English

Milieuvoordelen

De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn talrijk. Zo heeft elektrisch vervoer een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto’s stoten namelijk geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en rijden meer en meer op groene stroom.

De ‘tailpipe’ emissie van volledig elektrische voertuigen is nul. Er is geen uitstoot van CO2, noch van NOx en er is een vergaande reductie van de uitstoot van fijnstof. Deze ‘zero emission’-voertuigen leveren daarmee een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit, vooral belangrijk in steden. Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en auto’s met een range extender stoten gedurende een beperkt aantal kilometers geen schadelijke stoffen uit. Zodra de brandstofmotor gaat werken is er wel sprake van uitstoot. Toch ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer lager dan bij conventionele voertuigen. Bovendien wordt er onder de vlag van de Plug-in Coalitie hard gewerkt om berijders van PHEV’s zo veel mogelijk elektrisch te laten rijden.

Minder geluidsoverlast
Elektrische voertuigen verminderen de geluidsoverlast van verkeer, doordat elektromotoren stil zijn. Het positieve effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer het geluid van de banden niet overheerst.

Plug-in Coalitie
In opdracht van het Formule E-Team (FET) waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen werken aan de versnelling van elektrisch rijden in Nederland, onderzoekt TNO voortdurend hoeveel elektrische kilometers plug-in hybride auto’s daadwerkelijk maken. Zo heeft TNO het daadwerkelijke gebruik van de PHEV-voertuigen in Nederland geanalyseerd van medio 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016.Het volledige monitoringsrapport van TNO is hier te raadplegen.

Levenscyclusanalyses
Diverse internationale universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben de afgelopen jaren levenscyclusanalyses uitgevoerd voor elektrische personenvoertuigen. Hoe groener de stroom waarmee elektrische personenvoertuigen geladen worden, hoe significanter het milieuvoordeel wordt. Een volledig elektrische auto die op de gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix rijdt (opgewekt met gas, kolen en duurzame energie) kan echter voor circa 50 procent minder CO2-uitstoot zorgen (bron: TNO en CE Delft, Brandstoffen voor het wegverkeer, juni 2014).
Dit komt mede voort uit het feit dat elektrische personenvoertuigen in staat zijn om de elektromotor te gebruiken om af te remmen en zodoende remenergie terug te winnen. Direct gevolg is een verminderde slijtage-emissie ten opzichte van personenvoertuigen met een conventionele aandrijving. Kijkt men naar de uitstoot van fijnstof, dan ligt de gemiddelde totale uitstoot van fijnstof door een elektrisch personenvoertuig per saldo een derde lager dan die van een personenvoertuig met verbrandingsmotor. Over de gehele levenscyclus kent een elektrisch personenvoertuig zelfs vier keer minder uitstoot van fijnstof dan een benzinepersonenvoertuig (bron: Vrije Universiteit Brussel).

Milieuaspecten accu’s
Elektrische auto’s kennen veelal lithiumbatterijen. Deze zijn relatief veilig voor het milieu en zijn goed te recyclen. Er zijn wereldwijd al meerdere fabrieken voor hergebruik van lithiumaccu’s. Naarmate het aantal elektrische voertuigen toeneemt, wordt recyclen financieel interessanter. De verwachting is dat lithiumaccu’s in de toekomst na gebruik in elektrisch vervoer hergebruikt worden. Bijvoorbeeld voor tijdelijke opslag van lokale wind- of zonne-energie. Voor dit doel gelden lagere kwaliteitseisen, dus krijgen afgeschreven accu’s een tweede leven.
 

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: