English

Milieuvoordelen

De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn talrijk. Zo heeft elektrisch vervoer een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto’s stoten namelijk geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en rijden meer en meer op groene stroom.

De ‘tailpipe’ emissie van volledig elektrische voertuigen is nul. Er is geen uitstoot van CO2, noch van NOx en er is een vergaande reductie van de uitstoot van fijnstof. Deze ‘zero emission’-voertuigen leveren daarmee een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit, vooral belangrijk in steden. Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en auto’s met een range extender stoten gedurende een beperkt aantal kilometers geen schadelijke stoffen uit. Zodra de brandstofmotor gaat werken is er wel sprake van uitstoot. Toch ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer lager dan bij conventionele voertuigen. Bovendien wordt er onder de vlag van de Plug-in Coalitie hard gewerkt om berijders van PHEV’s zo veel mogelijk elektrisch te laten rijden.

Minder geluidsoverlast
Elektrische voertuigen verminderen de geluidsoverlast van verkeer, doordat elektromotoren stil zijn. Het positieve effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer het geluid van de banden niet overheerst.

Plug-in Coalitie
In opdracht van het Formule E-Team (FET) waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen werken aan de versnelling van elektrisch rijden in Nederland, onderzoekt TNO voortdurend hoeveel elektrische kilometers plug-in hybride auto’s daadwerkelijk maken. Zo heeft TNO het daadwerkelijke gebruik van de PHEV-voertuigen in Nederland geanalyseerd van medio 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016.Het volledige monitoringsrapport van TNO is hier te raadplegen.

Levenscyclusanalyses
Diverse internationale universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben de afgelopen jaren levenscyclusanalyses uitgevoerd voor elektrische personenvoertuigen. Hoe groener de stroom waarmee elektrische personenvoertuigen geladen worden, hoe significanter het milieuvoordeel wordt. Een volledig elektrische auto die op de gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix rijdt (opgewekt met gas, kolen en duurzame energie) kan echter voor circa 50 procent minder CO2-uitstoot zorgen (bron: TNO en CE Delft, Brandstoffen voor het wegverkeer, juni 2014).
Dit komt mede voort uit het feit dat elektrische personenvoertuigen in staat zijn om de elektromotor te gebruiken om af te remmen en zodoende remenergie terug te winnen. Direct gevolg is een verminderde slijtage-emissie ten opzichte van personenvoertuigen met een conventionele aandrijving. Kijkt men naar de uitstoot van fijnstof, dan ligt de gemiddelde totale uitstoot van fijnstof door een elektrisch personenvoertuig per saldo een derde lager dan die van een personenvoertuig met verbrandingsmotor. Over de gehele levenscyclus kent een elektrisch personenvoertuig zelfs vier keer minder uitstoot van fijnstof dan een benzinepersonenvoertuig (bron: Vrije Universiteit Brussel).

Milieuaspecten accu’s
Elektrische auto’s kennen veelal lithiumbatterijen. Deze zijn relatief veilig voor het milieu en zijn goed te recyclen. Er zijn wereldwijd al meerdere fabrieken voor hergebruik van lithiumaccu’s. Naarmate het aantal elektrische voertuigen toeneemt, wordt recyclen financieel interessanter. De verwachting is dat lithiumaccu’s in de toekomst na gebruik in elektrisch vervoer hergebruikt worden. Bijvoorbeeld voor tijdelijke opslag van lokale wind- of zonne-energie. Voor dit doel gelden lagere kwaliteitseisen, dus krijgen afgeschreven accu’s een tweede leven.
 

Video van de week | Volkswagen gaat alle auto’s elektrificeren

Met Roadmap E start de Volkswagen Groep een omvangrijk elektrificatieprogramma. Uiterlijk in 2030 dient het complete gamma geëlektrificeerd te zijn. Doel is minstens één elektrische versie van elk van de ongeveer 300 modellen van de...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 18 september – zondag 24 september 2017

Daimler neemt lichtelektrische vrachtwagen Fuso eCanter in productie Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) is voor Daimler gestart met de productie van de Fuso eCanter, ’s werelds eerste volledig elektrische, lichte vrachtwagen....
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Provincies Overijssel en Gelderland starten aanbesteding voor 2.400 laadpalen

De provincie Overijssel start een Europese aanbesteding voor 2.400 laadpalen in Overijssel en Gelderland. Voldoende laadpalen in de openbare ruimte zijn een belangrijke voorwaarde voor de groei van elektrisch vervoer. De provincies ondersteunen daarom...
Foto's|Laatste update:

Fastned krijgt 4,1 miljoen euro van Duitse overheid voor bouw 25 snellaadstations

Fastned heeft een subsidie van 4,1 miljoen euro toegewezen gekregen van het Duitse Ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur. De subsidie wordt aangewend voor de bouw van 25 snellaadstations met meerdere laders door heel Duitsland. De...
Nieuws|Laatste update:

EVBox bereikt mijlpaal van geïnstalleerde 50.000 laadpunten

EVBox heeft zijn 50.000e laadpunt geplaatst. Het is gerealiseerd in Los Angeles in de Verenigde Staten bij de LA Cleantech Incubator (LACI). EVBox is sinds 2016 bezig het netwerk van laadpunten ook in de Verenigde Staten uit te breiden....
Nieuws|Laatste update: