English

Brandveiligheid

Fabrikanten van elektrische en hybride elektrische voertuigen besteden veel aandacht aan de brandveiligheid van hun voertuigen en ze testen deze daar vóór productie uitvoerig op. Ook na productie bewaken ze dat zorgvuldig. Autofabrikanten en -importeurs hebben gedetailleerd uitgewerkte protocollen klaarliggen voor een eventueel incident met hun elektrische auto, ook bij brand.

De effecten van brand op voertuig en batterijenpakket worden steeds beter doorgrond. Daarom hoeven brandweerkorpsen niet meer terughoudend te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen in parkeergarages. Er zijn wel nog vragen over wat er bij een calamiteit zou kunnen gebeuren bij een mogelijke beschadiging van de elektrische installatie of het batterijenpakket of bij het door interne of externe oorzaak in de brand geraken van een elektrische auto. Het is belangrijk dat hier meer onderzoek naar wordt gedaan, dat er duidelijke protocollen en richtlijnen komen voor hulpdiensten en dat deze hierin worden getraind. De brandweer Rotterdam heeft voor haar regio inmiddels een praktijkrichtlijn opgesteld.

Uit eind 2012 door het Duitse expertisecentrum DEKRA uitgevoerde brandtesten blijkt dat elektrische en hybride elektrische voertuigen met een lithium-ion accu bij brand minstens zo veilig zijn als voertuigen met verbrandingsmotoren en conventionele accu's. De vlammen- en rookontwikkeling bij brandende accu's bleek zelfs significant minder te zijn dan bij benzine en diesel. De rook van een accubrand kan daarbij wel bijzonder giftig zijn, waardoor het gevaar daarvan vergelijkbaar is met die van een brand met conventioneel voertuig.

Explosieve groei elektrische auto's in de Randstad verwacht

In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal binnen 2 jaar, in Amersfoort en Utrecht binnen 4 jaar. Belangrijke factor: betere...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Ruim 10.000 snelle e-bikes moeten op de rijbaan

Sinds begin dit jaar is een bromfietskenteken voor speed-pedelecs verplicht. Bestuurders hiervan moeten daarom net als bromfietsers de rijbaan op, tenzij anders staat aangegeven. Ook zijn een helm en achteruitkijkspiegel verplicht. Nederland telde...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tesla kan productie Model 3 opschroeven na ophalen 1,8 miljard dollar

Tesla kan definitief vaart gaan maken met de productie van de Tesla Model 3 nu het bedrijf 1,8 miljard dollar opgehaald met het plaatsen van leningen bij investeerders. Het geld wil Tesla aanwenden om toe te groeien naar het doel van de productie van...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Allego start samenwerking met Shell

Allego en Shell gaan samenwerken om het snelladen van elektrische auto’s bij een aantal geselecteerde Shell-stations in Nederland en het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken. Het doel is dat de snelladers eind 2017 operationeel zijn op alle...
Foto's|Laatste update:

MobilitymoveZ.NL start vooraanbesteding autonoom rijden

MobilitymoveZ.NL is een vooraanbesteding test- en ontwikkelomgeving geautomatiseerd autorijden gestart. Op de Nederlandse en internationale aanbestedingswebsites is een uitvraag onder de naam MobilitymoveZ.NL gepubliceerd.  Het ministerie van...
Nieuws|Laatste update: