Slim laden

De website Nederland Elektrisch beantwoordt alle veelgestelde vragen over elektrisch rijden, met zowel korte als lange antwoorden en duidelijke bronvermeldingen*. Op deze pagina worden alle vragen beantwoord over het slim laden een elektrische auto.
Let op: de prijzen van benzine, diesel en stroom veranderen vaak. De genoemde prijzen kunnen daardoor anders zijn dan wat je nu betaalt.
-
ALGEMEEN | Wat is slim laden?Lees meer
Slim laden betekent dat de techniek zelf bepaalt wanneer en hoe snel je elektrische auto laadt. De laadpaal, je laad-app of je auto zorgt ervoor dat er wordt geladen als er veel zonne-energie en/of windenergie is, de prijs voor stroom laag is en er ruimte op het stroomnet is. Je merkt daar vaak niets van. Thuis slim laden kan wel net iets anders werken dan bij publieke laadpalen. Dit zijn laadpalen waar iedereen kan laden, bijvoorbeeld langs wegen of in parkeergarages. Hieronder lees je de verschillen.
-
-
ALGEMEEN | Kan ik geld besparen met slim laden?
Ja. Als je thuis een eigen laadpaal hebt kun je door slim te laden flink besparen op de kosten. De stroomprijzen verschillen namelijk tijdens de dag. Je kunt daarvan profiteren met een dynamisch contract. Dit is een energiecontract waarbij de prijs die je voor stroom betaalt per uur kan veranderen. Tijdens sommige uren is die hoger. Tijdens andere uren is die lager. Soms is die zelfs negatief. Dan krijg je geld als je op stroom uit het stroomnet laadt. Een elektrische auto staat vaak veel langer aan de laadpaal dan nodig is om op te laden. Daardoor kan het laden vaak gemakkelijk worden verplaatst naar goedkopere uren.
Heb je zonnepanelen en staat jouw auto overdag thuis? Dan kun je laden wanneer je zelf zonnestroom opwekt. Die stroom is vaak goedkoper dan die uit het stroomnet. Omdat slim laden automatisch gaat, hoef je er bovendien bijna niet mee bezig te zijn. Ook met een vast energiecontract kun je slim laden met stroom van je eigen zonnepanelen.
En bij publieke laadpalen, bijvoorbeeld laadpalen bij winkels en langs de weg? Bij sommige van deze laadpalen kun je nu ook al besparen op je laadkosten. Slim laden betekent dan goedkoper laden. Kijk voor de regels van de publieke laadpaal bij jou in de buurt in de app van de beheerder van de laadpaal, op de laadpaal zelf, of in de app van je laadpas.
-
ALGEMEEN | Kan ik met slim laden meer gebruikmaken van groene stroom?
Ja, met slim laden kan het laden worden verplaatst naar momenten waarop er (in de buurt) veel groene stroom uit zon en/of wind is.
-
ALGEMEEN | Helpt slim laden het stroomnet?
Ja, met slim laden kun je thuis laden plannen op momenten dat het minder druk is op het stroomnet. Bij een publieke laadpaal, bijvoorbeeld bij een winkel of langs de weg, kan de beheerder van de laadpaal dit voor je plannen. Zo wordt (te veel) druk op het stroomnet verminderd. De uren dat het rustig is op het stroomnet zijn bovendien meestal ook de uren dat elektriciteit goedkoper is. Dat is dus mooi meegenomen. Om het stroomnet te helpen met slim laden, is het wel van belang dat je auto altijd verbonden is met de laadpaal.
-
ALGEMEEN | Is mijn auto geschikt voor slim laden?
ElaadNL is een organisatie die onderzoekt hoe we in Nederland slim kunnen laden. Die heeft samen met bedrijven, een test gedaan met veel auto’s. Uit deze test blijkt dat de meeste geteste auto’s al goed met slim laden kunnen omgaan. Het onderzoek van ElaadNL laat ook zien dat met een paar kleine aanpassingen bijna alle geteste auto’s geschikt gemaakt kunnen worden voor slim laden. Zoveel mogelijk auto’s moeten om kunnen gaan met slim laden. Daar werken nu alle betrokken partijen aan. Niet alle modellen auto’s zijn getest en de techniek moet nog worden verbeterd volgens de uitkomsten van de test. Het is dan ook nog niet mogelijk om precies te zeggen welke auto’s wel of niet slim kunnen laden. Daarnaast: in de wet staan op dit moment nog geen verplichte standaardregels voor slim laden voor autofabrikanten.
-
ALGEMEEN | Is slim laden slecht voor de batterij van mijn auto en heeft het gevolgen voor de garantie op mijn batterij?
Bij slim laden gaat het laden van de auto soms langzamer of begint het laden later. De batterij wordt hierdoor niet vaker opgeladen of ontladen. Dit betekent dat de batterij niet sneller oud wordt. Let op: de invloed van slim laden kan verschillen per automerk en type batterij. Kijk altijd in de handleiding van je auto of vraag je dealer wat de regels zijn voor jouw auto en de garantie.
-
ALGEMEEN | Wat is het effect van slim laden op het stroomverlies?
Een deel van de stroom die door de laadpaal gaat, komt uiteindelijk niet in de batterij van de auto terecht. Dit noemen we stroomverlies. Het komt doordat de wisselstroom (AC) van het stroomnet in de auto wordt omgezet naar gelijkstroom (DC) voor de batterij. Dit gebeurt via een omvormer. De elektronica in de omvormer gebruikt zelf ook een beetje stroom. Hoe minder stroom verloren gaat, hoe meer voordeel bij het laden van de batterij.
Hoeveel stroom verloren gaat bij het omzetten van AC naar DC verschilt per autofabrikant en model. Bij standaard laden is het verlies zo’n 5 tot 10 procent. Als het laden veel langzamer gaat, dan kan het verlies oplopen tot 15 procent of meer. De precieze cijfers verschillen per autofabrikant en model. De Deense Technische Universiteit heeft de laadverliezen van 36 verschillende modellen auto’s onderzocht. In dit onderzoek lees je meer over de resultaten. Bij slim laden, als het laden even wordt gestopt, blijft het stroomverlies zo klein mogelijk.
-
SLIM LADEN THUIS | Is mijn laadpaal geschikt voor slim laden?
Als je zelf een laadpaal koopt, voor thuis of je bedrijf, is het advies om altijd een slimme laadpaal te kopen. Er zijn verschillende websites waar je laadpalen kunt vergelijken. Daar kun je ook zien of de laadpaal geschikt is voor slim laden. Je kunt ook een installateur of verkoper om advies vragen.
Je hebt trouwens niet altijd een slimme laadpaal nodig om slim te kunnen laden. Er zijn ook apps die met je elektrische auto communiceren en zo de laadbeurt regelen. Helaas kan dit nog niet met alle auto’s. Welke auto’s wel slim kunnen laden, kun je zien op vergelijkingswebsites. Je kunt ook informatie vragen bij je dealer of verkoper van de auto.
-
SLIM LADEN THUIS | Kan mijn laadpaal rekening houden met het elektriciteitsverbruik van andere elektrische apparaten in mijn huis?
Veel laadpalen kunnen verbonden worden met de slimme meter van je huis. Zo’n slimme meter meet hoeveel stroom en gas je gebruikt en stuurt deze gegevens automatisch naar het energiebedrijf. In een slimme laadpaal kun je instellen wat de capaciteit van de aansluiting van je huis is. Dit is de maximale stroom die je thuis kunt gebruiken. De laadpaal krijgt informatie van de slimme meter over hoeveel stroom je hele huis op dat moment gebruikt. De laadpaal past het laden van je auto aan op deze informatie. Zo wordt voorkomen dat je te veel stroom tegelijk gebruikt. Dit systeem heet ‘dynamic load balancing’. Daarnaast kun je bij veel laadpalen het laden standaard op een lager niveau zetten dan de capaciteit van je aansluiting thuis. Heb je nog vragen, dan kun je die ook altijd aan een elektricien stellen.
-
SLIM LADEN THUIS | Welke laadpaal heb ik nodig om thuis slim te kunnen laden?
Bij het kiezen van een laadpaal is het belangrijk om erop te letten dat de laadpaal kan communiceren met het internet of apparaten in je huis. Let er ook op dat de laadpaal minimaal dynamic load balancing (zie hierboven) ondersteunt. Als je zelf een laadpaal koopt, is ons advies om altijd een slimme laadpaal te kopen. Niet alle laadpalen kunnen slim laden. Op websites waar je laadpalen kunt vergelijken, kun je zien welke laadpaal het beste past bij jouw situatie en elektrische auto.
-
SLIM LADEN THUIS | Hoe kan mijn laadpaal automatisch laden op de momenten dat de stroom het goedkoopst is?
Tegenwoordig kunnen sommige laadpalen het laden van de auto zelf afstemmen op de uren dat stroom goedkoper is. Hiervoor heb je wel een dynamisch energiecontract nodig. Dit is een energiecontract waarbij de prijs die je voor stroom betaalt per uur kan veranderen. De laadpaal kijkt elke dag via het internet naar de stroomprijzen voor de komende uren en past het laden daarop aan. Controleer de mogelijkheden van laadpalen op websites waar je laadpalen kunt vergelijken of vraag het de installateur of verkoper van de laadpaal.
-
SLIM LADEN THUIS | Hoe kan ik automatisch laden op de zonnestroom die ik zelf opwek?
Verschillende laadpalen kunnen gekoppeld worden aan je zonnepanelen. In de app van de laadpaal kun je instellen dat de auto alleen laadt als er zonnestroom wordt opgewekt. Dit hangt wel af van de app die je gebruikt. Je kunt ook instellen dat de laadpaal extra stroom van het stroomnet haalt als je zonnepanelen niet genoeg stroom opwekken om de auto op tijd vol te laden. Bij veel energieleveranciers betaal je nu geld voor stroom die je in het net stopt. Dat wordt terugleverkosten genoemd. Daarom is het verstandig om de stroom van je zonnepanelen zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken.
-
SLIM LADEN THUIS | Welke apps kunnen helpen slim te laden?
Er zijn verschillende apps waarmee je thuis automatisch slim kunt laden. Kijk op vergelijkingssites om te zien welke apps er zijn. Let bij het kiezen van een app op wat je nodig hebt en wat die kan. Kan de app communiceren met mijn merk auto, of kan deze direct mijn laadpaal bedienen? Kan slim laden makkelijk worden uitgeschakeld? Werkt de app samen met mijn energieleverancier? Kan de app ook gekoppeld worden aan mijn zonnepanelen? Ook veel autofabrikanten bieden eigen apps aan waarmee mogelijkheden voor slim laden kunnen worden ingesteld.
-
PUBLIEK SLIM LADEN| Hoe kan ik publiek slim laden?
Slim laden wordt steeds meer aangeboden op publieke laadpalen, bijvoorbeeld laadpalen bij winkels en langs de weg. Soms gebeurt dit automatisch, soms moet je het zelf aanzetten. Je kunt kiezen voor slim laden in de app van de beheerder van de laadpaal, het scannen van een QR-code op de laadpaal, via de app van je laadpas of via je auto. Op deze manieren kun je ook aan publieke laadpalen geld besparen. Slim laden aan publieke laadpalen is op steeds meer plekken in Nederland mogelijk.
-
PUBLIEK SLIM LADEN | Wat is netcongestie?
We spreken van netcongestie als het stroomnet niet genoeg stroom voor iedereen kan vervoeren. Het is dan te druk op het stroomnet, net zoals bij files op de weg door te veel auto’s. Door netbeheerders, overheden en beheerders van laadpalen wordt gewerkt aan oplossingen voor dit probleem. Een van deze oplossingen is het slim laden van je auto. Hiermee helpt de auto het probleem van netcongestie te voorkomen.
-
PUBLIEK SLIM LADEN | Wat is netbewust laden?
Netbewust laden is een manier van slim laden. Het betekent dat je auto laadt terwijl rekening wordt gehouden met wat het stroomnet aankan. Dit kan door tijdelijk langzamer te laden. Kan het echt niet anders, dan kan het laden ook tijdelijk worden gestopt op momenten dat het stroomnet te vol raakt. De kans hierop is het grootste in de winter tijdens de piekuren – wanneer veel stroom wordt gebruikt. Dit gebeurt dan meestal aan het begin van de avond, tussen 16.00 en 21.00 uur. Deze vorm van slim laden wordt nu ingevoerd in Nederland. Op de laadpaal of op de website van de beheerder kun je zien welke laadpalen dit al kunnen en wat het voor jou betekent.
-
PUBLIEK SLIM LADEN | Kan ik mij afmelden voor netbewust laden? Zo ja, hoe?
Het kan zijn dat je in korte tijd tijdens de piekuren, de uren wanneer veel stroom wordt verbruikt, graag maximaal wilt laden. Wil je dan geen gebruik maken van netbewust laden, dan is afmelden mogelijk. Dit kan via de laadpaal zelf, de app van de beheerder van de laadpaal, de app van je laadpas of je auto. De manier om je af te melden kan per situatie verschillen. Kijk altijd goed naar hoe dat moet bij de publieke laadpaal waar je wilt laden.
-
PUBLIEK SLIM LADEN | Welke publieke laadpaalbeheerders doen aan netbewust laden?
Omdat netcongestie in bijna heel Nederland een probleem gaat worden, is het de bedoeling dat alle grotere beheerders van laadpalen in Nederland meedoen aan netbewust laden. De planning van de invoering van netbewust laden verschilt per gemeente of provincie.
-
SLIM LADEN OP HET WERK | Waarom is slim laden nodig op werklocaties?
Bij bedrijven worden vaak veel auto’s tegelijk opgeladen. Dan vragen die auto’s, samen met andere apparaten, soms meer stroom dan de aansluiting op het stroomnet kan leveren. Door de stroom slim te verdelen over de auto’s kan worden voorkomen dat er te veel stroom tegelijk wordt gebruikt. Zo wordt voorkomen dat over het maximale gebruik van stroom dat met de netbeheerder is afgesproken – de contractwaarde – heen wordt gegaan. Het systeem dat dit vaak regelt, heet ‘dynamic load balancing’. Zo kun je veel laadpunten hebben waar veel auto’s tegelijk laden terwijl de rekening die je moet betalen niet te hoog is. Omdat de auto’s vaak vele uren aan een laadpaal staan is het geen probleem om het laden over de werkdag te spreiden.
-
SLIM LADEN OP HET WERK | Hoe kunnen bedrijven hun zonnepanelen en slim laden op een goede manier combineren?
Veel bedrijven hebben zonnepanelen op het dak van hun gebouw. Deze wekken vooral rond het middaguur veel stroom op. Bij bedrijven met een grootverbruikersaansluiting worden de zonnepanelen op dit moment soms (gedeeltelijk) uitgeschakeld. Zo wordt binnen de contractwaarde van de aansluiting op het stroomnet gebleven; wordt niet meer stroom geleverd dan met de netbeheerder is afgesproken. Het is dan handig om het ’s ochtends laden van elektrische auto’s uit te stellen tot het middaguur. Op deze manier kan het overschot aan zonnestroom dat je niet gebruikt juist wél worden gebruikt.
-
SLIM LADEN OP HET WERK | Wat zijn de voordelen van slim laden voor werknemers?
Met de technieken die hierboven worden genoemd kunnen er meer laadpalen bij een bedrijf worden geplaatst. Werknemers hoeven de laadpalen dan niet met veel collega’s te delen en hun auto niet te verplaatsen tijdens de werkdag. Dat is gemakkelijker voor de werknemers. En voor de werkgever betekent het dat die mensen meer aandacht aan hun werk kunnen geven. Sommige systemen kunnen bepaalde auto’s voorrang geven bij het laden. Auto’s van werknemers die eerder weg moeten worden dan als eerste opgeladen.