
Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland, waarbij steeds meer elektrische auto rijders kiezen voor dynamische stroomcontracten om geld te besparen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Thuisvoordeel
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.500 respondenten, toont aan dat 61 procent van alle geladen kilometers thuis plaatsvindt op eigen aansluitingen. Het aantal elektrische rijders met dynamische stroomcontracten is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waarbij 41 procent van de thuisladers nu deze flexibele tariefplannen gebruikt. Dit staat in schril contrast met reguliere Nederlandse huishoudens, waarvan slechts 6 procent momenteel dynamische contracten heeft.
Dynamische contracten passen de stroomprijs elk uur aan – en vanaf 1 oktober bij sommige energieleveranciers ook per kwartier – op basis van vraag en aanbod, waardoor gebruikers kunnen laden wanneer elektriciteit het goedkoopst is of wanneer er meer duurzame energie beschikbaar is. Slim laden betekent het aanpassen van tijdstip en snelheid van laadsessies om te profiteren van deze wisselende omstandigheden.
Financiële prikkels
De meeste elektrische rijders die thuis laden, gebruiken al slimme laadtechnieken voor financieel voordeel. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen en laden bewust op wanneer de zon schijnt.
Opvallend is dat ongeveer 25 procent van de slimme thuisladers nog steeds handmatig hun voertuigen aan- en afkoppelen op voordelige momenten, in plaats van beschikbare technologie zoals apps of slimme laadstations te gebruiken.
Het onderzoek toont ook aan dat 33 procent van de mensen die niet op eigen terrein kunnen laden, een lange stroomkabel vanuit hun huisaansluiting naar hun voertuig trekken. Zo profiteren ze toch van thuisvoordelen zoals stroom uit eigen zonnepanelen of dynamische contracten, ondanks het ontbreken van eigen laadinfrastructuur.
Publiek laden
Elektrische rijders willen ook bij publieke stations en op werkplekken profiteren van slim laden. Ze geven de voorkeur aan variabele laadtarieven boven variabele laadsnelheden, met lagere tarieven tijdens daluren en hogere prijzen tijdens piekuren. Sommige locaties bieden deze functionaliteit al aan.
Een belangrijke overweging voor rijders die slim laden buitenshuis overwegen, is zekerheid dat hun voertuig voldoende opgeladen wordt voor hun volgende reis.
Prijsbewustzijn
Ondanks groeiende interesse in slim laden weet volgens de onderzoekers 28 procent van de elektrische rijders nog steeds niet wat ze betalen voor openbaar laden in de buurt van hun woning. Deze onwetendheid neemt toe voor laadpalen verder van huis. Bijna 80 procent van de elektrische rijders vindt het belangrijk om laadtarieven vooraf te kennen, vooral omdat de meesten deze kosten zelf betalen.
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De Rijksuniversiteit Groningen was betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.