English

De 5 voor(oor)delen

Mensen navigeren in hun leven op vooroordelen, oftewel op de automatische piloot. Het leven gaat te snel om bij elke beslissing alles opnieuw te overwegen en om die reden heeft iedereen een flinke dosis vooroordelen. Omdat we weten dat de mens bomvol vooroordelen zitten is het goed ons daar bewust van te zijn en af en toe te heroverwegen, zo ook bij elektrisch rijden.

De vijf grootste vooroordelen over elektrisch rijden zijn:

  1. Ik kom zeker een keer met een lege batterij te staan.
    De actieradius van iedere elektrische auto is ruim voldoende om de gemiddelde woon-werk-afstand van de Nederlandse burger te overbruggen. Bovendien zijn er op meer dan 350 locaties langs de Nederlandse autowegen snellaadpunten waar binnen zeer korte tijd elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden.
  1. Het opladen van elektrische auto’s duurt lang.
    In de meeste gevallen worden elektrische auto’s opgeladen terwijl u aan het werk bent of slaapt. Mocht de situatie zich voordoen dat u met uw elektrische auto langere afstanden aflegt dan een volle batterij toelaat, kan van het snellaadnetwerk gebruik gemaakt worden.
  1. Een oplaadpunt vinden is onmogelijk.
    Bijna elke elektrische auto beschikt over een intelligent navigatiesysteem dat de gebruiker de weg naar laadpunten wijst. Bovendien is er een groot aantal apps beschikbaar voor mobiele telefoons die de locaties en beschikbaarheid van dezelfde laadpunten toont.
  1. Elektrisch rijden is duur en alleen voor de elite.
    Inmiddels zijn er op de Nederlandse markt vele tientallen verschillende elektrische automodellen beschikbaar. Van zeer betaalbare stadsvoertuigen tot kindvriendelijke voertuigen en luxe uitgevoerde sportmodellen. Voor elke portemonnee is er daarmee een elektrische auto beschikbaar.
  1. Elektrische auto’s zijn onveilig.
    Alle elektrische auto’s die verkrijgbaar zijn, zijn gehomologeerd. Dit betekent dat zij net als alle andere auto’s op de Nederlandse wegen aan dezelfde veiligheidseisen van de Europese Unie moeten voldoen. Elektrische auto’s zijn dan ook minstens even veilig als conventionele auto’s.

Nu de vijf grootste vooroordelen weggenomen zijn, is het goed om de vijf grootste grootste voordelen over elektrisch rijden te kennen:

  1. Elektrisch rijden is fiscaal aantrekkelijk.
    Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM en van MRB, oftewel wegenbelasting (noot: het gaat om (semi-)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram per kilometer). Bovendien kennen leaserijders een gunstige fiscale bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto.
  1. Elektrische auto’s zijn voordelig in het onderhoud en het energieverbruik.
    Een elektrische auto vergt substantieel minder servicekosten dan een brandstofauto door het geringe onderhoud dat de elektromotor nodig heeft. Bovendien loopt de besparing op de brandstofkosten – u gebruikt elektriciteit in plaats van benzine, diesel of gas – afhankelijk van het aantal kilometers op tot enkele duizenden euro’s per jaar.
  1. Elektrisch rijden is goed voor het milieu.
    Elektrische auto’s kennen geen CO2-uitstoot. Bovendien produceren zij geen stikstofoxiden en fijnstof, iets wat met name in de Nederlandse binnensteden en op de drukke snelwegen een groot milieuvoordeel biedt.
  1. Elektrisch rijden vermindert de geluidshinder.
    In tegenstelling tot traditionele brandstofauto’s maken elektrische auto’s niet of nauwelijks geluid. Langs snelwegen en in de Nederlandse binnensteden neemt de geluidsoverlast door de opkomst van de elektrische auto substantieel af.
  1. Elektrisch rijden vergemakkelijkt de energietransitie.
    De elektrische auto vermindert niet alleen de afhankelijkheid van olie en gas, maar stimuleert ook de opkomst van de decentrale opwekking van duurzame energie via zonnepanelen en windmolens. De elektrische auto helpt netbeheerders namelijk vraag en aanbod van energie beter op elkaar af te stemmen, mede doordat de batterijen functioneren als tijdelijke opslagcapaciteit voor duurzame energie.

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 maart – zondag 2 april 2017

2getthere wint autonoom vervoercontract in Dubai Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere heeft van projectontwikkelaar Meraas (red. Verenigde Arabische Emiraten) opdracht gekregen een autonoom voertuigensysteem te leveren dat het Bluewaters...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de Week | Nieuw wereldrecord voor parade met volledig elektrische voertuigen

Het record is binnen. Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven reed zondag 26 maart de langste stoet elektrische voertuigen ooit. Aan de recordpoging deden 746 voertuigen mee. De A270 werd in een richting speciaal afgesloten voor het initiatief. Het...
Video's|Laatste update:

Foto van de Week | Ruim helft publieke laadpalen EVnetNL over naar gemeenten

Van het aanbod om publieke laadpalen van EVnetNL over te nemen hebben 141 gemeenten gebruikgemaakt. Hierdoor wisselen bijna 1.000 laadpalen van eigenaar. Het is de grootste overdracht in de geschiedenis van laadinfrastructuur voor elektrische...
Foto's|Laatste update:

Gemeente Utrecht: ‘1.000 smart solar laadpalen in 2018’

‘Voor Utrecht en de regio is de ambitie om in 2020 1.000 laadpalen te realiseren voor ‘smart solar charging’: het laden met behulp van zonnepanelen, en het ontladen naar een batterij in de woning.’ Dit staat in een brief van...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch testrijders gezocht voor onderzoeksproject smart charging van de Hogeschool van Amsterdam

De Hogeschool van Amsterdam heeft een platform ontwikkeld waarbij elektrisch rijders eenvoudig het energiegebruik van het eigen huishouden en van hun elektrische auto kunnen bijhouden. Voor dit onderzoeksproject, me2, worden 50 testers gezocht....
Nieuws|Laatste update: