Het nieuws in 1 minuut | maandag 19 april - zondag 2 mei 2021
EVBox Group introduceert modulaire snellader
EVBox Group kondigt zijn nieuwste generatie DC-snellader aan, de EVBox Troniq Modular. De EVBox Troniq Modular is gebouwd voor bedrijven, zoals Charging Service Providers (CSP's), wegrestaurants en tankstations. De uitbreidbare energiemodules van elk 30 kilowatt maken het voor bedrijven mogelijk om het laadvermogen uiteindelijk te verhogen tot 240 kilowatt. Zodra de vraag naar elektrisch laden toeneemt, kan de EVBox Troniq Modular worden uitgebreid.
Met de EVBox Troniq Modular kunnen er meerdere voertuigen tegelijkertijd opladen, wat zorgt voor kortere wachttijden bij laadpunten. Bovendien is het laden voor bestuurders minder ingewikkeld dankzij het 15” touchscreen, begeleidende verlichting en de automatisch intrekbare laadkabels.
Toyota lanceert elektrische bedrijfswagen Proace City Electric
Toyota breidt zijn aanbod aan batterij-elektrisch aangedreven modellen verder uit met de Proace City Electric en Proace City Verso Electric, een lichte bedrijfswagen respectievelijk een personenversie hiervan. Alle versies van de Toyota Proace City Electric zijn uitgerust met een elektromotor van 100 kilowatt (136 pk) die de voorwielen aandrijft. De elektriciteit wordt geleverd door een 50 kilowattuur lithium-ionaccu die gemonteerd is onder de laadvloer en geen laadruimte in beslag neemt. De actieradius ligt tussen 260 en 280 kilometer. De topsnelheid is begrensd op 135 kilometer per uur.
De Proace City Electric is standaard voorzien van een elektronische parkeerrem en een ‘e-toggle’-schakelaar op de middenconsole. Die dient voor het bedienen van de rijstanden Drive, Neutral en Reverse. Er is ook een B-stand, waarmee het regeneratieve remsysteem optimaal gebruikt wordt om extra energie terug te winnen tijdens remmen en vertragen. Met de rijmodi Eco, Normal en Power kan de bestuurder het karakter van de elektromotor naar wens instellen. In de meest efficiënte Eco-modus (geschikt voor zware belasting) worden het vermogen en koppel bijvoorbeeld gelimiteerd tot 82 pk (60 kilowatt) en 180 Nm, terwijl de elektromotor in de Power-modus zijn maximale vermogen en koppel van 100 kilowatt (136 pk) en 260 Nm levert. De Nederlandse marktintroductie van de nieuwe Toyota Proace City Electric staat gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar. Meer informatie – zoals de prijzen – maakt Toyota in aanloop naar de verkoopstart bekend.
Volvo Trucks start verkoop zware elektrische trucks
Dit jaar nog start de officiële verkoop van de complete range zware elektrische Volvo-trucks. Volgens Volvo Trucks is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.
De nieuwe trucks leveren een groter laadvermogen, krachtigere aandrijflijnen en een actieradius tot 300 kilometer bij een Gross Combination Weight (GCW) van 40 ton. Bij lichtere vrachten kan de actieradius toenemen. Het elektrische productaanbod van Volvo Trucks kan hiermee ongeveer 45 procent van alle huidige transporten in Europa dekken*. Een andere planning en soms andere configuratie maakt meer mogelijk en levert een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de impact op het klimaat door wegtransport: volgens officiële statistieken verantwoordelijk voor zo’n 6 procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie. Roger Alm, chief executive officer Volvo Trucks: ‘We hebben het ambitieuze doel gesteld dat tegen 2030 de helft van onze omzet moet worden gerealiseerd door elektrische trucks. En de 3 nieuwe zware trucks die we nu introduceren, zijn een enorme stap in de richting van het bereiken van dit doel.’
VDL Bus & Coach en KVB: vloot in Keulen uitgebreid naar 113 elektrische Citea’s
Openbaarvervoerbedrijf KVB Keulen heeft 51 gelede elektrische VDL Citea’s besteld bij VDL Bus & Coach. Ze zijn uitgevoerd in BRT-design. Na de levering bestaat de busvloot van KVB Keulen uit 113 VDL Citea’s Electric. ‘Deze nieuwe bestelling bij VDL Bus & Coach onderstreept de daadkracht van KVB Keulen, toch al een van de voorlopers in Duitsland op het gebied van elektrische mobiliteit’, zegt Boris Höltermann, managing director van VDL Bus & Coach Deutschland. ‘We zijn trots op dit hernieuwde bewijs van vertrouwen. We kunnen hierdoor onze samenwerking op het gebied van e-bussen, die we in 2012 zijn gestart, voortzetten. Het toont tevens aan dat we in de Champions League spelen als het gaat om de elektrificatie van het openbaar vervoer in Duitsland.’
VDL Bus & Coach levert voor de eerste keer 51 gelede Citea’s met zijn grootste batterijpakket: 525 kilowattuur. De volledige energiebehoefte van de Citea’s SLFA-181, inclusief het klimaatsysteem, wordt door de accu afgehandeld. De bussen zijn daarmee 100 procent emissievrij.