
SWIM-subsidie zorgt voor 4 nieuwe waterstoftankstations en 355 waterstof-elektrische voertuigen
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft 40 miljoen euro subsidie toegekend voor de komst van Samenwerkingsverbanden zetten in op zware vrachtvoertuigen en personenbussen die snel tanken en een grote actieradius hebben.
Infrastructuur groeit
Met steun van de Subsidieregeling Waterstof In Mobiliteit (SWIM) realiseren acht samenwerkingsverbanden een forse uitbreiding van de Nederlandse waterstofinfrastructuur. Er komen 4 nieuwe waterstoftankstations in Meerkerk, Steenwijk, Hattemerbroek en Woerden. Daarnaast worden bestaande tankstations in 4 andere gemeenten uitgebreid met een tankoptie voor waterstof-elektrische voertuigen.
Deze uitbreiding sluit aan bij de Europese verplichting die sinds 13 april 2024 geldt om infrastructuur voor alternatieve brandstoffen te stimuleren. Momenteel telt Nederland 23 openbare waterstoftankstations, waarvan een deel geschikt is voor zwaar wegvervoer. De Europese regelgeving verplicht lidstaten om in 2030 in ieder stedelijk knooppunt een waterstoftankstation te hebben.
Vloot versterkt
Het leeuwendeel van de subsidie gaat naar 355 waterstof-elektrische voertuigen, voornamelijk zware vrachtwagens. Deze voertuigen bieden een oplossing voor transportbedrijven die lang onderweg zijn en weinig tijd hebben om te laden. Een waterstofvoertuig heeft een tanktijd van maximaal 15 minuten, vergelijkbaar met conventionele brandstofvoertuigen.
Naast vrachtwagens worden ook personenbussen op waterstof gesubsidieerd. Specifiek voor rolstoelbussen, die vaak te zwaar zijn voor aandrijving door batterijen, biedt waterstof een uitkomst. Deze bussen kunnen een volwaardige dienstregeling rijden zonder lange oplaadtijden.
Netcongestie verminderd
Waterstof-elektrische voertuigen brengen volgens RVO bovendien minder problemen met het elektriciteitsnet met zich mee dan batterij-elektrische alternatieven. In een tijd waarin netcongestie in grote delen van Nederland een uitdaging vormt, is dit een belangrijk voordeel. De energiedrager waterstof kan worden geproduceerd op momenten dat er overproductie van hernieuwbare energie is en vervolgens worden opgeslagen.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de SWIM-regeling uitvoert, ziet waterstof als een belangrijke aanvulling op batterij-elektrisch rijden, vooral voor zwaar transport. Dankzij de grote actieradius kunnen waterstofvrachtauto's ook langere routes afleggen zonder bij te tanken.
Tweede ronde
Het is de tweede subsidieronde van SWIM. De eerste ronde resulteerde vorig jaar al in 2 nieuwe waterstoftankstations, 3 uitbreidingen van bestaande stations en meer dan 200 extra waterstofvoertuigen. Met deze nieuwe ronde komt het totaal aan gesubsidieerde waterstofvoertuigen dit jaar op meer dan 550.