English

Milieuvoordelen

De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn talrijk. Zo heeft elektrisch vervoer een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto’s stoten namelijk geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en rijden meer en meer op groene stroom.

De ‘tailpipe’ emissie van volledig elektrische voertuigen is nul. Er is geen uitstoot van CO2, noch van NOx en er is een vergaande reductie van de uitstoot van fijnstof. Deze ‘zero emission’-voertuigen leveren daarmee een positieve bijdrage aan de luchtkwaliteit, vooral belangrijk in steden. Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en auto’s met een range extender stoten gedurende een beperkt aantal kilometers geen schadelijke stoffen uit. Zodra de brandstofmotor gaat werken is er wel sprake van uitstoot. Toch ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer lager dan bij conventionele voertuigen. Bovendien wordt er onder de vlag van de Plug-in Coalitie hard gewerkt om berijders van PHEV’s zo veel mogelijk elektrisch te laten rijden.

Minder geluidsoverlast
Elektrische voertuigen verminderen de geluidsoverlast van verkeer, doordat elektromotoren stil zijn. Het positieve effect is het grootst bij lage snelheden, wanneer het geluid van de banden niet overheerst.

Plug-in Coalitie
In opdracht van het Formule E-Team (FET) waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen werken aan de versnelling van elektrisch rijden in Nederland, onderzoekt TNO voortdurend hoeveel elektrische kilometers plug-in hybride auto’s daadwerkelijk maken. Zo heeft TNO het daadwerkelijke gebruik van de PHEV-voertuigen in Nederland geanalyseerd van medio 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016.Het volledige monitoringsrapport van TNO is hier te raadplegen.

Levenscyclusanalyses
Diverse internationale universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben de afgelopen jaren levenscyclusanalyses uitgevoerd voor elektrische personenvoertuigen. Hoe groener de stroom waarmee elektrische personenvoertuigen geladen worden, hoe significanter het milieuvoordeel wordt. Een volledig elektrische auto die op de gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix rijdt (opgewekt met gas, kolen en duurzame energie) kan echter voor circa 50 procent minder CO2-uitstoot zorgen (bron: TNO en CE Delft, Brandstoffen voor het wegverkeer, juni 2014).
Dit komt mede voort uit het feit dat elektrische personenvoertuigen in staat zijn om de elektromotor te gebruiken om af te remmen en zodoende remenergie terug te winnen. Direct gevolg is een verminderde slijtage-emissie ten opzichte van personenvoertuigen met een conventionele aandrijving. Kijkt men naar de uitstoot van fijnstof, dan ligt de gemiddelde totale uitstoot van fijnstof door een elektrisch personenvoertuig per saldo een derde lager dan die van een personenvoertuig met verbrandingsmotor. Over de gehele levenscyclus kent een elektrisch personenvoertuig zelfs vier keer minder uitstoot van fijnstof dan een benzinepersonenvoertuig (bron: Vrije Universiteit Brussel).

Milieuaspecten accu’s
Elektrische auto’s kennen veelal lithiumbatterijen. Deze zijn relatief veilig voor het milieu en zijn goed te recyclen. Er zijn wereldwijd al meerdere fabrieken voor hergebruik van lithiumaccu’s. Naarmate het aantal elektrische voertuigen toeneemt, wordt recyclen financieel interessanter. De verwachting is dat lithiumaccu’s in de toekomst na gebruik in elektrisch vervoer hergebruikt worden. Bijvoorbeeld voor tijdelijke opslag van lokale wind- of zonne-energie. Voor dit doel gelden lagere kwaliteitseisen, dus krijgen afgeschreven accu’s een tweede leven.
 

Verminderde berichtgeving zomerreces, 5 meest gelezen berichten 2017

In de komende weken – tot en met 6 augustus – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws over elektrisch rijden? Lees dan...
Nieuws|Laatste update:

3 elektrische vrachtauto’s voor Technische Unie

Transporteur BREYTNER en groothandel Technische Unie vervoeren binnen Rotterdam hun goederen per direct met 3 nieuwe volledig elektrische vrachtauto’s.  De 2 bedrijven worden hierbij ondersteund door de gemeente Rotterdam en het Europese...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | NKL introduceert Kennisplatform Anders Laden

Met de groei van elektrisch vervoer, verschijnen steeds meer laadpalen in de publieke ruimte. Op dit moment zijn er bijna 30.000 publieke laadpunten in Nederland. In 2020 zouden dat er 70.000 moeten zijn. Het betekent dat er in de straat steeds meer...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Maastricht en Amsterdam starten experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen

Maastricht en Amsterdam starten als onderdeel van het LEVV-LOGIC Lab met 2 nieuwe experimenten met licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s). Terwijl de evaluaties van de eerste 2 experimenten in Utrecht en Amersfoort in volle gang zijn, zijn...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Nieuwe elektrische Arriva-bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd

Bij het Stadskantoor in Dordrecht zijn de elektrische bussen voor Dordrecht en Gorinchem gepresenteerd. De elektrische bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn stiller dan hun conventionele voorgangers. Ze worden ingezet op lijn 10 in...
Video's|Laatste update: