
Eindhoven test deelauto’s die stroom terugleveren
Eindhoven introduceert 50 slimme laadpalen voor elektrische deelauto’s die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. De gemeente werkt hiervoor samen met MyWheels. Deze tweerichtingstechnologie helpt zowel bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet als bij verduurzaming van mobiliteit.
Slimme technologie
De bidirectionele deelauto’s kunnen niet alleen stroom afnemen maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit betekent dat de auto’s kunnen fungeren als tijdelijke energieopslag. Wanneer er veel duurzame energie beschikbaar is, laden de auto’s op. Op momenten dat er veel vraag is naar elektriciteit, kunnen ze stroom terugleveren. Dit draagt bij aan een stabieler stroomnet en vermindert netcongestie – situaties waarin het stroomnet overbelast dreigt te raken.
Dubbel voordeel
De deelauto’s stimuleren bovendien minder particulier autobezit, wat leidt tot efficiënter ruimtegebruik in de stad. ‘Met deze pilot zetten we in op slimme technologie die bijdraagt aan zowel betrouwbare deelmobiliteit als een stabiel energienet. Bidirectionele deelauto’s helpen ons om de stad leefbaarder en duurzamer te maken, en dat is precies waar we in Eindhoven voor staan,’ licht wethouder Robert Strijk van Mobiliteit toe.
De eerste bidirectionele laadpalen en elektrische deelauto’s van MyWheels worden vanaf eind 2025 operationeel in Eindhoven. Deze week ontvangen omwonenden van de eerste 14 locaties informatie over de plaatsing van deze innovatieve laadpalen en deelauto’s in hun buurt. De auto’s krijgen vaste standplaatsen, wat de beschikbaarheid voor gebruikers vergroot.