English
©Rijkswaterstaat

Foto van de week | Eerste semi-elektrische schip Rijkswaterstaat te water

Foto's|Laatste update:

Het eerste semi-elektrische schip van Rijkswaterstaat is te water gelaten. Het schip vaart hybride en kan de dagelijkse werkzaamheden op oplaadbare batterijen uitvoeren. 

Het schip is 1 van de 3 Multi Purpose Vessel 30's (MPV 30's) die binnen een jaar door de Rijksrederij wordt ingezet. Het schip combineert verschillende functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De nieuwe schepen worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse kust. In het najaar van 2018 wordt het schip gedoopt en daarna in de vaart genomen.

Duurzaamheid is bij het ontwerp en bouw van de MPV’s 30 ver doorgevoerd: de schepen varen hybride en kunnen de dagelijkse werkzaamheden op oplaadbare batterijen uitvoeren. Daarnaast is de hydrodynamica van de romp zo ontworpen dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Het is ook voor het eerst dat de Rijksrederij schepen gaat inzetten waarbij de schroeven onder het schip draaien, zodat er alle kanten op gevaren kan worden.

Zonnepalen zorgen voor de energievoorziening van de accommodatie van de bemanning. De restwarmte van de aanwezige generatoren wordt hergebruikt voor bijvoorbeeld de radiatoren, boilers en dekverwarming. De onderkant van de MPV’s 30 wordt behandeld met een speciale coating die geen giftige stoffen loslaat en dusdanig glad is dat er niets aan hecht, daarmee wordt de aangroei van wieren en schelpdieren tegengegaan. Tevens worden de schepen gespoten met een watergedragen verf waar geen oplosmiddelen in zitten. Het ontwerp en de bouw van de eerste 3 MPV’s 30 wordt door Scheepswerf BijlsmaWartena gerealiseerd.

De nieuwe schepen zijn onderdeel van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij dat in 2010 is gestart. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren 80 die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 juli – zondag 29 juli 2018

’s Werelds meest circulaire auto is van vlas en suiker en rijdt 1:300 Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden Noah, een prototype van een ultralichte, elektrisch aangedreven auto op basis van vlasvezel en suiker. Het is tevens ’s...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Brabant 2050: elektrisch rijden op waterstof

In het televisieprogramma Brabant 2050 werpt Omroep Brabant een blik in de toekomst. Ditmaal aandacht voor elektrisch rijden. 'Dat je over een tijdje geen benzine of diesel meer tankt, lijkt iedereen inmiddels wel te weten', aldus de regionale...
Video's|Laatste update:

55 elektrische VDL-bussen voor RET in Rotterdam

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gunt VDL Bus & Coach de levering van 55 VDL Citea’s Electric. Het gaat om het type Citea SLF-120 Electric. Hiermee zet RET de volgende stap  in verduurzaming van de busvloot. De elektrische...
Foto's|Laatste update: