Foto van de week | Eerste volledig elektrische rangeerlocomotieven voor haven Rotterdam
Nu de deal tussen Rail Innovators Group (RIG) en CRRC rond is, kan de productie van de eerste emissievrije, volledig elektrische rangeerlocomotieven voor de haven van Rotterdam van start gaan.
Diesel
Rail Innovators Group (RIG) ging in 2018 een ontwikkelingsovereenkomst aan met vervaardiger van spoorwegmaterieel CRRC met als doel rangeerlocomotieven die op diesel rijden te vervangen in de haven van Rotterdam.
De emissievrije locomotief is geschikt voor meerdere spanningen en is uitgerust met krachtige accu’s en een intelligent remsysteem waarmee energie kan worden hergebruikt. De geavanceerde accutechnologie zorgt ervoor dat de locomotief kan rijden op spoorwegen die niet geëlektrificeerd zijn om het rangeren aan het begin en het eind van het traject uit te voeren. Het gebruik van rangeerlocomotieven die op diesel rijden kan zo worden vermeden om emissies en lawaai te verminderen. RIG heeft geïnvesteerd in de eerste locomotieven en verwacht dat spoorwegmaatschappij Rail Force One deze in 2024 in de haven van Rotterdam kan inzetten.
Logistieke keten koolstofvrij
Emile Hoogsteden, commercieel directeur van Havenbedrijf Rotterdam, over de locomotieven: ‘We steunen dit project met de implementatieanalyse en operationele analyse, zodat we het concept kunnen onderbouwen voor de bredere sector. De haven van Rotterdam wil in 2050 klimaatneutraal zijn en beschouwt de emmissievrije locomotief als een belangrijke bijdrage aan het koolstofvrij maken van de logistieke keten.’