English

De e-week van… Marina van Helvoort

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Marina van Helvoort die al 5 jaar elektrisch rijdt.

Mijn eerste volledig elektrische voertuig was de Renault Fluence in 2011’, memoreert Van Helvoort. ‘De directe voordelen kwamen al snel voren, geen wegenbelasting, geen bijtelling en in verhouding zeer lage brandstofkosten. Daarnaast was ik zeer gecharmeerd van een aantal bijgeleverde extra’s zoals het voorverwarmen van de auto. Nooit meer de ramen krabben!’

Na haar positieve ervaringen koos Van Helvoort doelbewust voor opnieuw een elektrische auto; voor zowel zakelijk als privégebruik. ‘Door mijn werk ben ik veel onderweg en kom ik bij importeurs en dealerbedrijven en rijd ik 35.000 kilometer per jaar. Ik laad mijn auto daarbij hoofdzakelijk thuis op via een wall-box van 11 kilowattuur. Dit houdt in dat ik altijd op mijn oprit kan laden en mijn auto binnen 2 uur 80 procent volgeladen is. Bij de installatie van de wall-box heb ik overigens een tussenmeter laten plaatsen om zo de kosten inzichtelijk te maken. Dit zodat ik deze zakelijk kan inbrengen. Daarnaast laad ik mijn auto onderweg bij snellaadstations.  Een enkele keer maak ik gebruik van een publiek laadpunt. Al met al ben ik in staat om probleemloos door heel Nederland te rijden.’

Ook financieel is Van Helvoort te spreken over haar elektrische auto. Deze is zelfs voordeliger dan een brandstofauto rekent ze voor. ‘Allereerst bespaar ik op brandstof en wegenbelasting, maar de grootste besparingen zijn te danken aan de enorm lage onderhoudskosten en lage bijtelling. Samen goed voor een besparing van enkele duizenden euro’s per jaar. Je begrijpt dus wel dat ik dagelijks met een grote glimlach in mijn elektrische auto stap.’   

Kleine nadelen ziet Van Helvoort echter nog wel. ‘Zoals de actieradius en het bereik van het voertuig, waardoor ik nog afhankelijk ben van snellaadstations langs de snelweg. De nadelen van elektrisch rijden wegen niet op tegen de voordelen van elektrisch rijden. Niet alleen financieel, maar ook het rijcomfort en de rijbeleving. Ik kan het echt iedereen aanraden om elektrisch te gaan rijden. Als ik het kan met 35.000 kilometer per jaar, dan zijn er zeker veel meer mensen die ook elektrisch zouden kunnen rijden. Met de komst van meerdere elektrische voertuigen, met een groter bereik, wordt de keuze straks veel gemakkelijk om deze overstap te maken.’

‹ Naar overzicht

Opel start in maart met uitlevering eerste exemplaren elektrische Corsa-e

De eerste exemplaren van de volledig elektrische Corsa-e worden vanaf maart 2020 door Opel uitgeleverd. Dankzij een speciaal ontwikkeld oplossing is de Corsa-e van een regulier stopcontact tot en met een snellader te laden. De Opel Corsa-e – met...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdamse start-up Rolling the City presenteert nieuw elektrisch voertuig

De Amsterdamse start-up Rolling the City lanceert een compleet nieuw light electric vehicle (lev). Het voertuig beleeft volgende maand zijn debuut in de hoofdstad. Cargo Rolling the City stelt de verstopping en vervuiling in grote steden aan...
Foto's|Laatste update:

Politie start proef met elektrische auto’s, motors en speed pedelecs

3 Nederlandse politie-eenheden starten met de pilot 0-emissie. Het komende jaar testen zij verschillende emissieloze voertuigen, zoals elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs. Deze voertuigen worden gerouleerd tussen basisteams in de...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Willemsen-de Koning heeft grootste Europese vloot elektrische bestelwagens

Mercedes-Benz Vans, Wensink Automotive en Willemsen-de Koning hebben een overeenkomst getekend voor de levering van 80 eVito Tourers. Het is daarmee volgens de 2 bedrijven de eerste grote vloot van volledig elektrisch aangedreven personenvervoerbussen...
Video's|Laatste update:

LeasePlan start met leasen elektrische fiets

De International Bike Group (IBG), moederbedrijf van fietsenwinkel.nl, kondigt een samenwerkingsverband aan met LeasePlan Nederland. De leasemaatschappij gaat elektrische fietsen (red. e-bikes) leveren aan haar klanten. ‘Fiets van de...
Nieuws|Laatste update: