English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Video van de week | Volkswagen gaat alle auto’s elektrificeren

Met Roadmap E start de Volkswagen Groep een omvangrijk elektrificatieprogramma. Uiterlijk in 2030 dient het complete gamma geëlektrificeerd te zijn. Doel is minstens één elektrische versie van elk van de ongeveer 300 modellen van de...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 18 september – zondag 24 september 2017

Daimler neemt lichtelektrische vrachtwagen Fuso eCanter in productie Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) is voor Daimler gestart met de productie van de Fuso eCanter, ’s werelds eerste volledig elektrische, lichte vrachtwagen....
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Provincies Overijssel en Gelderland starten aanbesteding voor 2.400 laadpalen

De provincie Overijssel start een Europese aanbesteding voor 2.400 laadpalen in Overijssel en Gelderland. Voldoende laadpalen in de openbare ruimte zijn een belangrijke voorwaarde voor de groei van elektrisch vervoer. De provincies ondersteunen daarom...
Foto's|Laatste update:

Fastned krijgt 4,1 miljoen euro van Duitse overheid voor bouw 25 snellaadstations

Fastned heeft een subsidie van 4,1 miljoen euro toegewezen gekregen van het Duitse Ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur. De subsidie wordt aangewend voor de bouw van 25 snellaadstations met meerdere laders door heel Duitsland. De...
Nieuws|Laatste update:

EVBox bereikt mijlpaal van geïnstalleerde 50.000 laadpunten

EVBox heeft zijn 50.000e laadpunt geplaatst. Het is gerealiseerd in Los Angeles in de Verenigde Staten bij de LA Cleantech Incubator (LACI). EVBox is sinds 2016 bezig het netwerk van laadpunten ook in de Verenigde Staten uit te breiden....
Nieuws|Laatste update: