Foto van de week | Studententeam Twente presenteert elektrische racemotor met verwisselbare batterij
Electric Superbike Twente heeft zijn nieuwe elektrische racemotor onthuld: Vector-ST. De presentatie van de motor met een innovatief batterijwisselsysteem vond plaats in de oude brandweerkazerne in Enschede. Het team, bestaande uit studenten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion, begon afgelopen september met het ontwerpen en bouwen van de volgende generatie elektrische racemotor en bracht daarbij een grote verandering aan. De nieuwe motor bevat namelijk een batterijwisselsysteem.
Binnen 30 seconden
Het team legde aan het begin van het collegejaar de focus op het willen veranderen van elektrisch racen en heeft hard gewerkt om de grootste verandering tot stand te brengen. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om het batterijpakket van 860 volt op een eenvoudige manier uit de motor te halen en te vervangen binnen 30 seconden.
In vorige generaties racemotoren zat de batterij altijd volledig in het frame, waardoor het frame grondig veranderd moest worden. Het batterijpakket veranderde sterk wat betreft de vorm, grootte en vermogen waardoor de nieuwe motor in totaal een stuk lichter wordt. Er is een gewichtsvermindering van 35 kilogram ten opzichte van de vorige racemotor die 220 kilogram was. De gewichtsvermindering draagt bij aan de wendbaarheid en snelheid van de nieuwe motor.
Raceseizoen
Tijdens de productie van de motor werd er nauw samengewerkt met veel partners uit verschillende sectoren, zoals Ten Kate racing, om het uiterste uit elke techniek te halen. Bijna alle onderdelen zijn ontworpen en gemaakt door het team. Op deze manier kan de motor het beste presteren tijdens het racen en weet het team precies wat er gaande is in de Vector-ST.
Na de zomer maakt het zevende team van Electric Superbike Twente de motor raceklaar voor het raceseizoen.