English

Milieuvoordelen

De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn talrijk. Zo heeft elektrisch vervoer een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto’s stoten namelijk geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en rijden meer en meer op groene stroom.

De ‘tailpipe’ emissie van volledig elektrische voertuigen is nul. Er is geen uitstoot van CO2, noch van NOx en er is een vergaande reductie van de uitstoot van fijnstof. Deze ‘zero emission’-voertuigen leveren daarmee een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit, vooral belangrijk in steden. Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en auto’s met een range extender stoten gedurende een beperkt aantal kilometers geen schadelijke stoffen uit. Zodra de brandstofmotor gaat werken is er wel sprake van uitstoot. Toch ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer lager dan bij conventionele voertuigen. Bovendien wordt er onder de vlag van de Plug-in Coalitie hard gewerkt om berijders van PHEV’s zo veel mogelijk elektrisch te laten rijden.

Minder geluidsoverlast
Elektrische voertuigen verminderen de geluidsoverlast van verkeer, doordat elektromotoren stil zijn. Het positieve effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer het geluid van de banden niet overheerst.

Plug-in Coalitie
In opdracht van het Formule E-Team (FET) waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen werken aan de versnelling van elektrisch rijden in Nederland, onderzoekt TNO voortdurend hoeveel elektrische kilometers plug-in hybride auto’s daadwerkelijk maken. Zo heeft TNO het daadwerkelijke gebruik van de PHEV-voertuigen in Nederland geanalyseerd van medio 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016.Het volledige monitoringsrapport van TNO is hier te raadplegen.

Levenscyclusanalyses
Diverse internationale universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben de afgelopen jaren levenscyclusanalyses uitgevoerd voor elektrische personenvoertuigen. Hoe groener de stroom waarmee elektrische personenvoertuigen geladen worden, hoe significanter het milieuvoordeel wordt. Een volledig elektrische auto die op de gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix rijdt (opgewekt met gas, kolen en duurzame energie) kan echter voor circa 50 procent minder CO2-uitstoot zorgen (bron: TNO en CE Delft, Brandstoffen voor het wegverkeer, juni 2014).
Dit komt mede voort uit het feit dat elektrische personenvoertuigen in staat zijn om de elektromotor te gebruiken om af te remmen en zodoende remenergie terug te winnen. Direct gevolg is een verminderde slijtage-emissie ten opzichte van personenvoertuigen met een conventionele aandrijving. Kijkt men naar de uitstoot van fijnstof, dan ligt de gemiddelde totale uitstoot van fijnstof door een elektrisch personenvoertuig per saldo een derde lager dan die van een personenvoertuig met verbrandingsmotor. Over de gehele levenscyclus kent een elektrisch personenvoertuig zelfs vier keer minder uitstoot van fijnstof dan een benzinepersonenvoertuig (bron: Vrije Universiteit Brussel).

Milieuaspecten accu’s
Elektrische auto’s kennen veelal lithiumbatterijen. Deze zijn relatief veilig voor het milieu en zijn goed te recyclen. Er zijn wereldwijd al meerdere fabrieken voor hergebruik van lithiumaccu’s. Naarmate het aantal elektrische voertuigen toeneemt, wordt recyclen financieel interessanter. De verwachting is dat lithiumaccu’s in de toekomst na gebruik in elektrisch vervoer hergebruikt worden. Bijvoorbeeld voor tijdelijke opslag van lokale wind- of zonne-energie. Voor dit doel gelden lagere kwaliteitseisen, dus krijgen afgeschreven accu’s een tweede leven.
 

RAI Vereniging: verkoop elektrische auto verdubbelt in 2018

RAI Vereniging voorspelt dat de nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt. De brancheorganisatie verwacht dat er in 2018 naar schatting 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht worden. Dat zal bijna 4...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Tesla presenteert elektrische truck en nieuwe Tesla Roadster 2

Tesla heeft bij de presentatie van zijn elektrische vrachtwagen een konijn uit een hoge hoed getoverd: een nieuwe versie van de Tesla Roadster, oftewel de Tesla Roadster 2. Bij de presentatie van de elektrische truck heeft topman Elon Musk onthuld...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Drenthe en Groningen krijgen 1.000 extra openbare laadpalen

Er komen in Drenthe en Groningen 1.000 extra openbare laadpalen voor elektrische auto's. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de ChristenUnie hierover: ‘Samen met de provincie Groningen gaan we een aanbesteding doen voor 1.000 palen. Daar is...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 november – zondag 19 november 2017

Zonnepanelen en laadpunten voor nieuw P+R-terrein Groningen De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bijgekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. De overkapping levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak groene energie. De...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

‘Laadpaalklever’ houdt laadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat...
Nieuws|Laatste update: