
Slechts 17 procent cao's regelt duurzaam vervoer
Slechts 17 procent van de cao's bevat afspraken over duurzame mobiliteit, terwijl 55 procent van de werkgevers wel bewust nadenkt over hun mobiliteitsbeleid. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgeversonderzoek 2025 van Ipsos I&O onder 1.151 werkgevers.
Mobiliteitsbeleid
De Rijksoverheid helpt werkgevers bij het verduurzamen van hun mobiliteitsbeleid door slimme, schone en alternatieve manieren van reizen te stimuleren. Sinds 2020 wordt jaarlijks onderzocht wat werkgevers doen om duurzaam reisgedrag te bevorderen. Dit jaar is voor het eerst gevraagd of werkgevers bewust nadenken over hun mobiliteitsbeleid, wat voor 55 procent het geval blijkt.
Hoewel 8 op de 10 werkgevers met meer dan 100 werknemers onder een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) vallen, bevat slechts 17 procent van deze overeenkomsten concrete afspraken over verduurzaming van werkgebonden mobiliteit.
'Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer werkgevers bewust nadenken over mogelijkheden en innovaties om de reiskeuzes van hun medewerkers te verduurzamen,' stelt staatssecretaris Thierry Aartsen. 'De volgende stap is om de zakelijke kansen van verduurzaming écht te benutten, zodat reizen van en naar het werk schoner én goedkoper wordt. Duurzamer reizen levert zo winst op voor het milieu, werknemers én werkgevers.'
Sectorverschillen zichtbaar
Het onderzoek toont grote verschillen tussen sectoren. In de bouw en industrie bevat slechts 9 procent van de cao's afspraken over duurzaamheid. Autogebruik staat centraal: 99 procent biedt gratis parkeren, 89 procent vergoedt parkeerkosten en leaseauto's zijn ruim beschikbaar.
In de commerciële dienstverlening staat flexibiliteit voorop, met mobiliteitsbudgetten (29 procent) en leasefietsregelingen (32 procent). Toch bevat slechts 14 procent van de cao's hier afspraken over duurzame mobiliteit.
De niet-commerciële dienstverlening (zorg, onderwijs, overheid) scoort het best. Hier vergoedt 82 procent openbaar vervoer, 51 procent biedt leenfietsen en 75 procent geeft een thuiswerkvergoeding. Het aandeel cao's met duurzame mobiliteitsafspraken is hier het hoogst (22 procent).
Auto blijft dominant
Ondanks alle initiatieven blijft het reisgedrag van werknemers opvallend stabiel in de afgelopen zes jaar: ongeveer 60 procent reist meestal met de auto of motor naar het werk. Wel wordt er minder vaak gereisd door het toegenomen aandeel thuiswerken.
Inmiddels accepteert 7 op de 10 werkgevers hybride werken volledig en beschikt 89 procent over goede ICT-faciliteiten. Daarnaast wil 60 procent van de werkgevers dit jaar hun wagenpark (sneller) verduurzamen, wat directe CO2-reductie oplevert zonder dat werknemers hun reisgedrag hoeven te veranderen.