English

Twee- en driewielers (Light electric vehicles)


Ook in het vervoer op twee wielen rukt elektrisch rijden op. Zo telt Nederland al meer dan 1,2 miljoen elektrische fietsen en staat de elektrische scooter sterk in de belangstelling. Een nieuwe categorie bij dit alles wordt gevormd door de Light Electric Vehicles (LEV’s), dit zijn voertuigen (veelal met twee of drie wielen) met een accucapaciteit van minder dan tien kilowattuur (bron: Vereniging DOET). De actieradius is 15 tot 100 kilometer. De diversiteit aan LEV’s is groot; van elektrische brommers en scooters tot de Renault Twizy en motorscooters. Op deze pagina's worden de verschillende LEV's behandeld.

Elektrische fiets
Een elektrische fiets is een fiets die door een elektromotor aangedreven wordt, al dan niet in combinatie met spierkracht. De huidige elektrische fietsen kunnen onderverdeeld worden in twee soorten fietsen: e-bike en speedbikes (ook wel speed pedelec genoemd).
Een reguliere elektrische fiets (e-bike) met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur (km/u) geldt volgens de Wegenverkeerswet als een normale fiets. Dat wil zeggen dat rijbewijs, kenteken, verzekering en helm niet nodig zijn. De e-bike werkt in combinatie met spierkracht en geeft alleen ondersteuning. In het Nederlands wordt dit trapondersteuning genoemd. Nederland telt al 1,2 miljoen e-bikes.
De speedbike is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Om hierop te rijden is een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken verplicht. Het aantal speedbikes op de Nederlandse wegen ligt anno 2015 rond de 2.000 exemplaren.

Elektrische fietsen kennen meerdere type motoren, de belangrijkste varianten zijn:

  • Voorwielmotor: voordeel van deze motor in het voorwiel is dat hij zeer stil is en weinig onderhoud vergt. Het nadeel van de motor in het voorwiel is dat deze vaak een minder krachtige ondersteuning biedt.
  • Middenmotor: de middenmotor geeft meer ondersteuning dan de voorwielmotor en maakt hierdoor ook meer geluid.
  • Achterwielmotor: als voordeel voor de motor in het achterwiel wordt vaak genoemd dat men het gevoel heeft te allen tijde de wind mee te hebben.

De accu kan bij een elektrische fiets op verschillende plekken op de fiets zijn ondergebracht. De meest gangbare plek voor de accu is onder de achterdrager. Ook zijn er elektrische fietsen waarbij de accu in het frame is weggewerkt. Voor elektrische fietsen worden de volgende de drie accu’s momenteel het meeste toegepast de Nikkel Metaalhybride-accu (NiMh-accu), de lithium-ion-accu (li-ionaccu) en de lithium-ion-polymeeraccu.

Speed pedelecs
De speedbike dan wel speed pedelec is een nieuw soort elektrische fiets die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen. De speedbike kan naast trapondersteuning ook een zelfstandige aandrijving hebben. De speedbike is volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Er zijn speedbikes met een elektromotor waarbij men niet hoeft mee te trappen. Dit zijn volgens de wet geen fietsen maar: snorfietsen (snelheid tot maximaal 25 km/u) of bromfietsen (sneller dan 25 km/u). Voor deze varianten moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de speed pedelec als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Net als bij de standaard elektrische fiets is de trapondersteuning elektrisch. Dit betekent dat men te maken heeft met een accu die tijdens de rit stroom verbruikt en die dus een beperkt aantal kilometers trapondersteuning biedt. Het aantal speedbikes op de Nederlandse wegen ligt anno 2015 rond de 2.000 exemplaren.

Elektrische scooters
De elektrische scooter wordt aangedreven door een elektrische motor. Een elektrische scooter mag afhankelijk van het type in Nederland 25 kilometer per uur (elektrische snorfiets) of 45 kilometer per uur (elektrische bromfiets) rijden. Voor beide varianten van de elektrische scooter moet men een brommerrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. In het geval de elektrische scooter als bromfiets aangemerkt wordt moet men een helm dragen.
Elektrische scooters die aangemerkt zijn als bromfietsen moeten zich bovendien verplaatsen op de rijbaan, tenzij er een speciaal bord is voor een brom- en fietspad. Elektrische scooters die maximaal 25 kilometer per uur mogen, rijden op het fietspad en een helm is daarbij niet verplicht. Nederland telt een brommer- en scooterpark van 1,2 miljoen stuks dat op termijn volledig geëlektrificeerd kan worden. In juli 2015 verwelkomde Nederland de 30.000e elektrische scooter op haar wegen en per 31 december 2016 telt Nederland 36.271 elektrische scooters. Voor elektrische scooters worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, drie tot tien uur nodig om op te laden. Het opladen gebeurt door middel van een laadkabel aan een gewoon stopcontact.

Elektrische motorfietsen
Een elektrische motor(fiets) is een voertuig op twee of drie wielen en is voorzien van een elektromotor. Voor een elektrische motorfiets moet men een motorrijbewijs, een verzekering en een kenteken hebben. Voor elektrische motorfietsen worden de volgende twee accu’s het meeste toegepast: de lithium-ion-accu en de lood silicium-gelaccu. De accu van een elektrische scooter heeft, afhankelijk van het type accu en de oplader, circa acht uur nodig om op te laden. Nederland telt per 31 december 2016 316 elektrische motorfietsen.

De 10 meest gelezen berichten van 2017!

De onderstaande 10 nieuwsberichten werden gedurende het kalenderjaar 2017 het meest gelezen op de weblog van NederlandElektrisch.nl. Video van de week | ANWB Megatest elektrische gezinsauto’s 2017 De ANWB heeft een...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Shell opent eerste snellaadpunt

Bij Shell-station De Andel nabij Gouda is het eerste Shell Recharge snellaadpunt voor elektrische auto's in gebruik genomen. Shell Recharge is de naam van de nieuwe oplaadservice. De elektriciteit die klanten afnemen is afkomstig van groene,...
Foto's|Laatste update:

Kabinetsleden Benelux-landen maken afspraken over betere infrastructuur elektrisch rijden

De Nederlandse Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met haar collega’s in de Benelux afgesproken werk te maken van het simpel vinden van – en gemakkelijk en eenduidig betalen bij – laadpunten...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 4 december – zondag 17 december 2017

10 nieuwe elektrische bussen op de route Zuidhorn-Groningen Op de route tussen Zuidhorn en Groningen (Q-linkroute 'groen') rijden sinds kort 10 elektrische bussen. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in de verduurzaming van het openbaar...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrische auto’s benutten als buffer energienet

PriceWaterhouseCoopers (PWC) heeft een onderzoek uitgevoerd naar knelpunten en oplossingsrichtingen voor ‘smart charging’, het slim opladen van elektrische voertuigen. Elektrische auto’s die via een oplaadpunt aan het energienet zijn...
Publicatie van de maand|Laatste update: