©Renault

Nieuws in 1 minuut | Bidirectionele lader voor Renault 5 en 100 nieuwe elektrische deelauto's MyWheels

Nieuws|Laatste update:

Renault 5 krijgt als eerste bidirectionele boordlader
De toekomstige, volledig elektrische Renault 5 wordt het eerste model van het merk met een bidirectionele boordlader. Tegelijk met de lancering van de nieuwe ‘R5’ introduceert Mobilize – onderdeel van Renault Group – de Mobilize V2G-service, waarmee energie uit de batterij van de Renault 5 kan worden benut voor huishoudelijk gebruik of kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Met de Mobilize V2G-service profiteren klanten van een lagere energierekening en het gebruik van meer groene stroom, terwijl ze een actieve rol spelen in de energietransitie. Na de introductie van de Renault 5 wordt Mobilize V2G ook beschikbaar voor andere toekomstige elektrische modellen van Renault.

Dankzij V2G-technologie – waarbij V2G staat voor vehicle-to-grid (‘auto-naar-elektriciteitsnet’) – is laden bidirectioneel. Hiermee kan de batterij van een auto niet alleen worden opgeladen, maar kan ook energie uit de batterij worden gehaald om bijvoorbeeld te benutten voor huishoudelijk gebruik. Dit is vooral effectief tijdens piekmomenten, wanneer de energie relatief duur is wegens de grote vraag. Het opladen van de auto vindt dan weer plaats tijdens daluren, wanneer elektriciteit goedkoper is. De Mobilize V2G-service is gebaseerd op 3 onderdelen die met elkaar samenhangen. Allereerst een bidirectionele boordlader met V2G-technologie, beschikbaar op de toekomstige elektrische modellen van Renault, te beginnen met de nieuwe Renault 5. Ten tweede de Mobilize Powerbox, een bidirectioneel laadpunt dat is ontworpen in samenwerking met Software République. Tot slot een smartphone-app waarmee bidirectioneel laden geprogrammeerd kan worden door simpelweg het tijdstip in te stellen wanneer de auto weer zal worden gebruikt en met welk gewenst batterijniveau.

MyWheels neemt DS 3 E-TENSE in gebruik
MyWheels, een van de grootste aanbieders van deelauto’s in Nederland, neemt de 100 procent elektrische DS 3 E-TENSE in gebruik als deelauto. Wassink Autogroep sloot de overeenkomst en levert 100 exemplaren van het model aan MyWheels. Deze staan verspreid door het hele land en zijn klaar voor gebruik. Een toenemend aantal consumenten ziet de deelauto als een aantrekkelijke en duurzame mobiliteitsoptie. MyWheels biedt vanaf nu 100 exemplaren van de elektrische DS 3 E-TENSE aan als deelauto, geleverd door Wassink Autogroep. De deelauto van MyWheels is direct te herkennen aan de speciale, groene of blauwe MyWheels-bestickering. Verder voorzag Rental Tracker alle exemplaren van een voertuigvolgsysteem en een speciaal kastje waarmee de auto’s kunnen communiceren met de MyWheels-app. Op deze manier kunnen klanten de deelauto’s eenvoudig via de app ontgrendelen na het maken van een reservering.

Ebusco groeit in Zweden met order van maximaal 125 bussen in Stockholm
Ebusco heeft een contract getekend met Keolis Sverige voor de levering van maximaal 125 Ebusco 3.0 12-meter bussen. De levering van de eerste 50 bussen staat gepland voor 2024 en de 75 bussen staan in optie voor levering in 2025. De bussen zullen worden ingezet in en rondom de Zweedse hoofdstad Stockholm. Keolis Sverige AB heeft de aanbesteding E42 in en rondom Stockholm – Bromma, Solna, Sundbyberg en Sollentuna – gewonnen. De door Keolis bestelde Ebusco 3.0 12-meter bussen zullen worden uitgerust met een batterijpakket van >350-kilowattuur.

Innovatieproject Light Vehicle 2025 van start
Het innovatieproject Light Vehicle 2025 is van start gegaan. Het is een EU-gesubsidieerd project voor duurzame mobiliteit, met als doel het verder verlagen van de CO2-uitstoot. Het samenwerkingsproject Light Vehicle 2025 is tijdens de handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse als Belgische koningspaar. Met het project wordt actief geïnnoveerd met het toepassen van meer lichtgewicht en circulair materiaal voor bedrijfs- en personenauto’s. 

Het doel van project Light Verhicle 2025 zit al in de naam, namelijk het verder verlagen van het totale gewicht van personen- en bedrijfsauto’s. Dit wordt gedaan door het toepassen van lichtgewicht en meer circulaire materialen. 'Met lichtgewicht materialen creëren we een duurzame toekomst voor de auto-industrie. Veiliger, lichter, en milieuvriendelijk door materiaalbesparing, lager brandstofverbruik en als belangrijkste doel het verlagen van de CO2-uitstoot.’ Het samenwerkingsproject bestaat uit Nederlandse en Belgische, zowel Vlaamse als Waalse, bedrijven: Flanders Make (Leader), RAI Automotive Industry NL, AMAC GmbH, Technifutur en de Universiteit van Luik.

Renault levert 58 exemplaren van Kangoo E-Tech electric aan BENU
Renault heeft de eerste 19 exemplaren van de 100 procent elektrische Kangoo E-Tech electric overhandigd aan BENU, distributeur van medicijnen en medische hulpmiddelen. Het gaat hier om de eerste partij van in totaal 58 exemplaren. De 100 procent elektrische bedrijfswagen van Renault stelt BENU in staat klanten tot de voordeur te bedienen, ook als de milieueisen worden aangescherpt en lage-emissiezones worden uitgebreid. Bart Tolhuisen, groepsdirecteur financiën van BENU: ‘We zijn blij dat de elektrische Kangoo voertuigen betrekkelijk snel geleverd konden worden. De vraag naar elektrische transportmiddelen neemt sterk toe, doordat steeds meer steden zero-emissiezones instellen. Dit betekent dat in deze gebieden alleen voertuigen mogen rijden zonder uitstoot (van CO2, NOx en fijnstof). Dankzij de nieuwe elektrische bestelauto’s kunnen we onze medicijnen en hulpmiddelen blijven bezorgen, ook als het aantal zero-emissiezones in de toekomst uitbreidt. Daarnaast leveren de voertuigen een belangrijke bijdrage aan het streven van Brocacef Groep naar een CO2-neutrale bedrijfsvoering in 2030.’

smart breidt line-up uit met 4-wielaangedreven Pulse
smart introduceert de 4-wielaangedreven Pulse. Met de toevoeging van de Pulse en de verbeterde Pro+ laat smart zien dat het bedrijf continu bezig is met productontwikkeling om aan de behoeften van Europese klanten te voldoen. Deze versie van de Pulse is al te bestellen in Duitsland, en zal in de loop van dit jaar ook in andere Europese markten beschikbaar zijn. Voor Nederland is de marktintroductie gepland vanaf het najaar van 2023. De Pulse beschikt over 2 elektromotoren die 4-wielaandrijving mogelijk maken. De standaarduitrusting bevat onder meer een 360°-camera, halo-dak, 10-inch head-up display en een achterklep met bewegingsdetectie. De auto is verder uitgerust met een warmtepomp, heeft een actieradius van 400 kilometer met 22 kilowatt AC-opladen en 150 kilowatt DC-opladen.

‹ Naar overzicht