemt de gemeente 2 personenauto’s op...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | 1 op 100 parkeerplaatsen moet laadpunt hebben voor elektrische auto’s

Uit een gezamenlijk onderzoek van overheid, marktpartijen en kennisinstituten blijkt dat gemiddeld 1 procent van alle openbare parkeerplaatsen een laadpaal voor elektrische voertuigen moet hebben. Het onafhankelijke Nationaal Kennisplatform...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Aantal laadsessies elektrische auto’s met 45 procent gegroeid

Het aantal laadsessies voor elektrische auto’s is in 2016 met 45 procent gestegen ten opzichte van 2015. Zuid-Holland loopt daarbij samen met Noord-Holland voorop met het hoogste aantal laadsessies. Dat blijkt uit analyse van NewMotion van ruim...
Nieuws|Laatste update: