English

De e-week van... Danny Geldtmeijer

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Danny Geldtmeijer die de beschikking heeft over een Mercedes B-klasse Electric Drive.

‘Ik rijd sinds mei 2015 een Mercedes B-klasse Electric Drive (ED)’, vertelt Geldtmeijer. ‘Deze gebruik ik overwegend zakelijk. Zakelijk rijd ik zo’n 25.000 kilometer per jaar en privé nog eens 5.000 kilometer.’

Geldtmeijer is een e-rijder van het eerste uur. Voor de aanschaf van zijn Mercedes B-klasse ED reed hij namelijk al zes jaar een elektrische golf. ‘Leuk detail is dat de batterij uit deze auto nu een tweede leven krijgt als opslagsysteem voor duurzame energie, voor zogenaamde home energy storage.’

Het opladen van zijn nieuwe auto doet Geldtmeijer thuis en bij de kantoren van zijn werkgevers Avans Hogescholen en netbeheerder Enexis. ‘Wat me helaas opvalt is dat openbaar laden steeds vaker problemen oplevert. Er staan brandstofauto’s bij laadpalen en laadpalen zijn regelmatig in storing. Enkele jaren geleden waren alle laadpunten online, nu is het regelmatig afwachten wat je aantreft. Daardoor heb ik de afgelopen maanden vaker moeten omrijden naar een alternatieve locatie dan in de voorbij jaren. Hopelijk is deze problematiek snel opgelost.’

Geldtmeijer vindt het vanwege het milieu belangrijk om elektrisch te rijden, maar ook financieel gezien kan het volgens hem aantrekkelijk zijn. ‘Bij 30.000 kilometer ligt zo’n beetje het omslagpunt waarbij het financieel aantrekkelijk is om een volledig elektrische middenklasser te rijden. Milieutechnisch boek je al veel eerder winst ten opzichte van een brandstofauto, maar dat vertaald zich vreemd genoeg tot 30.000 kilometer nog niet in financieel voordeel.’

‘Het grootste voordeel van elektrisch rijden is voor mij het rijcomfort’, vervolgt Geldtmeijer. De actieradius zie ik niet als een beperking Op dit moment loop ik 1 of 2 keer per maand tegen de maximum actieradius van het voertuig aan. Op die dagen plan ik zorgvuldig laadpalen en laadtijd in om te zorgen dat ik zeker op mijn plaats van bestemming aankom. In sommige gevallen pak ik als het gunstig is de trein en die is natuurlijk ook elektrisch!’

En Geldtmeijers volgende auto, die weliswaar nog enkele jaren op zich zal laten wachten, is die ook elektrisch? ‘Ja! Het zou de derde worden, ik wil nooit meer anders. Het rijdt heerlijk.’

‹ Naar overzicht

Zomerreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2020

In de komende weken – tot en met 7 augustus 2020 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder...
Nieuws|Laatste update:

PostNL vervangt alle benzinescooters door elektrische scooters

PostNL is gestart met de vervanging van alle 1.000 benzinescooters door zo’n 600 elektrische driewielscooters. Deze duurzame 3W e-scooters dragen direct bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van PostNL. Uiteindelijk bespaart PostNL hiermee...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Orange charging plaatst laadpalen op 21 vakantieparken Center Parcs

Orange Charging en Center Parcs hebben een overeenkomst gesloten voor de plaatsing van laadvoorzieningen op 21 locaties van Center Parcs en Sun Parcs in België, Nederland en Duitsland. Ecotap De 21 locaties worden momenteel uitgerust met...
Foto's|Laatste update:

Nederlandse bedrijven investeren afgelopen jaar 1,6 miljard euro in elektrische auto's

In 2019 heeft het Nederlandse bedrijfsleven voor 3,7 miljard euro aan milieuvriendelijke investeringen gemeld via de regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het aantal meldingen ten...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 6 juli – zondag 19 juli 2020

Start-up ‘Laadje’ laadt elektrische auto’s voor negatieve prijs Volgens de Amsterdamse makers van Laadje, de slim laden-app voor elektrische auto’s die onlangs live ging, is geld toe voor een volle accu geen toekomstmuziek...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: