English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

Verminderde berichtgeving zomerreces, 5 meest gelezen berichten 2017

In de komende weken – tot en met 6 augustus – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws over elektrisch rijden? Lees dan...
Nieuws|Laatste update:

3 elektrische vrachtauto’s voor Technische Unie

Transporteur BREYTNER en groothandel Technische Unie vervoeren binnen Rotterdam hun goederen per direct met 3 nieuwe volledig elektrische vrachtauto’s.  De 2 bedrijven worden hierbij ondersteund door de gemeente Rotterdam en het Europese...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | NKL introduceert Kennisplatform Anders Laden

Met de groei van elektrisch vervoer, verschijnen steeds meer laadpalen in de publieke ruimte. Op dit moment zijn er bijna 30.000 publieke laadpunten in Nederland. In 2020 zouden dat er 70.000 moeten zijn. Het betekent dat er in de straat steeds meer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Maastricht en Amsterdam starten experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen

Maastricht en Amsterdam starten als onderdeel van het LEVV-LOGIC Lab met 2 nieuwe experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s). Terwijl de evaluaties van de eerste 2 experimenten in Utrecht en Amersfoort in volle gang zijn, zijn...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Nieuwe elektrische Arriva-bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd

Bij het Stadskantoor in Dordrecht zijn de elektrische bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd. De elektrische bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn stiller dan hun conventionele voorgangers. Ze worden ingezet op lijn 10 in...
Video's|Laatste update: