English

Twee- en driewielers (Light electric vehicles)


Ook in het vervoer op twee wielen rukt elektrisch rijden op. Zo telt Nederland al meer dan 1,2 miljoen elektrische fietsen en staat de elektrische scooter sterk in de belangstelling. Een nieuwe categorie bij dit alles wordt gevormd door de Light Electric Vehicles (LEV’s), dit zijn voertuigen (veelal met twee of drie wielen) met een accucapaciteit van minder dan tien kilowattuur (bron: Vereniging DOET). De actieradius is 15 tot 100 kilometer. De diversiteit aan LEV’s is groot; van elektrische brommers en scooters tot de Renault Twizy en motorscooters. Op deze pagina's worden de verschillende LEV's behandeld.

Elektrische fiets
Een elektrische fiets is een fiets die door een elektromotor aangedreven wordt, al dan niet in combinatie met spierkracht. De huidige elektrische fietsen kunnen onderverdeeld worden in twee soorten fietsen: e-bike en speedbikes (ook wel speed pedelec genoemd).
Een reguliere elektrische fiets (e-bike) met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur (km/u) geldt volgens de Wegenverkeerswet als een normale fiets. Dat wil zeggen dat rijbewijs, kenteken, verzekering en helm niet nodig zijn. De e-bike werkt in combinatie met spierkracht en geeft alleen ondersteuning. In het Nederlands wordt dit trapondersteuning genoemd. Nederland telt al 1,2 miljoen e-bikes.
De speedbike is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Om hierop te rijden is een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken verplicht. 

Elektrische fietsen kennen meerdere type motoren, de belangrijkste varianten zijn:

  • Voorwielmotor: voordeel van deze motor in het voorwiel is dat hij zeer stil is en weinig onderhoud vergt. Het nadeel van de motor in het voorwiel is dat deze vaak een minder krachtige ondersteuning biedt.
  • Middenmotor: de middenmotor geeft meer ondersteuning dan de voorwielmotor en maakt hierdoor ook meer geluid.
  • Achterwielmotor: als voordeel voor de motor in het achterwiel wordt vaak genoemd dat men het gevoel heeft te allen tijde de wind mee te hebben.

De accu kan bij een elektrische fiets op verschillende plekken op de fiets zijn ondergebracht. De meest gangbare plek voor de accu is onder de achterdrager. Ook zijn er elektrische fietsen waarbij de accu in het frame is weggewerkt. Voor elektrische fietsen worden de volgende de drie accu’s momenteel het meeste toegepast de Nikkel Metaalhybride-accu (NiMh-accu), de lithium-ion-accu (li-ionaccu) en de lithium-ion-polymeeraccu.

Speed pedelecs
De speedbike dan wel speed pedelec is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Er zijn speedbikes met een elektromotor waarbij men niet hoeft mee te trappen. Dit zijn volgens de wet geen fietsen maar: snorfietsen (snelheid tot maximaal 25 km/u) of bromfietsen (sneller dan 25 km/u). Voor deze varianten moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de speed pedelec als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Net als bij de standaard elektrische fiets is de trapondersteuning elektrisch. Dit betekent dat men te maken heeft met een accu die tijdens de rit stroom verbruikt en die dus een beperkt aantal kilometers trapondersteuning biedt.

Elektrische scooters
De elektrische scooter wordt aangedreven door een elektrische motor. Een elektrische scooter mag afhankelijk van het type in Nederland 25 kilometer per uur (elektrische snorfiets) of 45 kilometer per uur (elektrische bromfiets) rijden. Voor beide varianten van de elektrische scooter moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de elektrische scooter als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Elektrische scooters die aangemerkt zijn als bromfietsen moeten zich bovendien verplaatsen op de rijbaan, tenzij er een speciaal bord is voor een brom- en fietspad. Elektrische scooters die maximaal 25 kilometer per uur mogen, rijden op het fietspad en een helm is daarbij niet verplicht. Nederland telt een brommer- en scooterpark van 1,2 miljoen stuks dat op termijn volledig geëlektrificeerd kan worden. In juli 2015 verwelkomde Nederland de 30.000ste elektrische scooter op haar wegen en per eind 2017 telt Nederland ruim 40.000 elektrische scooters. Voor elektrische scooters worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, drie tot tien uur nodig om op te laden. Het opladen gebeurt door middel van een laadkabel aan een gewoon stopcontact.

Elektrische motorfietsen
Een elektrische motor(fiets) is een voertuig op twee of drie wielen en is voorzien van een elektromotor. Voor een elektrische motorfiets moet men een motorrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. Voor elektrische motorfietsen worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, circa acht uur nodig om op te laden. Nederland telt per eind 2017 ruim 400 elektrische motorfietsen.

Onoph Caron van ElaadNL: ‘Nederland is koploper smart charging’

De Nederlandse netbeheerders ondertekenden onlangs een overeenkomst om nog eens 5 jaar door te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Daarbij wordt de focus op smart charging gelegd. Directeur Onoph Caron: ‘We gaan...
Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren...
Nieuws|Laatste update:

André Beukers (E-Trucks Europe): ‘Niemand gelooft in waterstof, maar de waterstof-elektrische truck heeft echt de toekomst’

E-Trucks Europe neemt in 2019 een fonkelnieuw bedrijfspand in gebruik. Hiermee is de fabrikant van batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks klaar voor de toekomst. Dat is nodig ook volgens oprichter André Beukers. ‘De markt...
Nieuws|Laatste update:

Kerstreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2018

In de komende weken – tot en met 6 januari 2018 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het kerstreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder dan de 10 meest...
Nieuws|Laatste update:

Mark Smidt over snellaadmarkt voor zware voertuigen: ‘Heliox gaat full scale opschalen’

Private equity fonds Waterland nam onlangs een meerderheidsbelang in Heliox. Hiermee is de fabrikant in laadoplossingen voor zware voertuigen en equipment klaar voor de toekomst. Dat is nodig volgens Mark Smidt, directeur New Business Development....
Nieuws|Laatste update: