©Q-Park

Het nieuws in 1 minuut | Deelsysteem elektrisch klusvervoer en elektrische deelauto’s via Q-Park

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Rotterdamse interesse voor deelsysteem elektrisch klusvervoer
In navolging van Amsterdam heeft Rotterdam interesse in de ‘klushubs’ van Mobility Lab deelnemer Mego Mobility. Logistiek bedrijf HUB010 draait nu een pilot met dit nieuwe ev-deelsysteem voor vakmensen in de bouw-, onderhouds- en installatiesector. Ook andere bedrijven en gemeenten, waaronder Technische Unie en de gemeente Den Bosch, hebben interesse getoond in de diensten van Mego Mobility. Mego Mobility, dit jaar deelnemer aan het start-upprogramma Mobility Lab, exploiteert een deelsysteem bestaande uit overstaplocaties rondom steden. Op deze zogenaamde ‘klushubs’ worden licht elektrische klusvoertuigen aangeboden die per dagdeel gehuurd kunnen worden door vakmensen. Met de klushub en de voertuigen biedt Mego een alternatief voor de klusbus om compact en duurzaam de stad in te rijden. Een mobiele app stelt de gebruiker in staat om tot 30 minuten voor gebruik een voertuig te reserveren. De vervoermiddelen van Mego zijn bestemd voor vakmensen actief in de bouw-, onderhouds- en installatiesector. Zij verliezen namelijk veel tijd en omzet door de logistieke uitdagingen die worden veroorzaakt door de drukte en het autoluw worden van de stad. Momenteel realiseert Mego Mobility de eerste klushubs in Amsterdam in samenwerking met professionele groothandels. Deze samenwerking heeft als voordeel voor de groothandel dat gebruikers de overstap op voertuigen en de aanschaf van materialen kan combineren. Aanvullend levert het gebruik een tijdwinst op voor gebruikers, wat resulteert in meer klussen per dag met als gevolg een hoger materiaalverbruik.

De Lijn en VDL Bus & Coach vieren mijlpaal met nieuwe levering
De jarenlange samenwerking tussen VDL Bus & Coach en het Vlaamse openbaarvervoerbedrijf De Lijn bereikt een nieuwe mijlpaal van ruim 1.000 VDL-bussen in heel Vlaanderen en Brussel met de levering van 24 nieuwe generatie Citea’s. De levering van de 24 Citea’s is onderdeel van een nieuw raamcontract; daarmee wordt de kaap van meer dan 1.000 VDL-bussen die onder de vlag van De Lijn in heel Vlaanderen en Brussel rijden, gerond. Het is ook voor het eerst dat De Lijn de nieuwe generatie Citea’s heeft besteld. Het betreft het type Citea LF-122 in een 2- en een 3-deurs variant. De nieuwe stadsbussen van VDL Bus & Coach zijn volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn en hebben trendsettende kenmerken. De e-bussen hebben een batterijpakket van 490 kilowattuur en zijn geschikt voor stads- en streekvervoer met een hoog serviceniveau. De nieuwe generatie Citea’s zijn vanaf 2023 te zien in Vlaanderen. Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: ‘Duurzaamheid, en duurzame mobiliteit in het bijzonder, vormt een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van De Lijn. We willen onze ecologische footprint verminderen door in te zetten op een integrale vergroening van onze vloot en een duurzame aanpak van onze activiteiten. Deze bestelling van elektrische bussen bij VDL Bus & Coach is dan ook een volgende belangrijke stap in het vergroeningstraject van De Lijn.

GO Sharing start met aanbieden elektrische deelauto’s via Q-Park
GO Sharing is gestart met het aanbieden van elektrische deelauto’s. Het bedrijf is een samenwerking met Q-Park aangegaan voor een aantal Mobility Hubs. Het bedrijf begint met 30 elektrische deelauto’s in Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam, die vaste (laad)plekken krijgen. Daarvoor is voor een aantal een samenwerking met Q-Park aangegaan.  Met de multimodale dienst wil het bedrijf zijn servicegebieden voor elektrische deelscooters en e-bikes met elkaar verbinden. Het bedrijf is ook begonnen met het aanbieden van elektrische deelfietsen, beginnend in Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Den Bosch. Gebruikers van GO Sharing kunnen zich opgeven om van de deelauto’s – elektrische MINI Coopers - gebruik te maken. Deelnemen kan vanaf 23 jaar en uiteraard moeten de deelnemers in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Nadat zij zijn toegelaten, kunnen de deelauto’s gereserveerd en gebruikt worden. Het starttarief is 4,99 euro en vervolgens betalen gebruikers 30 eurocent per minuut. De elektrische deelauto’s krijgen vaste, strategische plekken in steden, om zo deelvervoer tussen regio’s te bevorderen. Voor een aantal van de zogenaamde Mobility Hubs is een samenwerking met Q-Park aangegaan. De eerste Hubs zijn in Delft (YES!Delft), Den Bosch (Q-Park Arena en Mövenpick), Den Haag (Q-Park Laakhaven), Eindhoven (Q-Park Bijenkorf en Novotel) en Rotterdam (Q-Park Schiecentrale, Best Western Rotterdam Airport en het Excelsior stadion). De auto’s hebben op deze plekken vaste laadplaatsen en in de garages van Q-Park gaat het in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning. GO Sharing heeft als doel om meerdere Mobility Hubs in verschillende steden te openen.

Dura Vermeer werkt met elektrische machines werken op perron station Hoensbroek
Dura Vermeer is druk bezig het perron van Hoensbroek aan te passen zodat treinreizigers straks gemakkelijker kunnen in-en uitstappen. Het is de eerste keer in de spoorbouw dat Dura Vermeer zoveel mogelijk elektrisch werkt. Zo bereidt het bedrijf zich voor op emissieloos werken in de toekomst. ‘We beseffen bij Dura Vermeer maar al te goed dat we niet van de een op de andere dag van dieselmaterieel kunnen overstappen naar elektrisch materieel. Daarom hadden we voor 2021 de doelstelling om een spoorproject uit te voeren waarbij de ambitie is om 50 procent bouw en rij-emissies te reduceren’, legt Jasmijn Turk uit. Ze is adviseur Duurzaamheid bij Dura Vermeer.  De bouwmaterialen worden in één keer aangevoerd met een trein die getrokken wordt door een elektrische locomotief. Johan de Lange, projectmanager Innovatie bij Dura Vermeer, vult aan: ‘Het eerste deel van de perronaanpassingen in Hoensbroek is, vanwege de beperkte tijdsdruk, een mooie kans om praktijkervaring op te doen met elektrisch materieel in de spoorbouw. Het tweede deel bestaat uit een 9-daagse buitendienststelling met een hoge tijdsdruk. Als de ervaringen met het elektrisch materieel tijdens het eerste deel positief zijn, dan voeren we de buitendienststelling ook zoveel mogelijk elektrisch uit.’

‹ Naar overzicht