Aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland
Hoeveel elektrische auto's zijn er in Nederland? Hoeveel elektrische scooters en fietsers rijden er op de binnenlandse wegen? Hoeveel laadpunten zijn er? Op deze en meer statistische vragen vindt men op deze pagina een antwoord. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stelt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maandelijks een overzicht met registratiecijfers samen.
Aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland
Type voertuigen |
Aantal / Percentage |
31-12-2017 |
31-12-2018 |
31-12-2019 |
31-12-2020 |
31-12-2021 |
31-12-2022 |
31-07-2023 |
M1: Personenauto’s (elektrisch) |
Aantal |
117.826 |
138.204 |
196.817 |
270.668 |
381.823 |
515.838 |
627.219 |
Percentage van M1-wagenpark |
1,42% |
1,63% |
2,29% |
3,11% |
4,33% |
5,8% |
7,0% |
|
M1: Personenauto’s (batterij elektrisch, BEV) |
Aantal |
20.810 |
43.510 |
105.016 |
172.524 |
243.662 |
328.295 |
394.720 |
Percentage van M1-wagenpark |
0,25% |
0,51% |
1,22% |
1,98% |
2,76% |
3,7% |
4,4% |
|
M1: Personenauto’s (waterstof Elektrisch, FCEV) |
Aantal |
39 |
54 |
208 |
365 |
488 |
596 |
610 |
Percentage van M1-wagenpark |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,01% |
0,01% |
0,01% |
|
M1: Personenauto’s (plug-in hybride elektrisch, PHEV) |
Aantal |
97.977 |
94.642 |
91.593 |
97.779 |
137.673 |
186.947 |
231.889 |
Percentage van M1-wagenpark |
1,17% |
1,12% |
1,06% |
1,13% |
1,56% |
2,1% |
2,6% |
|
M2+M3: Bussen (EV) |
Aantal |
316 |
421 |
797 |
1.218 |
1.397 |
1.506 |
1.516 |
Percentage van M2+M3-wagenpark |
3,8% |
4,20% |
7,82% |
12,65% |
15,26% |
16,5% |
16,5% |
|
M2+M3: Bussen (batterij elektrisch, BEV) |
Aantal |
295 |
400 |
775 |
1.206 |
1.351 |
1.444 |
1.448 |
Percentage van M2+M3-wagenpark |
2,88% |
3,99% |
7,60% |
12,53% |
14,76% |
15,8% |
15,8% |
|
M2+M3: Bussen (waterstof Elektrisch, FCEV) |
Aantal |
7 |
7 |
8 |
6 |
41 |
55 |
62 |
Percentage van M2+M3-wagenpark |
0,07% |
0,07% |
0,08% |
0,06% |
0,45% |
0,6% |
0,7% |
|
M2+M3: Bussen (plug-in hybride elektrisch, PHEV) |
Aantal |
14 |
14 |
14 |
6 |
5 |
7 |
6 |
Percentage van M2+M3-wagenpark |
0,14% |
0,14% |
0,14% |
0,06% |
0,05% |
0,08% |
0,07% |
Top 10 geregistreerde modellen volledige batterij-elektrische voertuigen (t/m 31 juli 2023)
Model |
Aantal |
Tesla Model 3 |
44.824 |
Kia Niro |
21.937 |
Volkswagen ID.3 |
19.261 |
Hyundai Kona |
17.528 |
Skoda ENYAQ |
15.288 |
Renault Zoe |
13.833 |
Nissan Leaf |
13.115 |
Audi E-Tron |
12.652 |
Volkswagen ID.4 |
12.592 |
Volvo XC4 |
11.977 |
Top 10 geregistreerde modellen plug-in hybride elektrische voertuigen (t/m 31 juli 2023)
Model |
Aantal |
Mitsubishi Outlander |
21.571 |
LYNK & CO 01 |
14.491 |
Volvo V60 |
12.641 |
Volvo XC40 |
11.437 |
Volkswagen Golf |
10.328 |
Volvo XC90 |
9.724 |
Volvo XC60 |
9.131 |
Ford Kuga |
8.827 |
Volkswagen Passat |
7.671 |
Audi A3 Sportback E-tron |
6.815 |
Aantal geregistreerde elektrische bedrijfsvoertuigen in Nederland
Type voertuigen |
Aantal / Percentage |
31-12-2017 |
31-12-2018 |
31-12-2019 |
31-12-2020 |
31-12-2021 |
31-12-2022 |
