English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Nederland bereikt mijlpaal van 150.000 elektrische personenauto's

Uit de nieuwste registratiecijfers van elektrische voertuigen blijkt dat Nederland in de eerste helft van 2019 de mijlpaal van 150.000 elektrische personenauto's heeft bereikt. Per eind april telt Nederland 152.581 elektrische...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Provincie Gelderland geeft subsidie voor 80 elektrische deelauto’s

De provincie Gelderland wil dat zoveel mogelijk Gelderlanders gebruikmaken van elektrische auto’s, daarom worden deze gesubsidieerd voor bedrijven en energiecoöperaties. De regeling gaat in sinds 1 mei 2019 open en kent 5.000 euro per...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Centraal Bureau voor de Statistiek: aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat het aantal volledig elektrische personenauto's in 1 jaar tijd verdubbeld is. Zoals bekend publiceert het CBS jaarlijks haar eigen statistieken. Dit in aanvulling op de registratiecijfers van...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 29 april – zondag 12 mei 2019

100 procent elektrische Mercedes-Benz eVito Launch Edition nu te bestellen Mercedes-Benz Vans introduceert de volledig elektrische eVito. Mercedes-Benz start met de eVito Launch Edition; vanaf heden te bestellen in een versie Lang en Extra lang....
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdam laat honderden laadpalen sneller laden met zonnestroom bij zonnig weer

Een derde van de laadpalen voor elektrische auto’s in Amsterdam geeft vanaf nu extra vermogen af bij zonnig weer. 456 laadpalen gaan sneller laden als zonnepanelen meer stroom produceren. Wethouder Dijksma heeft de laadpalen hiertoe omgedoopt...
Foto's|Laatste update: