English
©MG

Het nieuws in 1 minuut | maandag 20 juli – zondag 9 augustus 2020

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Rotterdam neemt 100e Fastned-snellaadstation in gebruik
Snellaadbedrijf Fastned heeft zijn 100ste snellaadstation in Nederland geopend. Het is tevens het eerste laadstation van Fastned in Rotterdam. Bij dit station kunnen honderden elektrische auto's per dag opgeladen worden met snelheden tot 300 kilowatt. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie) van de gemeente Rotterdam heeft samen met Michiel Langezaal (chief executive officer en medeoprichter) het Fastned-station officieel geopend. Langezaal: ‘Dit 100e station in Nederland is een mijlpaal voor Fastned. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan goede infrastructuur voor elektrisch rijders. Zo maken we het steeds gemakkelijker voor mensen om over te stappen op een elektrische auto. Geweldig dat de gemeente Rotterdam dit 100e Fastned-station mogelijk heeft gemaakt.’

1 op 3 Nederlanders overweegt binnen 5 jaar elektrisch te rijden
Elektrisch rijden wordt de komende jaren steeds populairder: de subsidiepot van dit jaar voor elektrische auto’s is al leeg. 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt binnen 5 jaar elektrisch te rijden.  Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Aan elektrisch rijden hangt wel een prijskaartje: niet alleen de aanschafkosten, maar ook het aantal schadeclaims en de schadelast van elektrische auto’s zijn veel hoger dan bij brandstofauto’s. Volgens Voogd & Voogd Verzekeringen rijden elektrische auto’s ruim 2 keer zo vaak schade als brandstofauto’s. 

Voogd & Voogd Verzekeringen constateert uit de ontwikkelingen in de branche dat elektrische auto’s gemiddeld eens in de 4 jaar schade rijden, terwijl brandstofauto’s gemiddeld eens in de 8 jaar schade rijden. Bij zware, luxe elektrische auto’s is dit zelfs eens in de 3 jaar. Zware, luxe elektrische auto’s zijn ook vaker bij ongelukken betrokken dan brandstofauto’s: het aantal schades ligt daar 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades onder de Nederlandse auto’s. Bestuurders van kleine elektrische voertuigen hebben daarentegen juist 10 procent minder kans op een ongeval dan gemiddeld. 

Uit het onderzoek van Pricewise blijkt dat de groep die overweegt binnen 5 jaar elektrisch te rijden vooral uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar bestaat (41 procent). Er is echter ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden: 1 op de 10 Nederlandse automobilisten is dit niet van plan. Volgens de Kok speelt de hoge aanschafwaarde een grote rol bij de overweging van Nederlandse automobilisten om elektrisch te gaan rijden, en daarnaast hun koudwatervrees voor opladen. 

EVnetNL overgenomen door PARKnCHARGE
EVnetNL, beheerder van 1.650 publieke laadpunten verspreid over Nederland, is overgenomen door PARKnCHARGE. Hiermee is de continuïteit van het pioniersnetwerk voor openbaar laden voor langere tijd gegarandeerd.  De overname is de uitkomst van een proces gericht op overdracht dat door stichting EVnetNL in 2019 is gestart en op 31 juli 2020 is afgerond met het tekenen van de verkoopovereenkomst. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de overgang van het beheer van de laadpalen soepel en gebruiksvriendelijk verloopt, zowel voor gebruikers van de palen als voor de 200 gemeenten waar de palen staan. Onoph Caron, directeur van ElaadNL en tot vandaag ook directeur van EVnetNL, kijkt tevreden terug op de rol die EVnetNL (begonnen als stichting e-laad) gespeeld heeft bij de succesvolle introductie van elektrisch rijden in Nederland: ‘Toen de netwerkbedrijven in 2009 met stichting e-laad begonnen, waren er nog vrijwel geen elektrische auto’s. We wilden elektrisch vervoer een flinke zet geven en namen daarin het voortouw. Dat pionieren heeft de samenleving veel opgeleverd. Tegenwoordig staat in elke wijk altijd wel ergens een elektrische auto te laden.’ Volgens Caron was de tijd rijp om de volgende stap te zetten: ‘We hebben het afgelopen jaar een heel zorgvuldig proces doorlopen dat nu succesvol is afgerond. De overname van EVnetNL betekent continuïteit van het opgebouwde basisnet van publieke laadpunten.’

SHARE NOW: stijging in gebruik elektrische deelauto’s
In Amsterdam is de elektrische deelauto een steeds populairder vervoermiddel, constateert autodeeldienst SHARE NOW. De autodeeldienst heeft 87.000 gebruikers in de hoofdstad. De gemiddelde huurtijd en de afstand die gebruikers afleggen is hoger dan de maanden voorafgaand aan de coronacrisis en ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit eigen data van SHARE NOW. In een periode waarin veel mensen drukke ruimten en het openbaar vervoer vermijden, blijkt een elektrische deelauto voor velen de uitkomst. Na een corona-dip in het eerste kwartaal van 2020, steeg het aantal SHARE NOW-ritten tussen april en juli weer met 38 procent. In juni werden bijna 373.000 kilometers met de deelauto’s gereden, 38 procent meer dan in april. Recente data laten zien dat het aantal kilometers in juli zelfs 55 procent hoger ligt. Tussen maart en juni steeg de gemiddelde huurtijd van een deelauto met 45 procent. Ten opzichte van vorig jaar is zelfs een stijging van 65 procent waargenomen. Logischerwijs ziet de autodeeldienst ook een groei in de gemiddelde afgelegde afstand. In de periode maart tot en met juni legden gebruikers gemiddeld 14 procent langere afstanden af. Dit jaar reizen gebruikers van SHARE NOW zelfs 23 procent meer kilometers dan in 2019.

MG ZS EV nestelt zich aan top verkopen elektrische auto’s
MG registreerde in juli de verkoop van 501 elektrische auto’s, 70 procent meer dan een maand eerder. Het marktaandeel van MG in de maand juli was 13 procent, een record voor het merk. In totaal heeft MG sinds de herintroductie van het merk in Nederland in oktober 2019 al meer dan 2.000 voertuigen in Nederland op de weg gezet. De populariteit van de MG ZS EV kan volgens MG deels worden verklaard doordat het merk een extra premie toekent van 4.000 euro op de aankoop van een nieuwe auto. De MG-premie is nog geldig tot 16 augustus. De ruim 4 meter lange familieauto is beschikbaar in 2 comfortniveaus; de Comfort en de Luxury. Beide versies zijn uitgerust met een batterijpakket van 44,5 kilowattuur, waardoor de MG een actieradius heeft van 263 kilometer volgens de WLTP meetmethode.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | Vattenfall kiest Alfen voor levering 4.000 laadpunten Noord-Brabant en Limburg

Vattenfall heeft Alfen geselecteerd voor de levering van slimme laadinfrastructuur ten behoeve van elektrisch rijden in gemeenten in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Het gaat om 4.000 laadpunten. Plaatsingsperiode Vattenfall heeft deze...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Nationale Laaddrukanalyse: groeiend tekort aan publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit het onderzoek ‘ De Nationale Laaddrukanalyse’ van Enpuls blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn. Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | EV Experience: circuit Zandvoort 3 dagen lang in teken van elektrisch rijden

Circuit Zandvoort zou dit jaar het toneel zijn van een officiële Formule 1-race met Max Verstappen. Maar waar dit evenement door de coronapandemie geen doorgang vindt, gaat het circuit komende maand 3 dagen elektrisch! Van vrijdag 2 tot en met...
Video's|Laatste update:

Test & Reviews | Polestar 2

De ANWB heeft de Polestar 2  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 470 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Volkswagen ID.3

De ANWB heeft de Volkswagen ID.3  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 426 kilometer.
Test & reviews|Laatste update: