English

Foto van de week | VDL introduceert nieuwe batterijen en lader voor elektrische bussen

Foto's|Laatste update:

VDL breidt het pakket voor de elektrische bus VDL Citea Electric uit met een nieuwe generatie batterijen en een laadconnectie voor een inverted pantograaf. Binnen West-Europa rijden ruim 250 VDL Citea’s Electric die samen al 15.000.000 elektrische kilometers hebben afgelegd. 

VDL Bus & Coach introduceert nu een verbeterde batterijtechnologie die wordt doorgevoerd in de VDL Citea Electric productrange. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de energiedichtheid hebben ertoe geleid dat de capaciteit van de basisbatterijpakketten met circa 20 procent is toegenomen. Dankzij deze ontwikkelingen zijn 2 nieuwe, luchtgekoelde batterijsystemen met een energie-inhoud van respectievelijk 216 en 288 kilowattuur beschikbaar. Met een toelaatbare C-rate van 1,5C kunnen de pakketten met een vermogen van 300 kilowatt tot 450 kilowatt geladen worden. Tevens voldoen de nieuwe batterijmodules aan de R100.2 veiligheidseisen die aan batterijsystemen gesteld worden.

Met de introductie van de 288-kilowattuurbatterij op de VDL Citea solobussen is een actieradius mogelijk van 150 tot 200 kilometer zonder tussentijds bij te laden, waarbij het laden middels een CCS-stekker volstaat. Door de bus te voorzien van een pantograaf met een 450-kilowattlader kan het voertuig tussentijds in 45 minuten herladen worden. De grotere actieradius biedt de operator de mogelijkheid om strategische laadmomenten te kiezen buiten de spits. Met deze nieuwe batterijoplossingen is het mogelijk om een afstand tot 500 kilometer per dag per voertuig te realiseren.

VDL Bus & Coach innoveert ook met een laadconnectie voor de inverted pantograaf. Met de introductie van de laadconnectie voor de inverted pantograaf speelt VDL Bus & Coach in op de behoefte van de markt om aan te sluiten op de bestaande systemen. Een verdere standaardisatie binnen de markt maakt het mogelijk dat de inverted pantograaf op een bredere schaal toegepast kan worden. De laadconnectie voor de inverted pantograaf voldoet aan de op komst zijnde Europese standaard. De laadconnectie op de bus is geschikt voor laadvermogens tot 450 kilowatt. Afhankelijk van de operatie wordt bepaald welke type pantograaf, roofmounted of inverted, het meest geschikt is. Dankzij deze uitbreiding speelt VDL Bus & Coach nog beter in op de diverse behoeftes van de vervoerders en overheden. Voor het einde van het jaar gaan de eerste klanten gebruikmaken van laden middels een inverted pantograaf.

‹ Naar overzicht

RAI Automotive Industry en RAI AutomotiveNL fuseren tot RAI Automotive Industry NL

De secties Automotive Industry en RAI AutomotiveNL van RAI Vereniging bundelen vanaf nu hun krachten in 1 nieuwe sectie: RAI Automotive Industry NL. Onlangs vond de eerste gezamenlijke ledenbijeenkomst plaats en het aansluitende jaarlijkse Captains...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 20 januari – zondag 2 februari 2020

Lexus presenteert eerste volledig elektrische model: de UX 300e electric Lexus heeft de prijzen bekendgemaakt van de Lexus UX 300e Electric. De eerste volledig elektrische Urban SUV van Lexus staat na de zomer bij de Nederlandse dealer. De nieuwe...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Openbaarvervoerbedrijf Keulen bestelt 53 elektrische bussen bij VDL

Openbaarvervoerbedrijf KVB Keulen heeft 53 elektrische VDL Citea’s besteld bij VDL Bus & Coach, die gaan rijden in de binnenstad van Keulen. Het gaat om 48 gelede bussen van het type Citea SLFA-181 Electric, uitgevoerd in BRT-design, en 5...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | Hyundai presenteert vliegende elektrische auto

Hyundai heeft het concept Urban Air Mobility (UAM), personenvervoer per vliegende auto (Personal Air Vehicle, kortweg PAV), de Purpose Built Vehicle (PBV) en de bijbehorende hub gedemonstreerd op de Consumer Electronics Show (CES) in Las...
Foto's|Laatste update:

Den Haag verdubbelt aantal laadpalen voor elektrische auto’s

De gemeente Den Haag trekt geld uit voor extra laadpalen voor elektrische auto’s. In totaal komen er per jaar 300 laadpalen bij, waardoor het aantal binnen 4 jaar verdubbelt naar 2.400. Er zijn nu ongeveer 1.200 laadpalen, goed voor 2.400...
Nieuws|Laatste update: