English

Ondernemersvoordelen

Ondernemers kennen in Nederland diverse ondernemersvoordelen als zij elektrisch gaan rijden. Op de pagina subsidies en regelingen vindt men een aantal regelingen en subsidies van verschillende overheidsinstellingen zoals provincies en gemeenten. Op deze pagina worden de belangrijkste fiscale regelingen van de Rijksoverheid behandeld, een overzicht van lokale subsidies vindt men op de pagina ‘Subsidies en regelingen’.

Belastingvoordelen
Voor bedrijven gelden fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Logischerwijs is er allereerst de 21 procent btw die men als ondernemer niet hoeft te betalen. De BTW-privé-correctie van 2,7 procent is wel van toepassing. Verder leveren de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen die op de Energielijst en Milieulijst 2017 staan.

MIA en Vamil
Bedrijven kunnen via de MIA voordelig investeren in elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Met de MIA kunnen ondernemers profiteren van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag. Dat komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. De Vamil biedt u de mogelijkheid om 75 procent van de investeringskosten op een laadpunt (let op: niet op een elektrisch voertuig) door de ondernemer te bepalen tijdstip af te schrijven. Voor ondernemers is het belangrijk om op tijd te zijn met het aanvragen van MIA\Vamil, binnen 3 maanden na aanschaf van het laadpunt.

Elektrische auto’s komen als volgt in aanmerking voor MIA:

  • Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36% MIA en 75% Vamil onder code F 3109
  • Volledig elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km komen in aanmerking voor 36% MIA onder code G 3110
  • Plug-in hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van > 0 – 30 gr/km komen in aanmerking voor 27% MIA onder code D 3111. Plugin-hybride auto’s met een dieselmotor zijn uitgesloten voor de MIA, net als plugin-hybrides met een uitstoot groter dan 30 g/km: code E 3112 is in 2016 vervallen.

Een elektrische auto komt voor maximaal een bepaald bedrag in aanmerking voor MIA. Auto’s die onder code G 3110 in aanmerking komen voor MIA komen voor maximaal € 50.000 in aanmerking. Auto's die onder code D 3111 in aanmerking komen voor MIA komen voor maximaal € 35.000 in aanmerking. Auto's die onder code E 3112 in aanmerking komen voor MIA komen voor maximaal € 12.500 in aanmerking. Dit betekent ook dat het aanmeldingsbedrag per auto niet hoger kan zijn dan deze bedragen. Accessoires af-fabriek komen in aanmerking; accessoires die door de dealer worden geleverd of gemonteerd, zoals winterbanden, dakkoffers en trekhaken, kan men niet melden evenals accessoires die niet aan de auto vastzitten zoals aanhangers of een fietsendrager. Kosten voor het gebruiksklaar (rijklaar) maken van de auto komen wel in aanmerking voor MIA.

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code F 3720 (36 procent MIA + Vamil) als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de e-auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt.

De eisen voor MIA zijn nader toegelicht aan de hand van de FAQ eisen e-auto. De meldingsprocedure voor MIA zijn toegelicht aan de hand van de ‘FAQ meldingsprocedure e-auto’.

BPM en MRB
Tenslotte zijn volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van belasting op aanschaf tot en met 2020 (red. de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Meer informatie over deze vrijstelling voor volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides is te vinden op de specifieke pagina's over BPM en MRB.

Video van de week | Albert Heijn neemt 2 elektrische vrachtwagens in gebruik

Abdeluheb Choho, wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, heeft de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen die Albert Heijn-supermarkten in Amsterdam gaan bevoorraden. De 2 volledig elektrische trucks zijn uitstootvrij en stil....
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdam krijgt ‘elektrischefietsenplan’

Als eerste Nederlandse stad krijgt Amsterdam een hypermodern deelfietsenplan. Vanuit een onverwoestbare omgebouwde zeecontainer kan iedereen een deel-e-bike van e-bike to go pakken die simpel en snel met een smartphone kan worden geopend en gebruikt....
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 22 mei – zondag 28 mei 2017

Groningen zet 4 waterstofwagens en mobiel waterstofvulpunt in Met de inzet van een afvalwagen en een veegwagen op waterstof heeft Groningen, voor zover bekend, een Europese primeur te pakken. Ook neemt de gemeente 2 personenauto’s op...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | 1 op 100 parkeerplaatsen moet laadpunt hebben voor elektrische auto’s

Uit een gezamenlijk onderzoek van overheid, marktpartijen en kennisinstituten blijkt dat gemiddeld 1 procent van alle openbare parkeerplaatsen een laadpaal voor elektrische voertuigen moet hebben. Het onafhankelijke Nationaal Kennisplatform...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Aantal laadsessies elektrische auto’s met 45 procent gegroeid

Het aantal laadsessies voor elektrische auto’s is in 2016 met 45 procent gestegen ten opzichte van 2015. Zuid-Holland loopt daarbij samen met Noord-Holland voorop met het hoogste aantal laadsessies. Dat blijkt uit analyse van NewMotion van ruim...
Nieuws|Laatste update: