English

Het nieuws in 1 minuut | maandag 30 juli – zondag 12 augustus 2018

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

InMotion zet op circuit Assen derde elektrisch ronderecord op hun naam
Voor de derde keer heeft studententeam InMotion van de TU Eindhoven (TU/e) een elektrisch ronderecord op een beroemd circuit op hun naam gezet. Na Zandvoort en Zolder noteerden de studenten met hun IM/e op het TT Circuit Assen met 1:43.059 officieel de snelste tijd ooit met een elektrische auto. Achter het stuur van de IM/e zat Jeroen Mul, een Nederlandse autocoureur die voor Lamborghini uitkomt in het internationale GT-kampioenschap voor sportauto’s. De recordpoging vond plaats tijdens het evenement ‘Experience Electric Day’. Ook deed de IM/e tweemaal een demonstratie op het TT circuit voor het aanwezige publiek. Vorig jaar in juni verbrak het team met coureur Beitske Visser het vorige record op Circuit Zandvoort met liefst 16 seconden. Een maand later werd de IM/e ook de snelste elektrische auto op Circuit Zolder, door het oude record met 19 seconden te verpletteren. Coureur Xavier Maassen zette bovendien zo het record weer op zijn naam, dat hij eerder was verloren.

InMotion is een team bestaande uit studenten van TU/e en Fontys, die gezamenlijk werken om de elektrische mobiliteit te verbeteren. Met het zetten van elektrische ronderecords hopen de studenten meer bekendheid te krijgen. Hun doel is om in de toekomst deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans met een volledig elektrische raceauto. Op deze manier laat InMotion zien dat elektrisch rijden zowel snel als betrouwbaar is op lange afstanden.

1,9 miljoen euro voor snellaadplein elektrische auto’s in Rotterdam
Het consortium FLEX EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen uit de nationale subsidieregeling DKTI-Transport voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam en de aanschaf van 34 elektrische voertuigen. Op het snellaadplein kunnen logistieke bedrijven hun voertuigen laden voor de stadsdistributie. Dit is een belangrijke stap in het realiseren van emissievrij pakketvervoer in en rondom de Rotterdamse binnenstad.  Om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren en wereldwijd klimaatverandering tegen te gaan, heeft de gemeente Rotterdam zich als doel gesteld dat de logistiek in de binnenstad voor 2025 emissievrij moet zijn. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, EMOSS en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium FLEX EV.  Met een speciaal ontwikkeld snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.

FLEX EV gaat met een slimme mix van opportunity charging (laden wanneer het kan) en overnight charging (’s nachts laden) een nieuwe laadstrategie realiseren. Het snellaadplein heeft 8 opstelplaatsen met vermogens tot 350 kilowatt en er kunnen 4 voertuigen tegelijkertijd laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt onder andere een model voor slim laden van de vloot.

Arcadis en TNO onderzoek toekomst zelfrijdend vervoer in Noord-Holland
Arcadis en TNO hebben in opdracht van de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam de gevolgen van de komst van de zelfrijdende voertuigen onderzocht. De conclusie is dat de komst van zelfrijdende voertuigen veel onzekerheden met zich meebrengt. Mochten alle auto’s volledig zelfrijdend worden, dan zal de drukte op de wegen in Noord-Holland toenemen. De resultaten worden gebruikt als bouwsteen voor de koers Smart Mobility van de provincie, en in het Programma Smart Mobility van de Amsterdamse metropoolregio (MRA).

Arcadis en TNO hebben verschillende scenario’s uitgewerkt voor de effecten van zelfrijdende voertuigen op stedelijke en minder verstedelijkte gebieden in Noord-Holland. De scenario’s zijn extreem gekozen om inzicht te krijgen in de maximale impact. Deze scenario’s verschillen in de wijze waarop autobezit en autodelen zich ontwikkelen en de mate van automatisering van de voertuigen. Bij volledig zelfrijdende voertuigen is er geen chauffeur, rijervaring of rijbewijs meer nodig, waardoor meer mensen van deze voertuigen gebruik zouden kunnen maken en het dus drukker kan worden op de Noord-Hollandse wegen. De effecten zijn echter nog met grote onzekerheid omgeven.

E-Flux sluit samenwerking met Ladenetz en voegt 2.167 laadpunten toe aan netwerk
E-Flux, aanbieder van laadoplossingen, heeft een samenwerking gesloten met het Duitse Ladenetz. Door deze samenwerking kan de E-Flux laadpas gebruikt worden bij 2.167 laadpunten in het Ladenetz netwerk. Ladenetz is een initiatief van Smartlab, een Duitse organisatie die zich inzet voor een groot Europees laadnetwerk. Ruim 150 Stadtwerke zijn hierbij aangesloten. Deze lokale nutsbedrijven zijn verantwoordelijk voor voorzieningen als stroom, gas en water, maar zullen de komende tijd vooral investeren in laadpunten voor elektrische auto’s. E-Flux biedt laadoplossingen aan zoals laadpassen, maar ook een onafhankelijke beheertool voor laadpalen. Hierdoor wordt het mogelijk om prijzen in te stellen voor laadsessies en technische support vanaf afstand te verlenen. De komende tijd zal E-Flux haar laadnetwerk in Europa verder gaan uitbreiden.

‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand | Verkoopaandeel elektrische auto's verdubbeld

In opdracht van het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) maandelijks een verkoopoverzicht samen voor elektrische voertuigen. Uit de meest recente cijfers blijkt dat het...
Publicatie van de maand|Laatste update:

2,5 keer zoveel elektrische scooters verkocht in 2018

Uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat over de eerste 9 maanden van 2018 in totaal 4.192 elektrische scooters zijn geregistreerd, bijna 2,5 keer als in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste 9 maanden van 2017 verlieten 1.645...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Emco introduceert de Nova Sharing

Het Duitse familiebedrijf Emco startte 9 jaar geleden met de verkoop van elektrische scooters. Inmiddels ontwikkelt en fabriceert het zijn eigen producten en rijden er zo’n 10.000 op de Europese wegen. Onlangs introduceerde de onderneming zijn...
Nieuws|Laatste update:

Ecomobiel 2018: waterstof-elektrische auto's gaan hun plek veroveren

‘De toekomst in de automotive is elektrisch en waterstof elektrische mobiliteit zal een deel van die markt veroveren.’ Dit stelde Robert Dencher, voorzitter van het H2Platform tijdens het seminar Waterstof in Mobiliteit op de vakbeurs...
Nieuws|Laatste update:

Call Duurzame Living Labs voor transport en mobiliteit geopend

Onderzoeksconsortia kunnen tot en met 19 februari, 14.00 uur, voorstellen over living labs rond transport, bereikbaarheid en mobiliteit indienen bij NWO. In aanmerking komen voorstellen rond thema’s waarin maatschappelijke en wetenschappelijke...
Nieuws|Laatste update: