ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA presenteren plan voor hervorming autobelastingen

Nieuws|Laatste update:

ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging (sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagen) en VNA hebben een plan gepresenteerd voor de hervorming van de autobelastingen. Het plan is verstuurd aan de informateur en aan alle politieke partijen. De partijen stellen voor om de autobelastingen in Nederland eenvoudig, stabiel en voorspelbaar te maken en ze te laten bijdragen aan het halen van de aangescherpte klimaatdoelen voor 2030 en het einddoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

Formatiebesprekingen
De partijen vragen de formerende partijen het plan integraal mee te nemen in de formatiebesprekingen. Het huidige autobelastingsysteem is volgens hen complex, remt vergroening en maakt de markt grillig; en daardoor is de autokoper afwachtend. Bovendien is het huidige systeem volgens de makers van het plan onhoudbaar als het gaat om de overheidsinkomsten. Tegelijkertijd moet de sector mobiliteit bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen, die met de Europese Green Deal onlangs verder zijn aangescherpt (red. 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van uitstoot 1990).

Betalen naar Gebruik
De opstellers van het plan stellen voor het huidige autobelastingsysteem te vervangen door Betalen naar Gebruik. De coalitie kiest voor een variant waarin het tarief per kilometer wordt gebaseerd op de CO2-emissie van het voertuig. De invoering van dit nieuwe stelsel moet volgens de opstellers zo snel mogelijk in een kaderwet worden vastgelegd om een soepele overgang voor iedereen mogelijk te maken.

Het invoeren van Betalen naar Gebruik kost namelijk minimaal 8,5 jaar en kan daardoor geen rol spelen in de CO2-reductie richting 2030, maar is voor de periode daarna cruciaal. De coalitie komt daarom ook met plannen voor de periode 2022-2030.

Deze omvatten onder andere:

  • Zo snel mogelijk Betalen naar Gebruik (BnG) invoeren met een tarief gebaseerd op uitstoot; de invoering daarvan nú in een kaderwet vastleggen.
  • Snelle instroom van nulemissievoertuigen om fossiele kilometers structureel te vervangen door emissievrije kilometers.
  • Sturing op gedrag: prikkels inbouwen in het huidige fiscale systeem om bewuste keuzes te maken in aankoop en reisbewegingen.
  • Gericht inzetten van verantwoorde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen daar waar nul-emissie nog niet mogelijk is. 

​Het volledig plan is hier te downloaden. Meer achtergronden, waaronder een doorrekening van het plan door Revnext zijn op de speciale website ToekomstAutobelastingen.nl te vinden.

‹ Naar overzicht