English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

Foto van de week | Rotterdam zet stevig in op innovaties in elektrisch laden

Door een nieuw consortium van gemeente Rotterdam, Living Lab Smart Charging, ENGIE, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Stedin en 17 omliggende gemeenten wordt stevig ingezet op innovaties in elektrisch laden. Smart Charging,...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 april – zondag 30 april 2017

Pilot met zonnepanelen en energieopslag bij snellaadstation Haarrijn succes Stedin, MisterGreen Electric Lease en Alfen startten een jaar geleden een pilot waarin een snellaadstation voor elektrische auto’s werd uitgerust met zonnepanelen en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrisch rijden bij zzp’ers vooral fiscaal gedreven

Zzp’ers met een elektrische of hybride auto leggen dagelijks nagenoeg hetzelfde aantal kilometers af als zzp’ers met een niet-elektrische of hybride auto: respectievelijk 82,9 en 85,7 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | 1 miljoen elektrische kilometers in Eindhoven

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Hermes heeft de mijlpaal bereikt van 1 miljoen afgelegde kilometers met de 43 elektrische bussen die sinds afgelopen december ingezet worden. Met de levering van de 43 Citea’s SLFA Electric aan Hermes...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | 100 elektrische VDL Citea’s voor Connexxion

Het Nederlandse personenvervoersbedrijf Connexxion heeft een order van 100 Citea’s SLFA Electric bij VDL Bus & Coach geplaatst. Daarnaast omvat de order 18 VDL Futura’s FDD2. De order van de 100 elektrische Citea’s is de grootste...
Foto's|Laatste update: