English

Financieren publieke laadpalen

Nederland telt momenteel ruim 27.000 publieke laadpalen in de openbare ruimte. Door de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur (hier te raadplegen) is er vanuit de Rijksoverheid 7,2 miljoen euro beschikbaar om nog eens 10.000 extra publieke laadpalen in de openbare ruimte mede te financieren.

7,2 miljoen euro voor 10.000 extra publieke laadpalen
Uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur is namelijk essentieel voor de marktontwikkeling van elektrisch rijden en optimale benutting van de batterijcapaciteit van plug-in auto’s. De Green Deal heeft tot doel om binnen 3 jaar de belemmeringen rond de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur weg te nemen en een rendabele business case mogelijk te maken, voor de tussenliggende periode is er 7,2 miljoen euro beschikbaar om de 10.000 publieke laadpalen te realiseren. De volledige tekst van de Green Deal is hier te raadplegen.

Decentralisatie-uitkering: maximaal 600 euro per laadpaal
Want, zolang de business case nog niet rendabel is, dragen Rijksoverheid, decentrale overheden en private partijen gezamenlijk bij aan de financiering van de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur. De rijksbijdrage heeft de vorm van een ‘decentralisatie-uitkering’; het Rijk draagt evenveel bij als decentrale overheden tot een maximumbedrag per laadpaal. In totaal stellen de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu tot en met juli 2018 7,2 miljoen euro beschikbaar voor de rijksbijdrage. Per jaar wordt een budget bepaald. Toekenning van de uitkering vindt plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’, zolang het budget daarvoor ruimte biedt en tot 1 juli 2017 voor maximaal 600 euro per laadpaal.

Hoogte rijksbijdrage
De hoogte van de uitkering en nadere afspraken over de uitvoering komen te staan in een bestuursovereenkomst die per gemeente, provincie of regio wordt afgesloten. Hiervoor is een standaardovereenkomst beschikbaar waarvan niet kan worden afgeweken.

De rijksbijdrage is zoals eerder gesteld gelijk aan de inbreng van de medeoverheid en bedraagt tot 1 juli 2017 maximaal 600 euro per laadpaal. De ondertekende bestuursovereenkomst dient dan vóór die datum in het bezit te zijn van RVO.nl. Voor overeenkomsten die vóór 1 juli 2018 zijn aangegaan geldt een maximale rijksbijdrage van respectievelijk 300 euro per laadpaal. De bijdrage per paal is eenmalig. Verstrekking van de bijdrage vindt plaats onder voorwaarde van een verplichte minimumbijdrage door de medeoverheid én van een private partij, van ieder 500 euro per laadpaal.

Bijdrage

1 juli 2017

1 juli 2018

Maximale bijdrage Rijksoverheid*

€ 600

€ 300

Minimale bijdrage mede-overheid**

€ 500

€ 500

Minimale bijdrage private partij**

€ 500

€ 500

* rijksbijdrage per laadpaal = bijdrage medeoverheid tot genoemd maximum
** minimale bijdrage van medeoverheid/private partij

Aanmelding decentralisatie-uitkering
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) faciliteert de uitkering. Medeoverheden (gemeente, provincie of regio) moeten bij RVO.nl een aanmelding doen om in aanmerkingen te komen voor de financiële bijdrage.

Heeft u als decentrale overheid (gemeente, provincie of regionaal samenwerkingsverband) concrete plannen, dan kunt u de subsidie op de website van RVO.nl aanvragen. Een overzicht van de randvoorwaarden omtrent uw aanvraag zijn hier te raadplegen.

Lokale regelingen
Op de pagina ‘Subsidies en regelingen’ is meer informatie te vinden over individuele gemeenten die de plaatsing van een publieke laadpaal in de openbare ruimte financieel ondersteunen. Startgids gemeenten De in 2012 in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgestelde ‘Startgids EV voor gemeenten’ is verder een handzaam document om gemeenten op weg te helpen in de wereld van elektrisch vervoer. De startgids is hier te raadplegen.
 

Foto van de week | Rotterdam zet stevig in op innovaties in elektrisch laden

Door een nieuw consortium van gemeente Rotterdam, Living Lab Smart Charging, ENGIE, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Stedin en 17 omliggende gemeenten wordt stevig ingezet op innovaties in elektrisch laden. Smart Charging,...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 april – zondag 30 april 2017

Pilot met zonnepanelen en energieopslag bij snellaadstation Haarrijn succes Stedin, MisterGreen Electric Lease en Alfen startten een jaar geleden een pilot waarin een snellaadstation voor elektrische auto’s werd uitgerust met zonnepanelen en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrisch rijden bij zzp’ers vooral fiscaal gedreven

Zzp’ers met een elektrische of hybride auto leggen dagelijks nagenoeg hetzelfde aantal kilometers af als zzp’ers met een niet-elektrische of hybride auto: respectievelijk 82,9 en 85,7 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | 1 miljoen elektrische kilometers in Eindhoven

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Hermes heeft de mijlpaal bereikt van 1 miljoen afgelegde kilometers met de 43 elektrische bussen die sinds afgelopen december ingezet worden. Met de levering van de 43 Citea’s SLFA Electric aan Hermes...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | 100 elektrische VDL Citea’s voor Connexxion

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Connexxion heeft een order van 100 Citea’s SLFA Electric bij VDL Bus & Coach geplaatst. Daarnaast omvat de order 18 VDL Futura’s FDD2. De order van de 100 elektrische Citea’s is de grootste...
Foto's|Laatste update: