Test & Reviews | Mitsubishi iMiEV

Test & reviews|Laatste update:

De iMiEV is een compacte stadsauto. Is de accu vol, dan zou men er maximaal zo’n 150 kilometers mee kunnen afleggen. Dat maakt de auto geschikt voor woon-werkverkeer, boodschappen- of schoolritjes.

Hoe rijdt de Mitsubishi iMiEV?
Met het vermogen van 67 pk komt hij vlot genoeg op gang. Dat betekent weer dat men met de i-MiEV verrassend goed meekomt met het overige verkeer. Het rijcomfort krijgt aan de ene kant een positieve boost vanwege het ontbreken van motorgeluid. Ook het windgeruis valt nogal mee. In die relatieve stilte hoort men dan de banden wel wat duidelijker afrollen. En de vering is niet overmatig comfortabel.

Op uitrustingsgebied mag men niet klagen. Standaard zitten er centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor en achter, lichtmetalen velgen, een in hoogte verstelbare en verwarmbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, een leren stuur en leren pookknop op. Optioneel kan men metallic lak of two-tone lak met i-MIEV striping verkrijgen.

De iMiEV is een overzichtelijk wagentje. Dus: makkelijk inparkeren, hetgeen vooral in de stad (zijn habitat) van pas komt. Ondanks de extra driehoekruitjes vormen de voorruitstijlen toch flinke dode hoeken. Verder zit er natuurlijk ABS met elektronische remkrachtverdeling en brake assist op, voor-, zij-, en gordijnairbags, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, automatische verlichting, mistlampen en dagrijverlichting.

Hoe zit de Mitsubishi iMiEV?
De instap achter is ruim, voor moet men de benen even onder het stuur doorwurmen, als de bestuurdersstoel niet helemaal naar achteren staat. men hebt een redelijke zitpositie, en juist voldoende beenruimte voor en achter. Vooral hoofdruimte biedt de iMiEV meer dan genoeg. De bagageruimte voldoet, al is de vloer nogal hoog vanwege het accupakket daaronder. De leuning van de achterbank kan in twee gelijke delen omgeklapt worden, waardoor additionele laadruimte ontstaat. Diezelfde leuningen kan men ook nog in hoek verstellen. De voorstoelen hebben rugtassen en voorin zitten portierbakken en nog een paar vakjes. Plus een dashboardkastje.

Bij onneffenheden of spoorvorming in het wegdek vraagt de auto soms om lichte stuurcorrecties. Het veercomfort houdt ook niet over. Korte hobbels en richels komen stevig het interieur binnen en ook grote oneffenheden blijven niet onopgemerkt.

De Mitsubishi iMiEV en het milieu
De i-MIEV stoot geen CO2 uit, levert hij vlotte prestaties en is hij makkelijk handelbaar. En tot slot: wat we hier allemaal schrijven over de Mitsubishi iMiEV geldt ook voor de Peugeot iOn en de Citroën C-Zero, want dat zijn precies dezelfde auto’s.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht