©Opel

Het nieuws in 1 minuut | maandag 3 mei - zondag 16 mei 2021

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Opel introduceert Combo-e Life
Opel opent per direct de orderboeken van de nieuwe, volledig elektrische Opel Combo-e Life. Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven Leisure Activity Vehicle (LAV) van de Duitse autoproducent. De nieuwe Combo-e Life staat vanaf dit najaar bij de dealers en vult het aanbod geëlektrificeerde Opel-modellen – bestaande uit onder meer de Corsa-e, Mokka-e, Grandland X Hybrid en Zafira-e Life – verder aan. Opel levert de Combo-e Life in Nederland in de L1-lengtemaat (4,40 meter) met 5 zitplaatsen. De bagageruimte biedt een inhoud van 597 liter. Door het neerklappen van de stoelen achterin is de ruimte uit te breiden naar 2.126 liter. Met de optionele, neerklapbare passagiersstoel voorin is er voldoende laadlengte voor het meenemen van bijvoorbeeld een surfplank. Opel rust de Combo-e Life uit met een elektromotor met een vermogen van 100 kilowatt (136 pk). Het model accelereert daarmee in 11,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 130 kilometer per uur. De energie is afkomstig uit een 50-kilowattuur-lithium-ionbatterij die zorgt voor een actieradius van 280 kilometer.

Vrijbloed rijdt voor Dura Vermeer met 100 procent elektrische truck in Amsterdamse binnenstad
Vrijbloed Transport heeft een Volvo FE Electric in gebruik genomen. Het is de eerste 100 procent elektrische truck met knijperinstallatie die af fabriek werd geleverd. Het voertuig wordt voor Dura Vermeer ingezet in Amsterdam. Het voertuig met autolaadkraan en tweezijdige kipper wordt voor Dura Vermeer ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten in en rondom Amsterdam. Het is de eerste zware elektrische truck die binnen de GWW-sector wordt ingezet. De Volvo FE Electric 6x2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en laadbak. Dit is nodig om de wegenbouwsector te verduurzamen, aangezien de lading (vaak zand en stenen) behoorlijk zwaar is. Om de vrachtwagen in beweging te krijgen, wordt er gebruikgemaakt van 2 elektromotoren met een vermogen van 400 kilowatt en 850 Nm koppel. De lithium-ion-accupakketten hebben een capaciteit van 264 kilowattuur. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat de truck geschikt maakt voor veel stop-and-go verkeer.

MisterGreen haalt 50 miljoen euro financiering op voor robotaxi’s
Leasemaatschappij MisterGreen heeft 50 miljoen euro aan extra investeringen opgehaald. Hiermee bedraagt de totale financieringsruimte van het leasebedrijf inmiddels 200 miljoen euro. Dit bedrag gebruikt MisterGreen onder andere voor de ontwikkeling van een vloot robotaxi’s, waarmee het de transportsector op zijn kop wil zetten. De robotaxi wordt mogelijk gemaakt door Full Self Driving-software waardoor de auto zelf kan rijden. ‘Technologisch gezien is er al veel mogelijk, maar zelfrijdende auto’s moeten het vertrouwen van de consument winnen’, vertelt Mark Schreurs, co-founder van MisterGreen.’Het is een kwestie van tijd en wennen aan het idee, maar we verwachten dat de eerste volledig zelfrijdende auto’s binnen 3 jaar een feit zijn.’

Door de zelfrijdende auto wordt het nog gemakkelijker om een auto met meerdere mensen te delen. Schreurs: ‘We zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Op het moment dat mensen op hun bestemming zijn, kan de auto dienen als zelfrijdende taxi of gedeelde auto. Dit zal niet alleen elektrisch rijden veel aantrekkelijker maken maar ook het aantal auto’s op de weg en dus de uitstoot van fossiele brandstoffen drastisch verminderen.’

Easycharge stelt eerste laadpunt in bedrijf
Easycharge, exploitant van AC-laadpalen in de (semi-)openbare ruimte, heeft zijn eerste laadpaal in bedrijf gesteld, op het parkeerterrein van het Campanile hotel in Breda. Easycharge, gevestigd in Waalre, onder de rook van Eindhoven, onderscheidt zich in de markt door de laadpalen in de regel aan te sluiten op het hoofdnet van de netbeheerder, waardoor de opdrachtgevers volledig ontzorgd worden door, zowel alle kosten op zich te nemen, alsook eigen energie te leveren aan de laadpalen. Ook het beheer, onderhoud, helpdesk en storingsdienst worden volledig door Easycharge verzorgd. Voor de uitrol van het Easycharge AC-laadpalennetwerk heeft het partnerships gesloten met de landelijk opererende installatiepartner Rasenberg-APK en Schneider Electric.

 

‹ Naar overzicht