©Dennis van de Water | Dreamstime.com

Rotterdam start aanbesteding voor duizenden nieuwe laadpalen

Nieuws|Laatste update:

Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor duizenden nieuwe openbare laadpalen. De stad gaat bij het plaatsen van openbare laadpalen voor elektrische auto’s samenwerken met 30 andere Zuid-Hollandse gemeenten.

Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Het plaatsen van laadpalen is een van de taken die worden uitgevoerd in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In maart 2021 wordt bekendgemaakt welke partij de opdracht gaat uitvoeren.

Rotterdam verwacht het aantal laadpunten in de komende 5 jaar uit te breiden van de huidige 3.000 naar minimaal 10.000. In de nieuwe concessie wil de gemeente laadpalen plaatsen op basis van de verwachte vraag, in plaats van af te wachten tot er een aanvraag wordt gedaan. Dit betekent dat Rotterdammers die overstappen op elektrisch rijden vaker terechtkunnen bij een openbare laadpaal en niet lang op plaatsing hoeven te wachten.

Eén laadtarief
Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding haakten 18 andere gemeenten aan, nu zijn daar 12 gemeenten bij gekomen. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kilowattuur, inclusief btw). De aanvraag van een openbare laadpaal verloopt in alle deelnemende gemeenten via de website www.laadpaalnodig.nl.

De deelnemende gemeenten zijn Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude, Zuidplas.

‹ Naar overzicht