English

Rijksbeleid elektrisch rijden

De Rijksoverheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel. Een auto die elektrisch rijdt, stoot geen luchtverontreinigende stoffen uit, zoals fijnstof. Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit, vooral in steden en langs drukke wegen. Als er in de komende jaren bovendien meer groene stroom beschikbaar komt, wordt het milieuvoordeel van elektrisch rijden nog groter.

200.000 elektrische voertuigen
In 2020 willen het kabinet en de marktpartijen in Nederland 200.000 elektrische voertuigen op de weg hebben. Streven van de markt is om in 2050 ieder personenvoertuig een elektrische aandrijflijn te laten hebben.

Formule E-Team
Enkele jaren geleden is door de Rijksoverheid het Formule E-Team (FET) ingesteld om de ontwikkelingen rond elektrisch vervoer te bevorderen (zie ook de pagina Formule E-Team). Het FET is een publiek-private samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Samen met de marktpartijen zet het FET zich in voor de volgende doelen:

Thema

Doel 2020

Doel 2030

Laadinfrastructuur

70.000 publieke laadpunten

720.000 publieke laadpunten

Elektrisch personenvervoer

200.000 personenvoertuigen

2.000.000 personenvoertuigen

Elektrisch bestelvervoer

32.000 bestelwagens

200.000 bestelwagens

Elektrisch vrachtvervoer

1.000 vrachtwagens

8.400 vrachtwagens

Elektrisch busvervoer

500 bussen

5.000 bussen

Light electric vehicles (LEV’s) en elektrische fietsen

200.000 LEV’s

2.200.000 elektrische fietsen

625.000 LEV’s

3.000.000 elektrische fietsen

Groene groei

10.150 voltijdbanen

-


Rijksbijdrage publieke laadinfrastructuur
Een goede publieke laadinfrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en voor het benutten van economische kansen voor Nederland. Met de Green Deal laadinfrastructuur slaan markt- en overheidspartijen de handen ineen voor het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur.

Als onderdeel van deze Green Deal stelt de Rijksoverheid een bijdrage beschikbaar aan medeoverheden – gemeente, provincie of regio – voor het realiseren van laadinfrastructuur. De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu stellen over een periode van 3 jaar, van juli 2015 tot juli 2018, samen 5,7 miljoen euro beschikbaar voor deze uitkering, goed voor circa 8.000 publieke laadpunten. Per jaar bepalen zij een budget. Toekenning van de uitkering vindt plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ en zo lang het budget daarvoor ruimte biedt. De randvoorwaarden voor de aanvraag zijn opgenomen in de bestuursovereenkomst en de toelichting op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
 

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 maart – zondag 2 april 2017

2getthere wint autonoom vervoercontract in Dubai Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere heeft van projectontwikkelaar Meraas (red. Verenigde Arabische Emiraten) opdracht gekregen een autonoom voertuigensysteem te leveren dat het Bluewaters...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de Week | Nieuw wereldrecord voor parade met volledig elektrische voertuigen

Het record is binnen. Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven reed zondag 26 maart de langste stoet elektrische voertuigen ooit. Aan de recordpoging deden 746 voertuigen mee. De A270 werd in een richting speciaal afgesloten voor het initiatief. Het...
Video's|Laatste update:

Foto van de Week | Ruim helft publieke laadpalen EVnetNL over naar gemeenten

Van het aanbod om publieke laadpalen van EVnetNL over te nemen hebben 141 gemeenten gebruikgemaakt. Hierdoor wisselen bijna 1.000 laadpalen van eigenaar. Het is de grootste overdracht in de geschiedenis van laadinfrastructuur voor elektrische...
Foto's|Laatste update:

Gemeente Utrecht: ‘1.000 smart solar laadpalen in 2018’

‘Voor Utrecht en de regio is de ambitie om in 2020 1.000 laadpalen te realiseren voor ‘smart solar charging’: het laden met behulp van zonnepanelen, en het ontladen naar een batterij in de woning.’ Dit staat in een brief van...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch testrijders gezocht voor onderzoeksproject smart charging van de Hogeschool van Amsterdam

De Hogeschool van Amsterdam heeft een platform ontwikkeld waarbij elektrisch rijders eenvoudig het energiegebruik van het eigen huishouden en van hun elektrische auto kunnen bijhouden. Voor dit onderzoeksproject, me2, worden 50 testers gezocht....
Nieuws|Laatste update: