English
©Amsterdam.nl

Foto van de week | Amsterdam laat honderden laadpalen sneller laden met zonnestroom bij zonnig weer

Foto's|Laatste update:

Een derde van de laadpalen voor elektrische auto’s in Amsterdam geeft vanaf nu extra vermogen af bij zonnig weer. 456 laadpalen gaan sneller laden als zonnepanelen meer stroom produceren.

Wethouder Dijksma heeft de laadpalen hiertoe omgedoopt tot Flexpower-laadpalen. Ze zijn dusdanig zodanig afgesteld dat ze in daluren van het elektriciteitsnet en bij zonnig weer meer stroom geven en gedurende piektijden iets minder. De inzet van buurtenergie en het flexibel laden helpen de groeiende vraag aan het elektriciteitsnet beter te verdelen.

Het project van gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL spreidt de stroom over de dag. Flexpower gebruikt overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto’s te laden. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten.

De laadpalen geven verder iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen – van 18.00 tot 21.00 uur – en haalt dat in door in de nacht meer te laden. Aangezien de meeste automobilisten vooral ‘s nachts laden, hebben zij er in het algemeen geen nadeel van.

Om dit te realiseren is de capaciteit van de Flexpower-laadpalen met 40 procent verhoogd. De palen worden hiervoor intern aangepast en vervolgens anders aangestuurd. Een reguliere laadpaal heeft een netaansluiting met een doorlaatwaarde van 3 x 25 ampère. De Flexpower-laadpalen kunnen 3 x 35 ampère afgeven en dat ook nog slimmer over de aangesloten auto’s verdelen. Of elektrische auto’s deze capaciteit ook gebruiken, is overigens afhankelijk van de capaciteit van de auto en accu. Het is zo mogelijk tot ongeveer 2 keer zo snel te laden.

Het afgelopen jaar heeft het project bij 52 laadpalen Flexpower als proef ingezet. De laadpalen stonden in de wijken Zuid, West, Nieuw West en Centrum waar relatief veel auto's staan met hoog laadvermogen. De proef is gemonitord door de Hogeschool van Amsterdam om te zien wat het effect onder gebruikers is. Uit de praktijkproef blijkt dat vooral volledig elektrische auto’s voordeel hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70 procent van de gevallen laden zij sneller stroom dan bij een reguliere laadpaal. Hybride auto’s, met zowel een benzinemotor als een beperkte elektrische actieradius, hebben minder mogelijkheden het laden ‘in te halen’ vanwege het lagere laadvermogen. Toch blijkt uit de praktijkproef dat 95 procent van de hybride auto’s in praktijk geen hinder ondervonden.

Reden voor alle partijen de proef nu uit te breiden, wat mede mogelijk is omdat Flexpower een onderdeel is van het Europese Interreg project SEEV-4City Programma. In Amsterdam zijn er nu 456 palen omgebouwd, ruim 900 laadplekken. De palen zijn te herkennen aan een Flexpower-sticker die de verschillende laadtijden en snelheden aangeeft en verwijst naar een website van de gemeente.

Flexibel laden is ook elders inzetbaar. Door grootschalig in te zetten op flexibel laden, kunnen  in heel Nederland veel investeringen in de elektriciteitsnetten worden voorkomen.

‹ Naar overzicht

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Zero Emission | Ecomobiel: beursbezoekers onderstrepen belang vakbeurzen

In het kader van de Nationale Energie Week, die plaatsvindt in de tweede week van oktober, onderzocht beursorganisator 54events de stemming onder potentiële beursbezoekers. Maar liefst 1.627 respondenten gaven hun mening. Daarvan gaf 82...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: