English

Regulering publieke laadpalen

De toename van het aantal elektrische auto’s betekent dat er meer vraag ontstaat naar oplaadpunten. Van gebruikers van elektrische voertuigen mag worden verwacht dat zij hun voertuigen zoveel mogelijk op eigen terrein – thuis en/of op het werk – opladen.

Veel mensen hebben thuis echter geen eigen oprit en/of garage. Zij zijn dus aangewezen op een oplaadmogelijkheid in de openbare ruimte. Nederland beschikt inmiddels over zo’n 6.000 publieke laadpunten, bij de realisatie van nieuwe oplaadpunten zijn uiteraard diverse regels van toepassing.

Gemeentelijke regels
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft samen met de G32-gemeenten, een netwerk van 37 middelgrote Nederlandse steden, een aantal beleidsregels geformuleerd voor het realiseren van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte (deze zijn hier te raadplegen). Deze beleidsregels zijn een aanvulling op reeds eerder verschenen publicaties van onder meer de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de CROW-richtlijn ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte’.

Het document met beleidsregels van de VNG is met name bedoeld voor gemeenten die niet zelf initiatiefnemer willen zijn, maar wel medewerking willen verlenen aan verzoeken vanuit de markt om oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte te realiseren. In de beleidsregels geven gemeenten aan onder welke voorwaarden zij bereid zijn mee te werken aan verzoeken uit de markt. Op basis van deze beleidsregels kunnen gemeenten ontheffingen/vergunningen (APV) verlenen voor het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte en verkeersbesluiten nemen tot het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Aanvullend op de beleidsregels heeft de VNG ook een voorbeeld verkeersbesluit, voorbeeld APV-ontheffing/vergunning en voorbeeld aanvraagformulier voor publieke laadpunten opgesteld.

Startgids en praktisch handvat voor gemeenten
De in 2012 in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgestelde ‘Startgids EV voor gemeenten’ is verder een handzaam document om gemeenten op weg te helpen in de wereld van elektrisch vervoer. De startgids is hier te raadplegen. In aanvulling op de startgids is in 2013 het document ‘Laadinfrastructuur: oplossingen voor gemeenten’ opgesteld. Het doel van dit document is het bieden van een praktisch handvat voor gemeenten bij het opstellen van beleid voor het opladen van elektrische auto’s in de openbare ruimte. Dit document is hier te raadplegen.
 

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 maart – zondag 2 april 2017

2getthere wint autonoom vervoercontract in Dubai Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere heeft van projectontwikkelaar Meraas (red. Verenigde Arabische Emiraten) opdracht gekregen een autonoom voertuigensysteem te leveren dat het Bluewaters...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de Week | Nieuw wereldrecord voor parade met volledig elektrische voertuigen

Het record is binnen. Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven reed zondag 26 maart de langste stoet elektrische voertuigen ooit. Aan de recordpoging deden 746 voertuigen mee. De A270 werd in een richting speciaal afgesloten voor het initiatief. Het...
Video's|Laatste update:

Foto van de Week | Ruim helft publieke laadpalen EVnetNL over naar gemeenten

Van het aanbod om publieke laadpalen van EVnetNL over te nemen hebben 141 gemeenten gebruikgemaakt. Hierdoor wisselen bijna 1.000 laadpalen van eigenaar. Het is de grootste overdracht in de geschiedenis van laadinfrastructuur voor elektrische...
Foto's|Laatste update:

Gemeente Utrecht: ‘1.000 smart solar laadpalen in 2018’

‘Voor Utrecht en de regio is de ambitie om in 2020 1.000 laadpalen te realiseren voor ‘smart solar charging’: het laden met behulp van zonnepanelen, en het ontladen naar een batterij in de woning.’ Dit staat in een brief van...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch testrijders gezocht voor onderzoeksproject smart charging van de Hogeschool van Amsterdam

De Hogeschool van Amsterdam heeft een platform ontwikkeld waarbij elektrisch rijders eenvoudig het energiegebruik van het eigen huishouden en van hun elektrische auto kunnen bijhouden. Voor dit onderzoeksproject, me2, worden 50 testers gezocht....
Nieuws|Laatste update: