English

Subsidies en regelingen

Een groot aantal gemeenten en andere Nederlandse overheidsinstellingen bevorderen elektrisch rijden via verschillende subsidies en regelingen voor zowel elektrische voertuigen als laadpunten. Op deze pagina worden de belangrijkste subsidies die in Nederland lokaal, regionaal en provinciaal verkrijgbaar zijn behandeld. Let op: mogelijkerwijs bestaan er in uw gemeente subsidies en regelingen die niet op deze pagina vermeld worden, zo kunnen in veel gemeenten gratis openbare laadpalen aangevraagd worden indien men niet beschikt over een eigen parkeerterrein.

Een overzicht van ondernemersvoordelen vanuit de Rijksoverheid zoals de Milieu Investeringsaftrek (MIA) vindt men op de pagina ‘Ondernemersvoordelen’. Meer informatie over de bijtellingspercentages voor leaserijders vindt men hier. De bijtelling per automerk en model vindt men hier.

Amersfoort: subsidie voor zakelijke elektrische scooter of fiets
De gemeente Amersfoort heeft een subsidieregeling om de overstap naar schoner en gezonder vervoer voor zakelijk gebruik te stimuleren. Amersfoortse ondernemers die voor hun bedrijfsactiviteiten gebruikmaken van een benzinescooter en die over willen stappen op een elektrische scooter, e-bike, e-bakfiets of high speed elektrische fiets kunnen subsidie krijgen. Tot 1 januari 2019 kan men een aanvraag indienen. Voor 2018 is maximaal 150.000 euro beschikbaar. Van het aankoopbedrag betaalt men altijd 2.000 euro zelf. De gemeente subsidieert maximaal 50 procent van het resterende aankoopbedrag. De maximum subsidie is 1.200 euro voor e-scooters, high speed e-bikes of e-bakfietsen en 1.000 euro voor normale e-bikes.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Amersfoort.

Amsterdam: subsidie elektrische bestelauto, taxi, vrachtauto en bus
Er is een Amsterdamse subsidieregeling actief voor de aanschaf van elektrische voertuigen die dagelijks veel kilometers in de stad maken. De subsidiebedragen voor 2018 zijn: 5.000 euro voor een elektrische zakelijke personenauto, 5.000 euro voor een elektrische bestelauto, 5.000 euro voor een elektrische taxi en 20 procent van de aanschafwaarde (tot maximaal 40.000 euro) van een elektrische vrachtauto en bus.
Daarnaast is er een extra subsidieregeling van 5.500 euro voor de aanschaf van een nieuwe 100 procent elektrische bestelauto voor ondernemers die minimaal 3 keer per week in de stad rijden. Deze regeling komt bovenop de bestaande subsidie voor elektrische bestelauto’s; zakelijk rijders die voldoen aan alle voorwaarden ontvangen dan ook 10.500 euro. Voor deze regeling geldt op = op. En een ondernemer ontvangt maximaal voor 2 nieuwe elektrische bestelauto’s subsidie.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Amsterdam.

Brabant en Limburg: gratis laadpaal in 62 gemeenten
Elektrische rijden in de provincies Brabant en Limburg kunnen bij Nuon - dat samen met Heijmans een aanbesteding won - een gratis laadpaal aanvragen voor de openbare ruimte. De volgende 62 gemeenten nemen deel: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Beek, Bergen (L), Bernheeze, Best, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Breda, Brunssum, Cuijk, Deurne, Echt-Susteren, Eersel, Geertruidenberg, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gennep, Gilze en Rijen, Goirle, Gulpen-Wittem, Grave, Haaren, Heerlen, Helmond, 's Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Horst aan de Maas, Kerkrade, Laarbeek, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mill en Sint Hubert, Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Peel en Maas, Reusel De Mierden, Roermond, Rucphen, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Sittard-Geleen, Someren, Son en Breugel, Uden, Veghel, Veldhoven, Venlo, Venray, Waalwijk, Weert, Woensdrecht en Zundert.
Kijk voor meer informatie op de website van Nuon voor de provincies Brabant en Limburg.

Den Bosch: gratis laadpaal in openbare ruimte
Rijdt men elektrisch en woont men in de gemeente 's-Hertogenbosch? Dan kan men gebruikmaken van de openbare laadpalen van Nuon. Staat er geen laadpaal in de buurt? Dan kan men deze gratis aanvragen voor de openbare ruimte.
Kijk voor meer informatie op de website van Nuon voor de gemeente 's-Hertogenbosch.

Den Haag: subsidie elektrische bestelauto en gratis laadpaal
Ondernemers in Den Haag kunnen tot 1 oktober 2018 een volledig elektrische bestelauto kopen met subsidie. Dat mag een tweedehands of nieuwe auto zijn. Bij aankoop van een tweedehands auto geeft de gemeente 3.000 euro subsidie, bij aankoop van een nieuwe auto is het bedrag 5.000 euro. Het totale beschikbare subsidiebedrag is 300.000 euro. 
De subsidiepot voor een elektrische scooter, high speed elektrische fiets of bakfiets. is inmiddels uitgeput. Per 20 maart 2018 kan men geen subsidie meer aanvragen. Verder kunnen inwoners van Den Haag in de publieke ruimte kosteloos een laadpaal aanvragen.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Den Haag.

Eindhoven: gratis laadpaal aanvragen in openbare ruimte
Omdat de gemeente Eindhoven elektrisch rijden belangrijk vindt, streeft ze ernaar dat een elektrische auto in Eindhoven altijd binnen een straal van 300 meter kan worden geladen. Iedereen met een laadpas kan de openbare laadpalen gebruiken. De aanvraag en plaatsing van een nieuwe laadpaal zijn gratis. 
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Eindhoven.

Gelderland: gratis laadpaal aanvragen in 23 gemeenten
Ecotap en Allego plaatsen in de provincies Gelderland en Overijssel 2.250 laadpalen met 4.500 slimme laadpunten. In de volgende 24 gemeenten in Gelderland kan men gratis een laadpaal voor de openbare ruimte aanvragen: Apeldoorn, Arnhem, Barneveld, Berg en Dal, Brummen, Ede, Epe, Geldermalsen, Heerde, Lingewaal, Maasdriel, Neerijnen, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Tiel, Voorst, Veenendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar / Rijnwaarden.
Kijk voor meer informatie op de website van de provincie Gelderland.

Metropoolregio Amsterdam: gratis laadpaal in 66 gemeenten Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
MRA-Elektrisch is een project van de samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Via het project is het mogelijk om in deelnemende gemeente kosteloos een publieke laadpaal aan te vragen. Dit kan in de volgende 66 gemeenten: Alkmaar, Almere, Amstelveen, Baarn, Beemster, Bergen (NH.), Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bunnik, Bunschoten, Castricum, De Bilt, Diemen, Drechterland, Dronten, Edam-Volendam, Eemnes, Enkhuizen, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heerhugowaard, Heiloo, Hilversum, Hollands Kroon, Hoorn, Houten, Huizen, IJsselstein, Koggenland, Landsmeer, Langedijk, Laren, Lelystad, Leusden, Lopik, Medemblik, Montfoort, Oostzaan, Opmeer, Ouder-Amstel, Oudewater, Purmerend, Renswoude, Schagen, Soest, Stede Broec, Texel, Uitgeest, Uithoorn, Urk, Utrechtse Heuvelrug, Velsen, Vianen, Waterland, Weesp, Wijdemeren, Wijk bij Duurstede, Wormerland, Woudenberg, Zaanstad, Zandvoort, Zeewolde en Zeist.
Kijk voor meer informatie op de website van MRA-Elektrisch.

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH): gratis laadpaal in 17 gemeenten
De gemeente Rotterdam zette eind 2016 in samenwerking met 16 andere gemeenten een omvangrijke aanbesteding voor laadpalen¹ op de markt. Het betekent een uitbreiding van maximaal 4.000 nieuwe laadpunten voor elektrische auto’s in het hele concessiegebied waarvan 1.800 in Rotterdam. De opdracht voor de plaatsing, het beheer en de exploitatie van de palen is gegund aan ENGIE Services. In de volgende 17 gemeenten kan men gratis een laadpaal aanvragen: Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland en Westvoorne.
Kijk voor meer informatie op de website van laadpaalnodig.nl waar de gemeenten hun aanvraagproces hebben geregeld.

Overijssel: gratis laadpaal aanvragen in 20 gemeenten
Ecotap en Allego plaatsen in de provincies Overijssel en Gelderland 2.250 laadpalen met 4.500 slimme laadpunten. In de volgende 20 gemeenten in Overijssel kan men gratis een laadpaal voor de openbare ruimte aanvragen: Almelo, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hardenberg, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Kampen, Losser Oldenzaal, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Wierden, Zwartewaterland en Zwolle.
Kijk voor meer informatie op de website van de provincie Overijssel.

Rotterdam: (sloop)subsidie voor auto's en elektrische bezorgfiets
Rotterdammers met oude, vervuilende personen- of bestelauto’s kunnen in aanmerking komen voor de subsidie sloop personen- en bestelauto’s. De sloopregeling is, in verband met het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in Rotterdam, voor onbepaalde tijd verlengd. Als men in aanmerking komt voor de sloopregeling, dan levert de oude auto tenminste 1.000 euro op en dit kan oplopen tot 2.500 euro. Koopt men een 100 procent elektrische auto terug kan men daar een extra premie voor ontvangen. Ook voor brom- en snorfietsen is er een sloopregeling. Bovendien kan men subsidie krijgen als men een elektrische fiets aanschaft of leaset voor het bezorgen van maaltijden.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Rotterdam.

Utrecht: gemeente verzorgt gratis laadpaal in openbare ruimte
Inwoner van de stad Utrecht kunnen een gratis openbare laadpaal aanvragen bij hen in de buurt. Heeft men een elektrische auto, maar (binnen 250 meter) geen mogelijkheid om deze te laden op eigen terrein? Dan kan men een openbare oplaadpaal aanvragen in de buurt van het woon- of werkadres.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Utrecht.

Zoetermeer: gratis laadpaal in openbare ruimte
De gemeente Zoetermeer streeft er naar om haar inwoners binnen 300 meter van hun woning hun elektrische te kunnen laten laden. De gemeente heeft ruim 150 nieuwe mogelijke laadpunten aangegeven voor elektrische auto's. Via een digitale kaart kunnen bewoners hun belangstelling voor een laadpunt doorgeven. Op deze kaart ziet men bovendien in een oogopslag waar al een laadpunt in de buurt is, waar binnenkort een laadpunt komt (in voorbereiding is) en waar een toekomstig laadpunt komt. Is er binnen 300 meter lopen van de woning nog geen laadpunt, of geen laadpunt in voorbereiding? Dan kan men de belangstelling doorgeven voor een toekomstig laadpunt. De gemeente betaalt de kosten voor het plaatsen van een laadpunt.
Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Zoetermeer.

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Gemeente Utrecht start marktconsultatie over uitbreiding laadpunten

De gemeente Utrecht organiseert deze zomer een marktconsultatie over de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur in de stad. D aarmee wil de gemeente alvast in gesprek met bedrijven die kunnen en willen bijdragen aan de groei van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer. Zo is in de concepthooflijnen van het...
Nieuws|Laatste update:

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: 1 januari 2019 start uitvoering

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Maar wat zijn deze eigenlijk waard en wat zijn de vervolgstappen? Het Klimaatakkoord heeft tot doel dat...
Nieuws|Laatste update: