English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Foto van de week | Rotterdam zet stevig in op innovaties in elektrisch laden

Door een nieuw consortium van gemeente Rotterdam, Living Lab Smart Charging, ENGIE, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Stedin en 17 omliggende gemeenten wordt stevig ingezet op innovaties in elektrisch laden. Smart Charging,...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 april – zondag 30 april 2017

Pilot met zonnepanelen en energieopslag bij snellaadstation Haarrijn succes Stedin, MisterGreen Electric Lease en Alfen startten een jaar geleden een pilot waarin een snellaadstation voor elektrische auto’s werd uitgerust met zonnepanelen en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrisch rijden bij zzp’ers vooral fiscaal gedreven

Zzp’ers met een elektrische of hybride auto leggen dagelijks nagenoeg hetzelfde aantal kilometers af als zzp’ers met een niet-elektrische of hybride auto: respectievelijk 82,9 en 85,7 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | 1 miljoen elektrische kilometers in Eindhoven

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Hermes heeft de mijlpaal bereikt van 1 miljoen afgelegde kilometers met de 43 elektrische bussen die sinds afgelopen december ingezet worden. Met de levering van de 43 Citea’s SLFA Electric aan Hermes...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | 100 elektrische VDL Citea’s voor Connexxion

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Connexxion heeft een order van 100 Citea’s SLFA Electric bij VDL Bus & Coach geplaatst. Daarnaast omvat de order 18 VDL Futura’s FDD2. De order van de 100 elektrische Citea’s is de grootste...
Foto's|Laatste update: