
Gebruik hernieuwbare energie in vervoerssector fors gestegen
De gebruikte hoeveelheid hernieuwbare energie in het Nederlandse vervoer is in 2024 fors toegenomen, met tegelijkertijd een sterke daling van de CO2-uitstoot in de brandstoffenketen. De prestatie op het gebied van hernieuwbare energie is voor een belangrijk deel te danken aan het gebruik van duurzame biobrandstoffen. In het wegvervoer is ongeveer 15 petajoule extra duurzame biobrandstof geleverd in 2024. Dit is wel minder dan de 20 petajoule die bij kabinetsbesluit werd beoogd met de verhoging van de jaarverplichting.
Tankbeurt verduurzaamd
Een gemiddelde tankbeurt diesel bevatte in 2024 zo’n 14 procent duurzame biobrandstof, tegenover 9 procent in 2023. De grotere inzet van biobrandstoffen komt voor rekening van duurzame biobrandstoffen uit afval en residuen, met name reststromen uit de palmolieproductie en gebruikt frituurvet.
Voor 2024 voerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2 belangrijke veranderingen door die grote invloed hebben op de hoeveelheid hernieuwbare energie in vervoer. De jaarverplichting, het verplichte aandeel hernieuwbare energie voor brandstofleveranciers, steeg van 18,9 procent in 2023 naar 28,4 procent in 2024.
Daarnaast ging de vermenigvuldigingsfactor voor leveringen van hernieuwbare energie aan de zeevaart omlaag van 0,8 in 2023 naar 0,4 in 2024. Deze veranderingen hebben effect gehad: in 2024 is veel meer hernieuwbare energie geleverd aan het vervoer. In 2024 belandde 80 procent van de hernieuwbare energie in wegvervoer, tegenover 64 procent in 2023. Leveringen aan de zeevaart zijn sterk gedaald van 28 procent naar 7 procent van alle biobrandstofleveringen. Leveringen aan de luchtvaart zijn daarentegen gestegen van 8 procent naar 12 procent en leveren een substantiële bijdrage.
Doelstelling behaald
Alle individuele brandstofleveranciers hebben in 2024 voldaan aan hun verplichtingen voor de inzet van hernieuwbare energie en emissiereductie. Voor de totale jaarverplichting waren 117 miljoen Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) nodig, ruim 35 miljoen meer dan in 2023; een stijging van meer dan 40 procent.
De daadwerkelijke nationale emissiereductie bedroeg 11,1 procent, wanneer de leveringen aan zeevaart buiten beschouwing worden gelaten. Als de zeevaartleveringen wel worden meegenomen, zou de CO2-reductie uitkomen op 13,0 procent. De totale emissiereductie in 2024 bedroeg 4,5 megaton CO2.