©Van der Wolf Images | Dreamstime.com

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Nieuws|Laatste update:

Als onderdeel van de Europese verordening Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) worden op 13 april nieuwe regels van kracht over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. Niet alleen zorgt de AFIR ervoor dat Europa de komende jaren  steeds meer laadstations krijgt, maar kunnen bestuurders van een elektrische auto straks ook makkelijker laden en worden de kosten bij laadpalen duidelijker gecommuniceerd.

Prijstransparantie
Uit het onderzoek ‘Benchmark prijstransparantie laden van elektrisch vervoer 2023’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek afgelopen december nog dat de prijzen bij laadpalen vaak nog onduidelijk zijn.

Een belangrijk aspect van AFIR is de nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Bovendien moet bij laadpalen voor het starten van de laadsessie alle prijsinformatie verstrekt worden. In de praktijk betekent dit dat laadprijzen duidelijk moeten worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kilowattuur.

Vanaf 2027 moet het bovendien mogelijk zijn om in het geval van snelladen met een bank- of creditcard te kunnen betalen. Deze mogelijkheid is tot op heden nog niet overal ingevoerd. Vanaf 2025 moeten in Europa langs de snelweg bovendien elke 60 kilometer snellaadstations van ten minste 150 kilowatt worden geïnstalleerd.

‹ Naar overzicht