Ondernemersvoordelen

Ondernemers kennen in Nederland diverse ondernemersvoordelen als zij elektrisch gaan rijden. Op de pagina subsidies en regelingen vindt men een aantal regelingen en subsidies van verschillende overheidsinstellingen zoals provincies en gemeenten. Op deze pagina worden de belangrijkste fiscale regelingen van de Rijksoverheid voor het kalenderjaar 2024 behandeld, een overzicht van lokale subsidies vindt men op de pagina ‘Subsidies en regelingen’.

Belastingvoordelen
Voor bedrijven gelden fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Logischerwijs is er allereerst de 21 procent btw die men als ondernemer niet hoeft te betalen. Verder leveren de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen die op de Milieu- en Energielijst 2024 staan (red. noot per 1 januari 2024 staan er minder voor duurzame mobiliteit relevante producten en bedrijfsmiddelen op de lijsten).

MIA en Vamil
Bedrijven kunnen via de MIA voordelig investeren in elektrische voertuigen of een laadpunt. Met de MIA kunnen ondernemers profiteren van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45 procent van het investeringsbedrag. Dat komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. De Vamil biedt de mogelijkheid om 75 procent van de investeringskosten op een laadpunt (let op: niet op een elektrisch voertuig) door de ondernemer te bepalen tijdstip af te schrijven. Voor ondernemers is het belangrijk om op tijd te zijn met het aanvragen van MIA\Vamil.

Voor elektrisch vervoer komen de volgende zaken in aanmerking voor MIA:

  • E 3101 Elektrisch aangedreven bestelauto (45 procent MIA)
  • G 3104 Waterstof aangedreven bestelauto (45 procent MIA)
  • E 3106 Elektrisch aangedreven taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer (27 procent MIA)
  • A 3108 Elektrisch aangedreven bus (36 procent MIA en 75 procent VAMIL)
  • G 3109 Waterstof aangedreven personenauto (45 procent MIA) 
  • D 3111 Elektrisch aangedreven personenauto met zonnepanelen (36 procent MIA)
  • F 3112 Waterstof-elektrische taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer (45 procent MIA en 75 procent VAMIL)
  • E 3114 Elektrisch aangedreven L7e-C voertuig of motorfiets (27 procent MIA)
  • F 3115 Waterstof aangedreven bus (45 procent MIA en 75 procent VAMIL)
  • D 3116 Elektrische of waterstof aangedreven vrachtwagen (36 procent MIA)
  • E 3118 Speed-pedelec (27 procent MIA)
  • A 3119 Elektrisch aangedreven bakfiets of cargobike (36 procent MIA en 75 procent VAMIL)
  • A 3210 Toegangssysteem voor een waterstof of elektrisch aangedreven deelauto (36 procent MIA en 75 procent VAMIL)
  • E 3413 Elektrisch aangedreven mobiel werktuig (27 procent MIA)
  • E 3414 Elektrisch aangedreven mobiel werktuig op netspanning (27 procent MIA)
  • E 3416 Elektrisch aangedreven vorkheftruck voor gebruik in de open lucht (27 procent MIA)
  • D 3417 Elektrisch aangedreven terminaltrekker (36 procent MIA)
  • A 3419 Elektrisch aangedreven werktuig op een truckchassis (27 procent MIA)
  • E 3420 Elektrisch aangedreven mobiel hijswerktuig (27 procent MIA)
  • E 3423 Elektrisch aangedreven hoogwerker (27 procent MIA)
  • B 3610 Elektrisch vliegtuig of helikopter (27 procent MIA en 75 procent VAMIL)

Een oplaadpunt kan apart worden gemeld onder code F3721 voor elektrisch aangedreven zware voertuigen en mobiele werktuigen. Ook een oplaadpunt voor vliegtuigen (F 3722) komt in aanmerking voor MIA.

BPM en MRB
Tenslotte zijn volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van belasting op aanschaf tot en met 2024 (red. de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Meer informatie over deze vrijstelling voor volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides is te vinden op de specifieke pagina's over BPM en MRB.