English

Subsidies en regelingen

Een groot aantal gemeenten en andere Nederlandse overheidsinstellingen bevorderen elektrisch rijden via verschillende subsidies en regelingen voor zowel elektrische voertuigen als oplaadpunten. Op deze pagina worden de belangrijkste subsidies die in Nederland lokaal, regionaal en provinciaal verkrijgbaar zijn behandeld (let op: mogelijkerwijs bestaan er in uw gemeente subsidies en regelingen die niet op deze pagina vermeld worden).

Een overzicht van ondernemersvoordelen vanuit de Rijksoverheid zoals de Milieu Investeringsaftrek (MIA) vindt men op de pagina ‘Ondernemersvoordelen’. Meer informatie over de bijtellingspercentages voor leaserijders vindt men hier. De bijtelling per automerk en model vindt men hier.

Amsterdam
Er is een Amsterdamse subsidieregeling actief voor de aanschaf van elektrische voertuigen die dagelijks veel kilometers in de stad maken. De subsidiebedragen voor 2017 en 2018 zijn: 5.000 euro voor een elektrische zakelijke personenauto, 5.000 euro voor een elektrische bestelauto, 5.000 euro voor een elektrische taxi en 20 procent van de aanschafwaarde (tot maximaal 40.000 euro) van een elektrische vrachtauto en bus.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Amsterdam.

Den Haag
Inwoners van Den Haag kunnen een volledig elektrische personenauto kopen met subsidie. Dat mag een tweedehands of nieuwe auto zijn. Hybride auto’s komen niet in aanmerking. Bij aankoop van een tweedehands auto geeft de gemeente 3.000 euro subsidie, bij aankoop van een nieuwe auto is het bedrag 5.000 euro. Het totale beschikbare subsidiebedrag is 200.000 euro. De regeling is alleen bestemd voor particulieren.
Ondernemers kunnen een elektrische scooter, high speed elektrische fiets of bakfiets kopen of leasen met subsidie. Deze subsidieregeling bestond al voor BV’s en NV’s, maar nu kunnen ook eenmanszaken (zzp’ers) en ondernemers in een VOF er gebruik van maken. De subsidie is alleen bestemd voor veelrijders: ondernemers die met het voertuig jaarlijks tenminste 3.000 kilometer rijden binnen de stad.
Verder is er al een regeling voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s en taxi’s. De gemeente geeft voortaan ook subsidie als deze voertuigen worden geleased. Ook is de looptijd van de regeling verlengd tot en met 30 september 2017.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Den Haag.

Papendrecht
Papendrecht stelt subsidie beschikbaar voor laadpunten voor elektrische auto’s op eigen terrein bij bedrijven in de gemeente. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot 1 december 2017 voor laadfaciliteiten die zijn aangelegd tussen 1 november 2016 en 1 december 2017. Budget is vooralsnog alleen beschikbaar voor de eerste 5 aanvragen. Met de subsidie kan de gemeente voor 50 procent bijdragen aan financiering van laadpunten bij bedrijven. Hierbij geldt een maximum van 1000 euro. Bedrijven kunnen 1 aanvraag per bedrijfslocatie indienen voor een oplaadpunt. Bij de aanvraag moeten onder meer facturen, kentekenbewijs en eigendomsbewijs of leasecontract van het elektrische voertuig worden overlegd.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Papendrecht.

Rotterdam
Rotterdammers met oude, vervuilende personen- of bestelauto’s kunnen in aanmerking komen voor de subsidie sloop personen- en bestelauto’s. De sloopregeling is, in verband met het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in Rotterdam, verlengd tot 30 juni 2017. Als men in aanmerking komt voor de sloopregeling, dan levert de oude auto tenminste 1.000 euro op en dit kan oplopen tot 2.500 euro. Koopt men een 100 procent elektrische auto terug kan men daar een extra premie voor ontvangen.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Rotterdam.

Tilburg
Voor een publiek toegankelijk laadpunt op eigen terrein (met laadpas) kunnen bedrijven en instellingen in Tilburg subsidie krijgen. Dat is maximaal 500 euro per oplaadpunt, met een maximum van 50 procent van de kosten. U kunt de subsidie voor een elektrisch oplaadpunt op eigen terrein aanvragen binnen 3 maanden na plaatsing. U moet een factuur overleggen, een offerte is niet voldoende. Er is 50.000 euro beschikbaar en de regeling loopt tot 31 december 2017 of tot het budget op is. Het laadpunt moet zijn aangemeld bij oplaadpalen.nl.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Tilburg.

RAI Vereniging: verkoop elektrische auto verdubbelt in 2018

RAI Vereniging voorspelt dat de nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt. De brancheorganisatie verwacht dat er in 2018 naar schatting 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht worden. Dat zal bijna 4...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Tesla presenteert elektrische truck en nieuwe Tesla Roadster 2

Tesla heeft bij de presentatie van zijn elektrische vrachtwagen een konijn uit een hoge hoed getoverd: een nieuwe versie van de Tesla Roadster, oftewel de Tesla Roadster 2. Bij de presentatie van de elektrische truck heeft topman Elon Musk onthuld...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Drenthe en Groningen krijgen 1.000 extra openbare laadpalen

Er komen in Drenthe en Groningen 1.000 extra openbare laadpalen voor elektrische auto's. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de ChristenUnie hierover: ‘Samen met de provincie Groningen gaan we een aanbesteding doen voor 1.000 palen. Daar is...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 november – zondag 19 november 2017

Zonnepanelen en laadpunten voor nieuw P+R-terrein Groningen De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bijgekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. De overkapping levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak groene energie. De...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

‘Laadpaalklever’ houdt laadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat...
Nieuws|Laatste update: