©ANWB

Monitor ANWB: elektrische auto’s steeds betaalbaarder, maar twijfel bij consument groeit

Nieuws|Laatste update:

Het aantal betaalbare elektrische auto’s neemt toe, maar consumenten worden juist terughoudender. Dit blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2025 van ANWB. De organisatie wijt dit aan wisselend overheidsbeleid.

Groeiende markt, dalende interesse
Consumenten krijgen steeds meer keuze uit betaalbare modellen, zowel nieuw als tweedehands. Tegelijkertijd daalt het aantal mensen dat daadwerkelijk een elektrische auto wil kopen. Volgens de ANWB Elektrisch Rijden Monitor komt deze terughoudendheid vooral door het verminderen van stimuleringsmaatregelen en vooroordelen over elektrisch rijden.

Marga de Jager, bestuursvoorzitter van ANWB, noemt de situatie ‘ongelofelijk jammer’. ‘We zien juist dat het aantal betaalbare modellen toeneemt en rijders die de overstap gemaakt hebben enthousiast zijn. De terughoudendheid komt onder meer door voortdurend wisselend overheidsbeleid, en het effect daarvan op de kosten van elektrisch rijden de komende jaren’, aldus De Jager. De organisatie roept de overheid op om te zorgen voor langjarig consistent beleid dat elektrische mobiliteit betaalbaar maakt voor een grote groep Nederlanders.

7 belangrijke inzichten
De monitor brengt jaarlijks in kaart hoe Nederlanders denken over en omgaan met elektrisch rijden. Het onderzoek verzamelt cijfers en meningen over bezit, koopintentie, ervaringen en knelpunten. Voor 2025 toont de monitor 7 duidelijke ontwikkelingen.

De markt groeit met steeds meer betaalbare elektrische auto’s, vooral onder de 35.000 euro. Tegelijkertijd heerst er onzekerheid bij consumenten door veranderende regels en het stoppen van subsidies. Opvallend is het verschil tussen verwachting en ervaring: niet-rijders zien problemen, terwijl rijders van elektrische auto’s meestal positief zijn.

De tweedehandsmarkt biedt kansen met steeds meer betaalbare gebruikte elektrische auto’s die lage kosten hebben. De gemiddelde actieradius stijgt naar 463 kilometer, al maken grotere batterijen auto’s duurder. Het aantal laadpunten groeit, hoewel prijzen vaak onduidelijk blijven. Tot slot weten veel mensen nog weinig over vehicle-to-grid, de technologie waarbij met een elektrische auto stroom teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet.

Vooroordelen versus realiteit
Bij mensen die nog geen elektrische auto rijden bestaan verschillende vooroordelen. Niet-rijders hebben relatief negatieve verwachtingen over kosten, actieradius en laadgemak. Rijders van elektrische auto’s zijn juist positief over deze aspecten. De actieradius wordt door de meeste rijders als voldoende ervaren en internationale ritten verlopen doorgaans probleemloos. Ook gaat laden steeds sneller en zijn er meer laadpalen beschikbaar. Toch blijft de actieradius voor niet-rijders een drempel om over te stappen.

Betaalbaarheid neemt toe
Het aanbod van elektrische auto’s groeit in breedte en betaalbaarheid, vooral in de prijsklasse tot 35.000 euro. Het aantal beschikbare modellen in dit segment is volgens de ANWB meer dan verdubbeld. Hierdoor wordt elektrisch rijden voor steeds meer huishoudens een alternatief voor een auto op benzine of diesel. De betalingsbereidheid van consumenten sluit ook steeds beter aan bij het beschikbare aanbod.

Elektrische auto’s uit de beginjaren schreven snel af, wat nu leidt tot een aanbod van betaalbare tweedehandsmodellen met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. De totale kosten per kilometer van een gebruikte elektrische auto zijn regelmatig lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.

De volledige monitor is beschikbaar via de website van ANWB. Ook introduceerde de organisatie een Autokostentool waarmee consumenten hun eigen stroomtarief kunnen aanpassen voor een exacte kostenberekening van een elektrische auto.