English

Kennisloket gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zag enkele jaren geleden het levenslicht als centraal aanspreekpunt voor publieke laadinfrastructuur. Het NKL is opgericht om bij te dragen aan het realiseren van kostenreducties en zo de businesscase voor publieke laadinfrastructuur rendabel te maken. Voor gemeenten is het speciale Kennisloket in het leven geroepen.

Het NKL ontwikkelt en voert innovatieprogramma’s uit. Dit doet zij samen met netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Zo coördineert het NKL bijvoorbeeld een drie jaar durend onderzoeksprogramma gericht op de pre-competitieve aspecten van publieke laadinfrastructuur. Het ministerie van Economische Zaken draagt bij aan de financiering van de innovatieprogramma’s in het kader van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het NKL zorgt dat relevante onderzoeksopdrachten worden geselecteerd en geformuleerd. Vervolgens wordt het benodigde onderzoek onder haar auspiciën uitgevoerd.

Kennisloket
Het NKL wil een vertrouwde plek zijn waar professionals terecht kunnen met hun vragen over publieke laadinfrastructuur. De kennis en informatie wordt ontsloten via het Kennisloket gemeenten dat onder meer bestaat uit de NKL-webportal met een wiki over laadinfrastructuur.

Het Kennisloket is speciaal voor gemeenten gecreëerd om zo veel mogelijk kennis over publieke laadinfrastructuur delen. Men vindt er algemene informatie en meer specifieke kennis over hoe men in de gemeente laadpalen in de openbare ruimte kan realiseren.

Gemeentelijke rollen
Een belangrijk voorbeeld van de beschikbaar gemaakte kennis is het document ‘NKL Kennisloket gemeentelijke rollen’. Dit geeft uitleg over gemeentelijke ambitieniveaus en de overwegingen die daarbij horen.

Hoe een gemeente laadpalen in haar openbare ruimte kan realiseren, hangt sterk af van de financiën van een gemeente en haar ambities om invloed uit te oefenen op de exploitatie en de laaddienstprijs. In Nederland is de afgelopen jaren een aantal manieren (modellen) ontstaan waarmee realisatie geregeld kan worden. Als gemeente is het mogelijk te:

  • Stimuleren: door een aanbesteding, concessie of vergunningverlening + subsidieregeling.
  • Faciliteren: door vergunningverlening op basis van vastgestelde Beleidsregels.
  • Reageren: door aanvragen per stuk te toetsen.

Als een gemeente geen aanbesteding of concessie heeft gedaan en geen beleidsregels heeft vastgesteld voor publieke laadinfrastructuur, is de minimale gemeentelijke rol reactief.

Het nieuws in 1 minuut | maandag 8 juli – zondag 15 juli 2019

Fastned opent 100e snellaadstation Fastned, het laadbedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt waar alle volledig elektrische voertuigen snel hun accu kunnen laden, heeft gelijktijdig zijn 100e en 101e snellaadstation in Europa...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Nationaal Energiebespaarfonds breidt uit met financiering laadpunten voor VvE’s

Op verzoek van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven breidt het Nationaal Energiebespaarfonds de VvE Energiebespaarlening uit met de maatregel Laadinfrastructuur. Daarmee kunnen Verenigingen van Eigenaren...
Nieuws|Laatste update:

Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op openbare weg

Vanaf nu mag er onder strikte voorwaarden op de openbare weg getest worden met zelfrijdende auto’s. Het gaat om experimenten met voertuigen waarbij de bestuurder zich buiten dat voertuig bevindt. Experimenteerwet Voordat de minister van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Mini-documentaire elektrisch rijden en laden in Europa

Vloggers Jelle en Dave reden van Amsterdam naar Lyon in een elektrische auto. Hun grensoverschrijdende avontuur is tegelijkertijd een onderzoek naar de stand van zakek van elektrisch laden in Europa. In deze mini-documentaire over hun trip delen ze...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Etergo start Nederlandse productielijn voor 60.000 elektrische scooters

Etergo gaat in Emmen bij Technologies Added een productielijn realiseren voor haar elektrische scooter AppScooter. Deze slimme elektrische scooter van Etergo is verbonden met internet en kent vele handigheidjes die het veilig rijden verhogen en...
Foto's|Laatste update: