Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 juni – zondag 7 juli 2019
IONITY selecteert Alfen voor netaansluitingen snellaadstations elektrische auto's
IONITY rolt een netwerk van snellaadstations voor elektrische auto's uit in Europa en heeft Alfen geselecteerd om de netaansluitingen te verzorgen. Deze stations laden de auto snel op dankzij hun capaciteit van 350 kilowatt. Deze capaciteit vereist een gigantische hoeveelheid stroom. De beschikbare netaansluiting moet doorgaans dan ook worden uitgebreid met een transformatorstation. IONITY is een samenwerkingsverband van BMW Group, Daimler, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche. Het samenwerkingsverband streeft naar de ontwikkeling van 400 stations, allemaal uitgerust met maximaal 6 High Power Charging (HPC)-punten vóór het einde van 2020.
Proef met Transparante Laadpaal
Dit najaar wordt gestart met een proef met een Transparante Laadpaal op het Raamplein in Amsterdam. Deze laadpaal won in 2018 de Dutch Design Award in de categorie Product. De laadpaal is een antwoord op het groeiende belang van inzicht in technologieën in de stad en de rol van algoritmes daarin. Met de Transparante Laadpaal is te zien hoeveel laadcapaciteit er beschikbaar is en hoe de capaciteit is verdeeld over de aangesloten voertuigen. Met deze nieuwe techniek wordt inzicht gegeven aan de gebruikers in het laadproces van hun auto’s. Hiermee wordt ook inzicht gegeven in het beslissingsproces van algoritmes. Kennis- en innovatiecentrum ELaadNL, the Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, TU Delft, Designbureau The Incredible Machine en gemeente Amsterdam werken in deze proef samen om meer transparantie te geven over het slimme laadproces van elektrische auto’s. Op een display is te zien hoe de stroom verdeeld wordt tussen de ladende elektrische auto’s. Op het Raamplein worden auto’s slim geladen aan de hand van de beschikbare netcapaciteit.
Momenteel laden bijna 500 van de laadpalen in Amsterdam ‘slim’ op. Hierbij beslist een algoritme (eindige reeks stappen waarin een bepaald wiskundig probleem kan worden opgelost) van een slimme laadpaal hoe snel er geladen wordt. Er wordt bijvoorbeeld sneller geladen buiten de piek op het stroomnetwerk en als er veel zonne-energie beschikbaar is. Daarnaast kan er aan bepaalde auto’s voorrang gegeven worden. Tijdens deze proef wordt extra laadprioriteit beschikbaar gesteld voor deelauto’s. Momenteel is het voor gebruikers en Amsterdammers onduidelijk wat het algoritme beslist in het laadproces en waarom. Tegelijkertijd speelt er voor overheid en bedrijven de vraag hoe je toezicht houdt op algoritmes die van invloed zijn op de publieke sfeer. De Transparante Laadpaal gaat hier inzicht in geven door de onderliggende keuzes van het algoritme zichtbaar te maken op het display.
EVBox en Smappee ondertekenen overeenkomst voor slim laden elektrische auto’s
EVBox en Smappee hebben een meerjarige overeenkomst gesloten om wereldwijd slimme laadproducten op de markt te brengen. EVBox Smart Charging biedt chauffeurs van elektrische auto’s (ev’s) de mogelijkheid om hun laadstation aan te sluiten op zonne-energie om hun auto op een zelfvoorzienende en milieuvriendelijke manier te laden. Dankzij deze nieuwe EVBox Smart Charging-oplossing, ondersteund door Smappee, krijgen eindgebruikers een aantal voordelen. Door een module aan de meterkast toe te voegen die eigenaars in staat stelt om het energieverbruik van hun laadstation veilig te balanceren met andere apparaten in het gebouw, zullen ev's efficiënter worden geladen. Vooral tijdens de piekuren, wanneer meer apparaten worden gebruikt – zoals ’s morgens, als iedereen tegelijkertijd op de werkplek aankomt – zal de functie (red. dynamic load balancing) overbelasting van het net voorkomen en zorgen voor een zo efficiënt mogelijke benutting van de beschikbare stroomcapaciteit.
Groningen vervangt gele bakstenen binnenstad emissievrij
Het vervangen van de kenmerkende gele stenen in de binnenstad van Groningen is gestart. Aannemer Avitec is de aanbesteding gegund. Wethouder Duurzaamheid Glimina Chakor voerde de starthandeling uit. De vervanging geschiedt geheel emissievrij. Dit houdt in dat zowel het gereedschap als de machines geen CO2 uitstoten. Het is voor het eerst in Nederland dat een klus van deze omvang volledig emissievrij wordt uitgevoerd. Avitec heeft voor deze klus zijn volledige inventaris duurzaam ingekocht. Alle apparaten zijn elektrisch en worden ’s nachts in het depot met groene stroom geladen. Daarnaast rijdt de vrachtwagen die het bedrijf inkocht op de brandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).