31-07-2023 |
N1: Bedrijfsauto’s (elektrisch) |
Aantal |
2.161 |
3.120 |
4.355 |
5.996 |
9.127 |
13.835 |
19.437 |
Percentage van N1-wagenpark |
0,23% |
0,32% |
0,44% |
0,59% |
0,87% |
1,3% |
1,8% |
|
N1: Commerciële bestelwagens ≤3,5 ton (batterij elektrisch, BEV) |
Aantal |
2.156 |
3.113 |
4.343 |
5.937 |
8.978 |
13.964 |
19.285 |
Percentage van N1-wagenpark |
0,23% |
0,32% |
0,44% |
0,59% |
0,87% |
1,3% |
1,8% |
|
N1: Commerciële bestelwagens ≤3,5 ton (waterstof Elektrisch, FCEV) |
Aantal |
4 |
6 |
6 |
13 |
14 |
14 |
14 |
Percentage van N1-wagenpark |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
|
N1: Commerciële bestelwagens ≤3,5 ton (plug-in hybride elektrisch, PHEV) |
Aantal |
1 |
1 |
6 |
29 |
77 |
127 |
138 |
Percentage van N1-wagenpark |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,16% |
0,01% |
0,01% |
|
N2+N3: Vrachtwagens (EV) |
Aantal |
136 |
155 |
209 |
181 |
249 |
390 |
998 |
Percentage van N2+N3-wagenpark |
0,09% |
0,10% |
0,13% |
0,11% |
0,16% |
0,2% |
0,5% |
|
N2+N3: Vrachtwagens >3,5 ton (batterij elektrisch, BEV) |
Aantal |
92 |
112 |
166 |
145 |
206 |
306 |
908 |
Percentage van N2+N3-wagenpark |
0,06% |
0,07% |
0,10% |
0,09% |
0,13% |
0,2% |
0,6% |
|
N2+N3: Vrachtwagens >3,5 ton (waterstof Elektrisch, FCEV) |
Aantal |
5 |
4 |
6 |
8 |
14 |
28 |
27 |
8Percentage van N2+N3-wagenpark |
0,00% |
0,00% |
0,01% |
0,01% |
0,01% |
0,02% |
0,02% |
|
N2+N3: Vrachtwagens >3,5 ton (plug-in hybride elektrisch, PHEV) |
Aantal |
39 |
39 |
37 |
28 |
29 |
56 |
63 |
Percentage van N2+N3-wagenpark |
0,03% |
0,02% |
0,02% |
0,02% |
0,02% |
0,03% |
0,04% |
Aantal geregistreerde licht elektrische voertuigen (LEV) in Nederland
Type voertuigen |
Aantal / Percentage |
31-12-2017 |
31-12-2018 |
31-12-2019 |
31-12-2020 |
31-12-2021 |
31-12-2022 |
31-07-2023 |
L1-L5: Twee- en driewielers (elektrisch, BEV) |
Aantal L1-L5 |
38.841 |
45.976 |
57.582 |
78.431 |
106.114 |
135.265 |
144.841 |
peed Pedelec ≤ 45km/u |
Aantal |
12.626 |
15.512 |
19.007 |
23.181 |
26.791 |
30.857 |
32.837 |
Percentage van wagenpark |
100% |
100% |
100% |
100% |
99,97% |
99,9% |
99,9% |
|
Snorfiets ≤ 25 km /u |
Aantal |
21.885 |
24.904 |
30.186 |
42.816 |
58.971 |
70.332 |
70.101 |
Percentage van wagenpark |
3,11% |
3,40% |
4,03% |
5,44% |
7,28% |
8,8% |
9,5% |
|
Snorfiets ≤ 45 km /u |
Aantal |
3.763 |
4.838 |
7.542 |
11.415 |
19.163 |
32.541 |
40.152 |
Percentage van wagenpark |
0,82% |
1,06% |
1,65% |
2,47% |
4,06% |
6,5% |
7,4% |
|
Motorfiets |
Aantal |
417 |
566 |
693 |
895 |
1.063 |
1.372 |
1.575 |
Percentage van wagenpark |
0,06% |
0,08% |
0,10% |
0,12% |
0,14% |
0,2% |
0,2% |
|
Trike / driewieler |
Aantal |
150 |
156 |
154 |
124 |
126 |
163 |
176 |
Percentage van wagenpark |
1,54% |
1,45% |
1,29% |
0,93% |
0,86% |
1,0% |
1,0% |
|
L6-L7: Vierwielers (elektrisch, BEV) |
Aantal L6-L7 |
1.210 |
1.392 |
1.839 |
2.833 |
3.379 |
4.549 |
5.752 |
Vierwieler |
Aantal |
922 |
1.051 |
1.202 |
1.277 |
1.350 |
1.593 |
1.692 |
Percentage van wagenpark |
5,54% |
6,22% |
7,06% |
7,37% |
7,68% |
8,8% |
9,3% |
|
Brommobiel ≤ 45 km/u |
Aantal |
288 |
341 |
637 |
1.556 |
2.029 |
2.956 |
4.060 |
Percentage van wagenpark |
1,37% |
1,67% |
3,13% |
7,42% |
9,38% |
13,3% |
17,4% |
Aantal laadpunten
Aantal laadpunten aan het einde van |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
31-07-2023 |
Regulier (publiek + semi-publiek) |
26.088 |
32.875 |
35.861 |
49.520 |
63.577 |
82.876 |
119.197 |
136.984 |
Regulier publiek (24/7 publiek toegankelijk) |
11.768 |
15.288 |
20.228 |
27.773 |
39.968 |
51.423 |
69.804 |
79.118 |
Regulier semi-publiek (beperkt publiek toegankelijk) |
14..320 |
17.587 |
15.633 |
21.747 |
23.618 |
31.453 |
49.393 |
57.866 |
Snellaadstations |
612 |
755 |
1.116 |
1.262 |
2.027 |
2.577 |
4.164 |
4.625 |
Totaal regulier (publiek + semi-publiek + snellaad) |
26.700 |
33.630 |
36.977 |
50.772 |
65.604 |
85.453 |
123.361 |
141.602 |
Nederland telt naar schatting per eind juli 420.000 private laadpunten.
(bron: bovenstaand overzicht is afkomstig van RVO.nl)
Special statistieken
RVO.nl heeft in de afgelopen jaren diverse statistische specials vervaardigd over elektrische mobiliteit in Nederland. Een overzicht van de specials (op chronologische volgorde):
- Het nationaal EV en berijdersonderzoek 2021 (maart 2022)
- Handreiking TCO-berekening voor personenauto's (oktober 2021)
- Nationaal Laadonderzoek 2021 (juli 2021)
- Dutch BEV policy in an international perspective (juni 2021)
- Executive summary - Dutch BEV policy in an international perspective (juni 2021)
- Trendrapport Logistieke Voertuigen - Deel 1 Lichte Bedrijfsauto's (N1) (juni 2021)
- International comparison BEV policies (maart 2021)
- Laden van Elektrische Voertuigen - Definities en Toelichting (januari 2021)
- Trendrapport Nederlandse markt personenauto's 2021 (januari 2021)
- Analyse over 2020 (januari 2021)
- Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s (juni 2020)
- Analyse over 2019 (januari 2020)
- Analyse over 2018 (januari 2019)
- Analyse over 2017 (januari 2018)
- Analyse over 2016 (januari 2017)
- Publieke laadinfrastructuur G4 en MRA (juli 2016)
- Elektrische bussen (maart 2016)
- Analyse over 2015 (januari 2016)
- Verzilvering verdienpotentieel Elektrisch Vervoer (december 2015)
- E-tweewielers en speed pedelecs (november 2015)
- Toekomstige EV-modellen (september 2015)
- Analyse eigendom elektrische personenauto (2015)
- Export personenvoertuigen (mei 2015)
- Ontwikkeling milieuprestaties OV-bussen en e-bussen (maart 2015)
- Analyse over 2014 (januari 2015)
- E-taxi’s (december 2014)
- Verzilvering verdienpotentieel elektrisch vervoer in Nederland (november 2014)
- Laadgedrag van elektrische rijders in Nederland (2014)
- Ontwikkeling elektrische personenautos per provincie (2014)
- Elektrisch vervoer analyse over 2013 (januari 2014)
- Elektrische bussen (oktober 2013)
- Elektrische tweewielers (september 2013)
- Verdienpotentieel elektrisch vervoer (juli 2013)
- Resultaten enquête (mei 2013)
- Elektrisch varen (maart 2013)
- Quadricycles (februari 2013)
- Internationale ontwikkelingen (januari 2013)
- Plug-in hybride versus volledig hybride (november 2012)
- FEV versus E-REV en PHEV (oktober 2012)