English

Het nieuws in 1 minuut | maandag 30 juli – zondag 12 augustus 2018

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

InMotion zet op circuit Assen derde elektrisch ronderecord op hun naam
Voor de derde keer heeft studententeam InMotion van de TU Eindhoven (TU/e) een elektrisch ronderecord op een beroemd circuit op hun naam gezet. Na Zandvoort en Zolder noteerden de studenten met hun IM/e op het TT Circuit Assen met 1:43.059 officieel de snelste tijd ooit met een elektrische auto. Achter het stuur van de IM/e zat Jeroen Mul, een Nederlandse autocoureur die voor Lamborghini uitkomt in het internationale GT-kampioenschap voor sportauto’s. De recordpoging vond plaats tijdens het evenement ‘Experience Electric Day’. Ook deed de IM/e tweemaal een demonstratie op het TT circuit voor het aanwezige publiek. Vorig jaar in juni verbrak het team met coureur Beitske Visser het vorige record op Circuit Zandvoort met liefst 16 seconden. Een maand later werd de IM/e ook de snelste elektrische auto op Circuit Zolder, door het oude record met 19 seconden te verpletteren. Coureur Xavier Maassen zette bovendien zo het record weer op zijn naam, dat hij eerder was verloren.

InMotion is een team bestaande uit studenten van TU/e en Fontys, die gezamenlijk werken om de elektrische mobiliteit te verbeteren. Met het zetten van elektrische ronderecords hopen de studenten meer bekendheid te krijgen. Hun doel is om in de toekomst deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans met een volledig elektrische raceauto. Op deze manier laat InMotion zien dat elektrisch rijden zowel snel als betrouwbaar is op lange afstanden.

1,9 miljoen euro voor snellaadplein elektrische auto’s in Rotterdam
Het consortium FLEX EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen uit de nationale subsidieregeling DKTI-Transport voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam en de aanschaf van 34 elektrische voertuigen. Op het snellaadplein kunnen logistieke bedrijven hun voertuigen laden voor de stadsdistributie. Dit is een belangrijke stap in het realiseren van emissievrij pakketvervoer in en rondom de Rotterdamse binnenstad.  Om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren en wereldwijd klimaatverandering tegen te gaan, heeft de gemeente Rotterdam zich als doel gesteld dat de logistiek in de binnenstad voor 2025 emissievrij moet zijn. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, EMOSS en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium FLEX EV.  Met een speciaal ontwikkeld snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.

FLEX EV gaat met een slimme mix van opportunity charging (laden wanneer het kan) en overnight charging (’s nachts laden) een nieuwe laadstrategie realiseren. Het snellaadplein heeft 8 opstelplaatsen met vermogens tot 350 kilowatt en er kunnen 4 voertuigen tegelijkertijd laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt onder andere een model voor slim laden van de vloot.

Arcadis en TNO onderzoek toekomst zelfrijdend vervoer in Noord-Holland
Arcadis en TNO hebben in opdracht van de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam de gevolgen van de komst van de zelfrijdende voertuigen onderzocht. De conclusie is dat de komst van zelfrijdende voertuigen veel onzekerheden met zich meebrengt. Mochten alle auto’s volledig zelfrijdend worden, dan zal de drukte op de wegen in Noord-Holland toenemen. De resultaten worden gebruikt als bouwsteen voor de koers Smart Mobility van de provincie, en in het Programma Smart Mobility van de Amsterdamse metropoolregio (MRA).

Arcadis en TNO hebben verschillende scenario’s uitgewerkt voor de effecten van zelfrijdende voertuigen op stedelijke en minder verstedelijkte gebieden in Noord-Holland. De scenario’s zijn extreem gekozen om inzicht te krijgen in de maximale impact. Deze scenario’s verschillen in de wijze waarop autobezit en autodelen zich ontwikkelen en de mate van automatisering van de voertuigen. Bij volledig zelfrijdende voertuigen is er geen chauffeur, rijervaring of rijbewijs meer nodig, waardoor meer mensen van deze voertuigen gebruik zouden kunnen maken en het dus drukker kan worden op de Noord-Hollandse wegen. De effecten zijn echter nog met grote onzekerheid omgeven.

E-Flux sluit samenwerking met Ladenetz en voegt 2.167 laadpunten toe aan netwerk
E-Flux, aanbieder van laadoplossingen, heeft een samenwerking gesloten met het Duitse Ladenetz. Door deze samenwerking kan de E-Flux laadpas gebruikt worden bij 2.167 laadpunten in het Ladenetz netwerk. Ladenetz is een initiatief van Smartlab, een Duitse organisatie die zich inzet voor een groot Europees laadnetwerk. Ruim 150 Stadtwerke zijn hierbij aangesloten. Deze lokale nutsbedrijven zijn verantwoordelijk voor voorzieningen als stroom, gas en water, maar zullen de komende tijd vooral investeren in laadpunten voor elektrische auto’s. E-Flux biedt laadoplossingen aan zoals laadpassen, maar ook een onafhankelijke beheertool voor laadpalen. Hierdoor wordt het mogelijk om prijzen in te stellen voor laadsessies en technische support vanaf afstand te verlenen. De komende tijd zal E-Flux haar laadnetwerk in Europa verder gaan uitbreiden.

‹ Naar overzicht

Onoph Caron van ElaadNL: ‘Nederland is koploper smart charging’

De Nederlandse netbeheerders ondertekenden onlangs een overeenkomst om nog eens 5 jaar door te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Daarbij wordt de focus op smart charging gelegd. Directeur Onoph Caron: ‘We gaan...
Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren...
Nieuws|Laatste update:

André Beukers (E-Trucks Europe): ‘Niemand gelooft in waterstof, maar de waterstof-elektrische truck heeft echt de toekomst’

E-Trucks Europe neemt in 2019 een fonkelnieuw bedrijfspand in gebruik. Hiermee is de fabrikant van batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks klaar voor de toekomst. Dat is nodig ook volgens oprichter André Beukers. ‘De markt...
Nieuws|Laatste update:

Kerstreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2018

In de komende weken – tot en met 6 januari 2018 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het kerstreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder dan de 10 meest...
Nieuws|Laatste update:

Mark Smidt over snellaadmarkt voor zware voertuigen: ‘Heliox gaat full scale opschalen’

Private equity fonds Waterland nam onlangs een meerderheidsbelang in Heliox. Hiermee is de fabrikant in laadoplossingen voor zware voertuigen en equipment klaar voor de toekomst. Dat is nodig volgens Mark Smidt, directeur New Business Development....
Nieuws|Laatste update: