©Mercedes-Benz Vans

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 juli – zondag 29 juli 2018

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

’s Werelds meest circulaire auto is van vlas en suiker en rijdt 1:300
Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden Noah, een prototype van een ultralichte, elektrisch aangedreven auto op basis van vlasvezel en suiker. Het is tevens ’s werelds meest circulaire auto. Het milieueffect van een auto wordt niet alleen bepaald door zijn verbruik, maar net zo goed door de productie ervan en de uiteindelijke recycling. Het studententeam, TU/ecomotive, gaat met Noah op Europese tournee om anderen te inspireren. Noah is een elektrische stadsauto met 2 zitplaatsen en een ruime kofferbak, een top van 110 kilometer per uur en een bereik van 240 kilometer. Het verwachte verbruik in stadsverkeer, is ongeveer gelijk aan 1 liter benzine op 300 kilometer.

Nederlandse sector elektrisch rijden inspireert Polen
Elektrische mobiliteit staat in Polen nog in de kinderschoenen. Een Poolse delegatie bezocht de Nederlandse elektrische mobiele sector. In 3 dagen kregen de Polen een overzicht van de ontwikkelingen en de stand van zaken in Nederland. De delegatie bestond uit afgevaardigden van het ministerie van Energie, tot gemeenten en bedrijven. ‘We zijn hier om kennis op te doen en te leren van de praktijkervaring die in Nederland ruimschoots aanwezig is’, aldus Katarzyna Sobótka-Demianowska van het Poolse energiebedrijf Orlen, dat vele tankstations in onder meer Polen en Duitsland bezit. Er lopen meerdere samenwerkingsverbanden met landen binnen en buiten Europa die leiden tot een win-winsituatie voor zowel Nederland als de samenwerkingspartner. De wil om elektrische mobiliteit in Polen te laten groeien is recentelijk vertaald in het rapport “E-mobility in Poland as a business opportunity”. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) bracht dit rapport uit. De bevindingen van dit rapport komen tijdens een seminar van RVO.nl in september aan bod. Bij interesse in het seminar kan contact opgenomen worden met Mihill Luli (RVO.nl) of Martin van Buren (NL-se ambassade in Warsaw).

LeasePlan en Allego introduceren woon-werklaadservice
LeasePlan en Allego hebben een samenwerking aangekondigd om elektrisch rijdende klanten van LeasePlan zowel thuis als op het werk toegang te geven tot eigen laadpunten. De laadpunten zijn geschikt voor alle voertuigen, gebruiken load-balancing en de stroomkosten worden automatisch verrekend. Als onderdeel van de overeenkomst krijgen e-rijders van LeasePlan tevens een laadpas die bij ruim 65.000 laadpunten in heel Europa te gebruiken is. De service zal aanvankelijk worden uitgerold in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal en Zweden. Allego installeert laadpunten bij de rijder thuis en op het werk, en zorgt eveneens voor het lopende beheer en onderhoud ervan. Klanten van LeasePlan krijgen tevens toegang tot het EV Cloud Services Platform van Allego, waarop facturering, monitoring en analytische diensten worden aangeboden.

Mercedes-Benz introduceert volledig elektrische bestelwagen eVito
Mercedes-Benz Vans introduceert de volledig elektrische bestelwagen eVito. De eVito komt na zijn debuut op de IAA Commercial Vehicle Show 2018 in Hannover (20 – 27 september) op de markt. De eVito heeft een 41,4 kilowattuurbatterij, waarmee hij een actieradius heeft van 150 kilometer. Daarna is de eVito in 6 uur weer op te laden. De middelgrote bestelwagen is er in 2 lengtes. Het basismodel is 5.140 millimeter lang, heeft een maximale laadcapaciteit van 1.073 kilogram en is dus vergelijkbaar met de Vito met verbrandingsmotor. Daarbij is er ook een extra lange versie. Die meet 5.370 millimeter, heeft een laadcapaciteit van 1.048 kilogram en een maximaal toegestaan gewicht van 3.200 kilogram. Het batterijpakket van de eVito bevindt zich onder de vloer, waar het geen invloed heeft op de 6,0 tot 6,6 kubieke meter grote laadruimte. Volgend jaar volgt de introductie van de eSprinter, die in eerste instantie als bestelwagen met een verhoogd dak en een toegelaten gewicht van 3.500 kilogram op de markt komt. Zijn maximale laadvolume is met 10,5 kubieke meter gelijk aan dat van de Sprinter met dieselmotor.

50 medewerkers Accenture testen e-bikes
Deze zomer laat adviesbureau Accenture 50 medewerkers zowel woon-werk als zakelijke kilometers per e-bike afleggen. Het gaat om een pilot van 2 maanden. Als de pilot positief wordt afgesloten dan overweegt Accenture voor een langere tijd lease e-bikes via ALD Automotive aan te bieden. De pilot met e-bikes is overigens enthousiast ontvangen door het personeel van Accenture. Met ruim 100 aanmeldingen is de animo boven verwachting. Verspreid over de kantoren in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Heerlen gaan de komende 2 maanden 50 medewerkers de e-bikes uitproberen. Het gaat om gewone en zogenaamde speed pedelec e-bikes van de merken Stromer en Riese & Muller die een snelheid tot 45 kilometer per uur kunnen bereiken.

‹ Naar overzicht