Foto van de week | Brussel krijgt 70 nieuwe elektrische bussen
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) heeft 70 nieuwe gelede, volledig elektrische bussen besteld die vanaf dit jaar tot en met 2026 in gebruik genomen worden. De Mercedes-Benz-bussen van het type eCitaro vervangen de laatste nog rondrijdende Euro 5-bussen. Tegelijkertijd laten ze ook toe om het MIVB-buspark verder uit te breiden en de reizigers steeds meer plaatsen te bieden.
Ppportunity charging
In de loop van de komende weken kunnen Brusselse reizigers op nieuwe elektrische bussen stappen. Het gaat om voertuigen van een nieuwe generatie besteld in 2023. komst is een mijlpaal met het oog op de volledige elektrificatie van het MIVB-buspark tegen 2035.
De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij beschikt al over 37 volledig elektrische bussen: 25 gelede bussen die worden opgeladen in de stelplaats en op het net, 5 standaard bussen en 7 midibussen. De 70 eCitaro-bussen zijn van het type ‘opportunity charging’: de batterijen moeten zowel ’s nachts in de stelplaats worden opgeladen als op het stroomnet, aan de eindpunten. Met deze nieuwe voertuigen erbij, beschikt de MIVB binnenkort over 107 volledig elektrische bussen.
Testen en opleiden
De eerste bus die de MIVB ontvangt, wordt eerst aan grondige tests onderworpen, om na te gaan of het geleverde voertuig beantwoordt aan de verwachtingen alvorens de volgende bussen worden geleverd. In deze fase kan de MIVB eventueel aangeven welke aanpassingen er moeten gebeuren voor de levering van de rest van de bestelling en de ingebruikname met reizigers. Voor deze tests worden 2 weken voorzien.
Na uitvoering van de tests zal dit eerste exemplaar dienen voor de opleiding van het personeel - zowel de technische profielen als de chauffeurs, dispatching en begeleiders – om vertrouwd te raken met het nieuwe model.
Stelplaatsen elektrificeren
De elektrificatie van het buspark vergt een herinrichting en elektrificatie van de MIVB-stelplaatsen. De stelplaatsen Haren en Jacques Brel zijn al deels geëlektrificeerd en ontvangen nu al elektrische bussen.
De stelplaats Marly in Neder-Over-Heembeek is de eerste stelplaats die op termijn enkel 100 procent elektrische bussen zal huisvesten. De stelplaats ging open in 2019 en biedt momenteel plaats aan 82 diesel- en hybride bussen. De stelplaats wordt sinds 2023 fors uitgebreid en heringericht. Op een bestaande parking worden laadpalen geïnstalleerd. Daarnaast komt een nieuwbouw van drie verdiepingen langs de Tyraslaan. Daarin komen onderhoudswerkplaatsen, een magazijn, wasstraten, administratieve lokalen, en een parking . De stelplaats zal ongeveer 35.000 vierkante meter groot zijn en toelaten om meer dan 200 standaard en gelede elektrische bussen te stallen. De andere MIVB-busstelplaatsen worden ook geleidelijk heringericht om eveneens plaats te kunnen bieden voor elektrische bussen.