English

Twee- en driewielers (Light electric vehicles)


Ook in het vervoer op twee wielen rukt elektrisch rijden op. Zo telt Nederland al meer dan 1,2 miljoen elektrische fietsen en staat de elektrische scooter sterk in de belangstelling. Een nieuwe categorie bij dit alles wordt gevormd door de Light Electric Vehicles (LEV’s), dit zijn voertuigen (veelal met twee of drie wielen) met een accucapaciteit van minder dan tien kilowattuur (bron: Vereniging DOET). De actieradius is 15 tot 100 kilometer. De diversiteit aan LEV’s is groot; van elektrische brommers en scooters tot de Renault Twizy en motorscooters. Op deze pagina's worden de verschillende LEV's behandeld.

Elektrische fiets
Een elektrische fiets is een fiets die door een elektromotor aangedreven wordt, al dan niet in combinatie met spierkracht. De huidige elektrische fietsen kunnen onderverdeeld worden in twee soorten fietsen: e-bike en speedbikes (ook wel speed pedelec genoemd).
Een reguliere elektrische fiets (e-bike) met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur (km/u) geldt volgens de Wegenverkeerswet als een normale fiets. Dat wil zeggen dat rijbewijs, kenteken, verzekering en helm niet nodig zijn. De e-bike werkt in combinatie met spierkracht en geeft alleen ondersteuning. In het Nederlands wordt dit trapondersteuning genoemd. Nederland telt al 1,2 miljoen e-bikes.
De speedbike is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Om hierop te rijden is een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken verplicht. Het aantal speedbikes op de Nederlandse wegen ligt anno 2015 rond de 2.000 exemplaren.

Elektrische fietsen kennen meerdere type motoren, de belangrijkste varianten zijn:

  • Voorwielmotor: voordeel van deze motor in het voorwiel is dat hij zeer stil is en weinig onderhoud vergt. Het nadeel van de motor in het voorwiel is dat deze vaak een minder krachtige ondersteuning biedt.
  • Middenmotor: de middenmotor geeft meer ondersteuning dan de voorwielmotor en maakt hierdoor ook meer geluid.
  • Achterwielmotor: als voordeel voor de motor in het achterwiel wordt vaak genoemd dat men het gevoel heeft te allen tijde de wind mee te hebben.

De accu kan bij een elektrische fiets op verschillende plekken op de fiets zijn ondergebracht. De meest gangbare plek voor de accu is onder de achterdrager. Ook zijn er elektrische fietsen waarbij de accu in het frame is weggewerkt. Voor elektrische fietsen worden de volgende de drie accu’s momenteel het meeste toegepast de Nikkel Metaalhybride-accu (NiMh-accu), de lithium-ion-accu (li-ionaccu) en de lithium-ion-polymeeraccu.

Speed pedelecs
De speedbike dan wel speed pedelec is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Er zijn speedbikes met een elektromotor waarbij men niet hoeft mee te trappen. Dit zijn volgens de wet geen fietsen maar: snorfietsen (snelheid tot maximaal 25 km/u) of bromfietsen (sneller dan 25 km/u). Voor deze varianten moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de speed pedelec als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Net als bij de standaard elektrische fiets is de trapondersteuning elektrisch. Dit betekent dat men te maken heeft met een accu die tijdens de rit stroom verbruikt en die dus een beperkt aantal kilometers trapondersteuning biedt. Het aantal speedbikes op de Nederlandse wegen ligt anno 2015 rond de 2.000 exemplaren.

Elektrische scooters
De elektrische scooter wordt aangedreven door een elektrische motor. Een elektrische scooter mag afhankelijk van het type in Nederland 25 kilometer per uur (elektrische snorfiets) of 45 kilometer per uur (elektrische bromfiets) rijden. Voor beide varianten van de elektrische scooter moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de elektrische scooter als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Elektrische scooters die aangemerkt zijn als bromfietsen moeten zich bovendien verplaatsen op de rijbaan, tenzij er een speciaal bord is voor een brom- en fietspad. Elektrische scooters die maximaal 25 kilometer per uur mogen, rijden op het fietspad en een helm is daarbij niet verplicht. Nederland telt een brommer- en scooterpark van 1,2 miljoen stuks dat op termijn volledig geëlektrificeerd kan worden. In juli 2015 verwelkomde Nederland de 30.000e elektrische scooter op haar wegen en per 31 december 2016 telt Nederland 36.271 elektrische scooters. Voor elektrische scooters worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, drie tot tien uur nodig om op te laden. Het opladen gebeurt door middel van een laadkabel aan een gewoon stopcontact.

Elektrische motorfietsen
Een elektrische motor(fiets) is een voertuig op twee of drie wielen en is voorzien van een elektromotor. Voor een elektrische motorfiets moet men een motorrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. Voor elektrische motorfietsen worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, circa acht uur nodig om op te laden. Nederland telt per 31 december 2016 316 elektrische motorfietsen.

Explosieve groei elektrische auto's in de Randstad verwacht

In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal binnen 2 jaar, in Amersfoort en Utrecht binnen 4 jaar. Belangrijke factor: betere...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Ruim 10.000 snelle e-bikes moeten op de rijbaan

Sinds begin dit jaar is een bromfietskenteken voor speed-pedelecs verplicht. Bestuurders hiervan moeten daarom net als bromfietsers de rijbaan op, tenzij anders staat aangegeven. Ook zijn een helm en achteruitkijkspiegel verplicht. Nederland telde...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tesla kan productie Model 3 opschroeven na ophalen 1,8 miljard dollar

Tesla kan definitief vaart gaan maken met de productie van de Tesla Model 3 nu het bedrijf 1,8 miljard dollar opgehaald met het plaatsen van leningen bij investeerders. Het geld wil Tesla aanwenden om toe te groeien naar het doel van de productie van...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Allego start samenwerking met Shell

Allego en Shell gaan samenwerken om het snelladen van elektrische auto’s bij een aantal geselecteerde Shell-stations in Nederland en het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken. Het doel is dat de snelladers eind 2017 operationeel zijn op alle...
Foto's|Laatste update:

MobilitymoveZ.NL start vooraanbesteding autonoom rijden

MobilitymoveZ.NL is een vooraanbesteding test- en ontwikkelomgeving geautomatiseerd autorijden gestart. Op de Nederlandse en internationale aanbestedingswebsites is een uitvraag onder de naam MobilitymoveZ.NL gepubliceerd.  Het ministerie van...
Nieuws|Laatste update: