English

Milieuvoordelen

De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn talrijk. Zo heeft elektrisch vervoer een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto’s stoten namelijk geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en rijden meer en meer op groene stroom.

De ‘tailpipe’ emissie van volledig elektrische voertuigen is nul. Er is geen uitstoot van CO2, noch van NOx en er is een vergaande reductie van de uitstoot van fijnstof. Deze ‘zero emission’-voertuigen leveren daarmee een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit, vooral belangrijk in steden. Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en auto’s met een range extender stoten gedurende een beperkt aantal kilometers geen schadelijke stoffen uit. Zodra de brandstofmotor gaat werken is er wel sprake van uitstoot. Toch ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer lager dan bij conventionele voertuigen. Bovendien wordt er onder de vlag van de Plug-in Coalitie hard gewerkt om berijders van PHEV’s zo veel mogelijk elektrisch te laten rijden.

Minder geluidsoverlast
Elektrische voertuigen verminderen de geluidsoverlast van verkeer, doordat elektromotoren stil zijn. Het positieve effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer het geluid van de banden niet overheerst.

Plug-in Coalitie
In opdracht van het Formule E-Team (FET) waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen werken aan de versnelling van elektrisch rijden in Nederland, onderzoekt TNO voortdurend hoeveel elektrische kilometers plug-in hybride auto’s daadwerkelijk maken. Zo heeft TNO het daadwerkelijke gebruik van de PHEV-voertuigen in Nederland geanalyseerd van medio 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016.Het volledige monitoringsrapport van TNO is hier te raadplegen.

Levenscyclusanalyses
Diverse internationale universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben de afgelopen jaren levenscyclusanalyses uitgevoerd voor elektrische personenvoertuigen. Hoe groener de stroom waarmee elektrische personenvoertuigen geladen worden, hoe significanter het milieuvoordeel wordt. Een volledig elektrische auto die op de gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix rijdt (opgewekt met gas, kolen en duurzame energie) kan echter voor circa 50 procent minder CO2-uitstoot zorgen (bron: TNO en CE Delft, Brandstoffen voor het wegverkeer, juni 2014).
Dit komt mede voort uit het feit dat elektrische personenvoertuigen in staat zijn om de elektromotor te gebruiken om af te remmen en zodoende remenergie terug te winnen. Direct gevolg is een verminderde slijtage-emissie ten opzichte van personenvoertuigen met een conventionele aandrijving. Kijkt men naar de uitstoot van fijnstof, dan ligt de gemiddelde totale uitstoot van fijnstof door een elektrisch personenvoertuig per saldo een derde lager dan die van een personenvoertuig met verbrandingsmotor. Over de gehele levenscyclus kent een elektrisch personenvoertuig zelfs vier keer minder uitstoot van fijnstof dan een benzinepersonenvoertuig (bron: Vrije Universiteit Brussel).

Milieuaspecten accu’s
Elektrische auto’s kennen veelal lithiumbatterijen. Deze zijn relatief veilig voor het milieu en zijn goed te recyclen. Er zijn wereldwijd al meerdere fabrieken voor hergebruik van lithiumaccu’s. Naarmate het aantal elektrische voertuigen toeneemt, wordt recyclen financieel interessanter. De verwachting is dat lithiumaccu’s in de toekomst na gebruik in elektrisch vervoer hergebruikt worden. Bijvoorbeeld voor tijdelijke opslag van lokale wind- of zonne-energie. Voor dit doel gelden lagere kwaliteitseisen, dus krijgen afgeschreven accu’s een tweede leven.
 

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Gemeente Utrecht start marktconsultatie over uitbreiding laadpunten

De gemeente Utrecht organiseert deze zomer een marktconsultatie over de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur in de stad. D aarmee wil de gemeente alvast in gesprek met bedrijven die kunnen en willen bijdragen aan de groei van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer. Zo is in de concepthooflijnen van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: 1 januari 2019 start uitvoering

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Maar wat zijn deze eigenlijk waard en wat zijn de vervolgstappen? Het Klimaatakkoord heeft tot doel dat...
Nieuws|Laatste update: