English

Techniek publieke laadpalen

In Nederland zijn alle publieke laadpunten met eenzelfde type laadpas te gebruiken, zijn ze 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, is er allerlei data beschikbaar voor bijvoorbeeld verrekening, diverse apps en navigatiesystemen en zorgt het Open Charge Point Protocol (OCCP) voor een universele taal tussen de laadpaal en de backoffice. In de back-office kan men zien of een laadpunt in gebruik is, hoeveel energie er wordt geladen en of een laadpunt een storing heeft.

Probleemloos opladen
Nederland telt momenteel ruim 27.000 publieke laadpalen in de openbare ruimte. EVnetNL zorgde de afgelopen jaren grotendeels voor het beheer en onderhoud, het verhelpen van storingen, het up-to-date houden van de software en andere zaken waardoor de laadpunten optimaal functioneren. Begin 2017 werd echter bekend dat EVnetNL de helft van de publieke laadpalen die zij beheert gaat overdragen aan gemeenten.

Vier verschillende oplaadmethodes
Voor het opladen van elektrische auto’s zijn er vier verschillende oplaadmethodes. Drie van de vier oplaadmethodes werken met ‘gewone’ wisselstroom die uit het stopcontact komt, mode 4 werkt met gelijkstroom. De vier verschillende oplaadmethodes zijn:

  • Mode 1 is laden met een gewoon stopcontact van 220 Volt met maximaal 10 Ampère. Dit wordt voor het opladen van elektrische auto’s in principe niet gebruikt, omdat er geen stroombegrenzer op zit die de belasting op het netwerk beperkt.
  • Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto is doorgaans een kastje met een stroombegrenzer ingebouwd. Mode 3 is gecontroleerd laden. Er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is ‘afgesproken’ tussen de auto en de oplaadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. In Nederland zijn verreweg de meeste laadpunten voorzien van een type 2-contactdoos (zie verschillende type stekkers) en gebeurt opladen via de mode 3-techniek.
  • Mode 4 is laden met gelijkstroom. De oplaadpaal staat in direct contact met de autobatterij en bepaalt zelf het gehele laadproces. Omdat het elektriciteitsnetwerk wisselstroom levert, zit er in de laadpaal een omvormer. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf.

Verschillende type stekkers
Naast de verschillende laadmethodes zijn er ook diverse stekkers, de belangrijkste stekkers voor Nederland zijn:

  • Mennekes-stekker (Type 2): de type 2-stekker staat ook wel bekend als de Mennekes-stekker, vernoemd naar het Duitse bedrijf dat de stekker heeft ontworpen. Door de Europese Commissie is deze stekker aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Het grote voordeel is dat er met deze stekker zowel in 1-fase (wat uit het stopcontact bij je thuis komt) als 3-fase (krachtstroom) geladen kan worden. Onder meer de Tesla Model S, Renault Zoe, Volvo V60 en de BMW i3 hebben dit type aansluiting.
  • Chademo-stekker: de Chademo-stekker is in Japan ontwikkeld en werkt alleen met gelijkstroom. Chademo is in Nederland de standaard voor snelladen, waarmee de auto in een half uur volgeladen kan worden.
  • Combo-stekker: de combo-stekker wordt de nieuwe standaard in Europa vanaf 2017. Met deze stekker kan men zowel met wissel- als gelijkstroom de auto opladen. De Mennekes-stekker past binnen deze nieuwe standaard, de Chademo-aansluiting echter niet. Daarvoor wordt momenteel een oplossing gezocht, zodat mensen hun auto’s met Chademo-aansluiting kunnen blijven snelladen.

Laadpas
Voor het opladen van een elektrische auto bij de ruim 27.000 publieke laadpunten heeft men in de meeste gevallen een laadpas nodig. Er zijn meerdere aanbieders van laadpassen en logischerwijs ook meerdere typen abonnementen. Meer informatie hierover kan men bij de verschillende commerciële aanbieders verkrijgen.

Verminderde berichtgeving zomerreces, 5 meest gelezen berichten 2017

In de komende weken – tot en met 6 augustus – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws over elektrisch rijden? Lees dan...
Nieuws|Laatste update:

3 elektrische vrachtauto’s voor Technische Unie

Transporteur BREYTNER en groothandel Technische Unie vervoeren binnen Rotterdam hun goederen per direct met 3 nieuwe volledig elektrische vrachtauto’s.  De 2 bedrijven worden hierbij ondersteund door de gemeente Rotterdam en het Europese...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | NKL introduceert Kennisplatform Anders Laden

Met de groei van elektrisch vervoer, verschijnen steeds meer laadpalen in de publieke ruimte. Op dit moment zijn er bijna 30.000 publieke laadpunten in Nederland. In 2020 zouden dat er 70.000 moeten zijn. Het betekent dat er in de straat steeds meer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Maastricht en Amsterdam starten experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen

Maastricht en Amsterdam starten als onderdeel van het LEVV-LOGIC Lab met 2 nieuwe experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s). Terwijl de evaluaties van de eerste 2 experimenten in Utrecht en Amersfoort in volle gang zijn, zijn...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Nieuwe elektrische Arriva-bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd

Bij het Stadskantoor in Dordrecht zijn de elektrische bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd. De elektrische bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn stiller dan hun conventionele voorgangers. Ze worden ingezet op lijn 10 in...
Video's|Laatste update: