©Ayvens

‘Elektrische bedrijfswagens voor het eerst goedkoper in gebruik’

Nieuws|Laatste update:

Ayvens, de grootste leasemaatschappij van Nederland, stelt dat de totale kosten van de aanschaf en het gebruik van elektrische bedrijfswagens dit jaar voor het eerst goedkoper uitvallen dan de brandstofvariant.

Berekening
Ayvens maakte voor verschillende merken en modellen een berekening waarin onder andere de catalogusprijzen van de fabrikant en de veranderende BPM en wegenbelasting zijn meegenomen.

‘Door de introductie van zero-emissiezones zien we dat inmiddels 60 procent van de bedrijfswagen-aanvragen voor elektrisch aangedreven voertuigen zijn’, vertelt Roy Driessen, Sector Director Bedrijfswagen bij Ayvens. ‘Toch zijn veel ondernemers nog verknocht aan diesel, vooral omdat ze denken dat het goedkoper is. Daarin hadden ze tot vorig jaar gelijk, maar voor dit jaar en ook voor 2026 ziet het er heel anders uit.’

Belastingen en subsidies
Ayvens stelt dat belastingen en subsidies een belangrijke invloed hebben op het kostenplaatje van bedrijfswagens. Zo is de ondernemersvrijstelling op de Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM) is per 1 januari 2025 komen te vervallen. Ook ondernemers betalen nu deze aanschafbelasting. Daarnaast is de wijze van berekenen van de BPM voor bedrijfswagens gewijzigd. Deze is nu volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot, in plaats van een percentage van de netto catalogusprijs. De impact van de BPM op de prijzen van brandstofbussen is volgens de leasemaatschappij dan ook groot.

Driessen: ‘Afhankelijk van de grootteklasse zorgt de BPM al snel voor een verhoging van 10.000 euro in catalogusprijs voor de kleinere klasse en 17.000 euro voor de grotere bestelbussen. In het geval van elektrische bedrijfswagens is de CO2-uitstoot in het gebruik 0 gram en daarmee is de BPM ook 0 euro. Elektrische bedrijfswagens worden niet door de BPM geraakt.’

Ondanks dat in 2026 de overgebleven tijdelijke korting op de brandstofaccijns vervalt, zijn naar verwachting de prijsverschillen tussen diesel en elektrisch in 2026 minder groot. Wel bieden elektrische bedrijfswagens in 2026 nog steeds een kostenvoordeel ten opzichte van de dieselvariant. ‘Elektrische bedrijfswagens nemen nu echt de overhand’, besluit Driessen.

‹ Naar overzicht