English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Video van de week | Hackacthon voor laden van elektrische auto’s

In 2025 moeten bijna alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Ook de opwek van duurzame energie maakt een stormachtige ontwikkeling door. Hoe kan de elektrische auto de energietransitie versnellen? Dat is de centrale vraag tijdens het evenement...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Nuon: laadpunten in Amsterdam en Den Haag het meest gebruikt

De laadpunten in Amsterdam en Den Haag worden het meest gebruikt. Dat blijkt uit een onderzoek van Nuon naar het gebruik van de laadpunten in steden waar meer dan 200 laadpunten voor elektrische auto's staan.  Uit het onderzoek blijkt...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 12 februari – zondag 18 februari 2018

Mitsubishi bereikt mijlpaal van 100.000 elektrische Outlanders in Europa 4 jaar na de marktintroductie van de Mitsubishi Outlander PHEV is de mijlpaal van 100.000 verkochte exemplaren in Europa bereikt.  De plug-in hybride elektrische auto...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Studenten TU Eindhoven presenteren eerste circulaire elektrische auto

Studenten van de TU Eindhoven hebben een wereldprimeur onthuld: de eerste circulaire elektrische auto. TU/ecomotive is het studententeam van de universiteit die de auto ontwikkeld heeft. Noah, de naam van de auto, zal worden vervaardigd uit...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Kennisplatform Anders Laden live

Het NKL Kennisplatform Anders Laden is live. Het Kennisplatform dat afgelopen zomer al werd aangekondigd , helpt  overheden en marktpartijen om keuzes te maken door het verstrekken van informatie. Op dit moment zijn er ruim 28.000 publieke...
Foto's|Laatste update: