©Gemeente Eindhoven

Eindhoven introduceert deelauto’s met vehicle-to-grid technologie

Nieuws|Laatste update:

Eindhoven is de tweede Nederlandse stad waar elektrische deelauto’s energie teruggeven aan het elektriciteitsnet via vehicle-to-grid-technologie. Deze technologie moet netcongestie tegengaan en het net flexibeler maken.

Samenwerking meerdere partijen
Vanaf maandag 1 december rijden de eerste elektrische Renault 5 E-Tech deelauto’s in Eindhoven die energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit gebeurt in samenwerking tussen Renault Group, MyWheels, We Drive Solar, gemeente Eindhoven en netbeheerder Enexis. Dit jaar gaan 28 deelauto’s rijden die energie kunnen terugleveren. Volgend jaar breidt het project uit naar 100 vehicle-to-grid-deelauto’s. Verspreid door de stad komen 50 bidirectionele laadpalen, elk met twee aansluitingen.

Auto’s als energiebuffer
Bij vehicle-to-grid-technologie functioneren elektrische voertuigen als rijdende batterijen. De auto’s slaan energie op wanneer het aanbod van groene energie groot is en leveren deze terug tijdens piekmomenten. Door deze decentrale technologie schaalbaar in te zetten, helpen de voertuigen het lokale energienet te balanceren en de capaciteit van duurzame energie beter te benutten.

Positieve cijfers Utrecht
Afgelopen zomer vond in Utrecht het eerste vehicle-to-grid-deelautoproject plaats. Netbeheerder Stedin meldt positieve resultaten van vijf maanden laden en terugleveren. Met 50 auto’s werd in de avonduren tot 300 kilowatt aan netcongestie verminderd. Samen leverden de voertuigen ruim 65.000 kilowattuur terug aan het net. Met de bijplaatsing van 120 vehicle-to-grid-deelauto’s probeert Utrecht deze winter op meerdere momenten 1 megawatt aan congestievermindering te realiseren door de aansturing verder te optimaliseren. Dit komt overeen met de piekvraag van ongeveer 1.000 huishoudens tijdens de avonduren.

Praktijktest voor stad
Robert Strijk, wethouder Mobiliteit voor gemeente Eindhoven, over het project: ‘Het principe van elektrische deelauto’s die ook energie terugleveren past perfect bij onze visie op een slimme, schone en leefbare stad. De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Tegelijk willen we realistisch blijven en gaan we in de praktijk onderzoeken of deze auto’s inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit.’

Laurens van de Vijver, chief executive officer van MyWheels: ‘Met de uitbreiding naar Eindhoven zetten we een volgende stap in onze missie om de mobiliteitstransitie te versnellen. Voertuigen die rijden én energie leveren is niet langer toekomstmuziek maar realiteit.’ Robin Berg, chief executive officer van We Drive Solar, besluit: ‘De start in Eindhoven bevestigt dat bidirectioneel laden klaar is voor toepassing in elke stad.’