English

De e-week van… Marina van Helvoort

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Marina van Helvoort die al 5 jaar elektrisch rijdt.

Mijn eerste volledig elektrische voertuig was de Renault Fluence in 2011’, memoreert Van Helvoort. ‘De directe voordelen kwamen al snel voren, geen wegenbelasting, geen bijtelling en in verhouding zeer lage brandstofkosten. Daarnaast was ik zeer gecharmeerd van een aantal bijgeleverde extra’s zoals het voorverwarmen van de auto. Nooit meer de ramen krabben!’

Na haar positieve ervaringen koos Van Helvoort doelbewust voor opnieuw een elektrische auto; voor zowel zakelijk als privégebruik. ‘Door mijn werk ben ik veel onderweg en kom ik bij importeurs en dealerbedrijven en rijd ik 35.000 kilometer per jaar. Ik laad mijn auto daarbij hoofdzakelijk thuis op via een wall-box van 11 kilowattuur. Dit houdt in dat ik altijd op mijn oprit kan laden en mijn auto binnen 2 uur 80 procent volgeladen is. Bij de installatie van de wall-box heb ik overigens een tussenmeter laten plaatsen om zo de kosten inzichtelijk te maken. Dit zodat ik deze zakelijk kan inbrengen. Daarnaast laad ik mijn auto onderweg bij snellaadstations.  Een enkele keer maak ik gebruik van een publiek laadpunt. Al met al ben ik in staat om probleemloos door heel Nederland te rijden.’

Ook financieel is Van Helvoort te spreken over haar elektrische auto. Deze is zelfs voordeliger dan een brandstofauto rekent ze voor. ‘Allereerst bespaar ik op brandstof en wegenbelasting, maar de grootste besparingen zijn te danken aan de enorm lage onderhoudskosten en lage bijtelling. Samen goed voor een besparing van enkele duizenden euro’s per jaar. Je begrijpt dus wel dat ik dagelijks met een grote glimlach in mijn elektrische auto stap.’   

Kleine nadelen ziet Van Helvoort echter nog wel. ‘Zoals de actieradius en het bereik van het voertuig, waardoor ik nog afhankelijk ben van snellaadstations langs de snelweg. De nadelen van elektrisch rijden wegen niet op tegen de voordelen van elektrisch rijden. Niet alleen financieel, maar ook het rijcomfort en de rijbeleving. Ik kan het echt iedereen aanraden om elektrisch te gaan rijden. Als ik het kan met 35.000 kilometer per jaar, dan zijn er zeker veel meer mensen die ook elektrisch zouden kunnen rijden. Met de komst van meerdere elektrische voertuigen, met een groter bereik, wordt de keuze straks veel gemakkelijk om deze overstap te maken.’

‹ Naar overzicht

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update:

Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in...
Nieuws|Laatste update:

CE Delft: elektrische auto’s net zo veilig als auto’s op brandstof

Elektrische auto’s zijn net zo veilig als auto's op brandstof. Dat concludeert CE Delft in een onderzoek dat de organisatie heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Nationale Agenda...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Trendrapport Nederlandse automarkt toont opmars elektrische auto

Een nieuw onderzoeksrapport opgesteld door Revnext en de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) laat de opkomst van de elektrische auto zien en ook dat de Nederlandse automarkt groeit. De uitkomsten van het onderzoek dat is opgesteld in...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Met name modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen...
Video's|Laatste update: