English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Overijssel en Gelderland nemen eerste laadpunt van grootste Europese aanbesteding in gebruik

Het eerste laadpunt van de grootste Europese aanbesteding voor elektrische laadpunten ooit, is in de gemeente Dalfsen in gebruik genomen.  In de komende periode worden 4.500 laadpunten aangelegd in 43 gemeenten in Overijssel en Gelderland....
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Rotterdam en BMW zoeken elektrische rijders

BMW Group en gemeente Rotterdam willen plug-in-hybriderijders helpen het beste uit hun auto te halen. Daarom starten ze op 20 september met Electric City Drive, een nieuw Rotterdams pilotproject. Electric City Drive helpt rijders zoveel mogelijk...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | bol.com en PostNL starten elektrische bezorging in Amsterdam

Artikelen binnen 2 uur na bestelling in huis en duurzaam bezorgd? Voor Amsterdammers is dit vanaf nu realiteit. In de hoofdstad starten bol.com en PostNL met het testen van een extra snelle elektrische bezorgdienst. Per elektrische bakfiets...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | Tweedehands Hyundai Ioniq meest gewild in Europa, Nederlanders kiezen voor Opel Ampera

Europese autorijders die op zoek zijn naar een elektrische occasion zoeken het vaakst naar een Hyundai Ioniq.  Bij Nederlanders staat de Hyundai Ioniq op de vierde plaats. De Opel Ampera is in Nederland de populairste elektrische occasion. Dat...
Nieuws|Laatste update:

168 snellaadstations voor alle Nederlandse McDonald’s met een McDrive

Alle McDonald’s in Nederland met een McDrive krijgen snellaadstations voor elektrische auto’s. Het bedrijf heeft hiertoe een overeenkomst gesloten met Nuon dat eind 2018 start met het plaatsen van 168 snellaadpalen met elk 2...
Nieuws|Laatste update: