English

Rijksbeleid elektrisch rijden

De Rijksoverheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel. Een auto die elektrisch rijdt, stoot geen luchtverontreinigende stoffen uit, zoals fijnstof. Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit, vooral in steden en langs drukke wegen. Als er in de komende jaren bovendien meer groene stroom beschikbaar komt, wordt het milieuvoordeel van elektrisch rijden nog groter.

200.000 elektrische voertuigen
In 2020 willen het kabinet en de marktpartijen in Nederland 200.000 elektrische voertuigen op de weg hebben. Streven van de markt is om in 2050 ieder personenvoertuig een elektrische aandrijflijn te laten hebben.

Formule E-Team
Enkele jaren geleden is door de Rijksoverheid het Formule E-Team (FET) ingesteld om de ontwikkelingen rond elektrisch vervoer te bevorderen (zie ook de pagina Formule E-Team). Het FET is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Samen met de marktpartijen zet het FET zich in voor de volgende doelen:

Thema

Doel 2020

Doel 2030

Laadinfrastructuur

70.000 publieke laadpunten

720.000 publieke laadpunten

Elektrisch personenvervoer

200.000 personenvoertuigen

2.000.000 personenvoertuigen

Elektrisch bestelvervoer

32.000 bestelwagens

200.000 bestelwagens

Elektrisch vrachtvervoer

1.000 vrachtwagens

8.400 vrachtwagens

Elektrisch busvervoer

500 bussen

5.000 bussen

Light electric vehicles (LEV’s) en elektrische fietsen

200.000 LEV’s

2.200.000 elektrische fietsen

625.000 LEV’s

3.000.000 elektrische fietsen

Groene groei

10.150 voltijdbanen

-


Rijksbijdrage publieke laadinfrastructuur
Een goede publieke laadinfrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en voor het benutten van economische kansen voor Nederland. Met de Green Deal laadinfrastructuur slaan markt- en overheidspartijen de handen ineen voor het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur.

Als onderdeel van deze Green Deal stelt de Rijksoverheid een bijdrage beschikbaar aan medeoverheden – gemeente, provincie of regio – voor het realiseren van laadinfrastructuur. De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu stellen over een periode van 3 jaar, van juli 2015 tot juli 2018, samen 5,7 miljoen euro beschikbaar voor deze uitkering (noot: minister Kamp van Economische Zaken heeft in december 2016 aangekondigd 1,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen), goed voor circa 10.000 publieke laadpunten. Toekenning van de uitkering vindt plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ en zo lang het budget daarvoor ruimte biedt. De randvoorwaarden voor de aanvraag zijn opgenomen in de bestuursovereenkomst en de toelichting op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
 

Video van de week | Albert Heijn neemt 2 elektrische vrachtwagens in gebruik

Abdeluheb Choho, wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, heeft de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen die Albert Heijn-supermarkten in Amsterdam gaan bevoorraden. De 2 volledig elektrische trucks zijn uitstootvrij en stil....
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdam krijgt ‘elektrischefietsenplan’

Als eerste Nederlandse stad krijgt Amsterdam een hypermodern deelfietsenplan. Vanuit een onverwoestbare omgebouwde zeecontainer kan iedereen een deel-e-bike van e-bike to go pakken die simpel en snel met een smartphone kan worden geopend en gebruikt....
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 22 mei – zondag 28 mei 2017

Groningen zet 4 waterstofwagens en mobiel waterstofvulpunt in Met de inzet van een afvalwagen en een veegwagen op waterstof heeft Groningen, voor zover bekend, een Europese primeur te pakken. Ook neemt de gemeente 2 personenauto’s op...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | 1 op 100 parkeerplaatsen moet laadpunt hebben voor elektrische auto’s

Uit een gezamenlijk onderzoek van overheid, marktpartijen en kennisinstituten blijkt dat gemiddeld 1 procent van alle openbare parkeerplaatsen een laadpaal voor elektrische voertuigen moet hebben. Het onafhankelijke Nationaal Kennisplatform...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Aantal laadsessies elektrische auto’s met 45 procent gegroeid

Het aantal laadsessies voor elektrische auto’s is in 2016 met 45 procent gestegen ten opzichte van 2015. Zuid-Holland loopt daarbij samen met Noord-Holland voorop met het hoogste aantal laadsessies. Dat blijkt uit analyse van NewMotion van ruim...
Nieuws|Laatste update: