©SHARE NOW

Nieuws in 1 minuut | Nederlandse laadpalen voor Antwerpen, SHARE NOW breidt uit

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

SHARE NOW lanceert deelauto-zone in Diemen
SHARE NOW lanceert een zone voor zijn elektrische deelauto’s in Diemen. Daarnaast is de vloot geüpdatet met 100 extra Peugeot e-208’s. De deelauto’s zijn allemaal wit, 100 procent elektrisch en volledig keyless – alles werkt via bluetooth op de smartphone. Met 5 zitplaatsen zijn de auto’s geschikt voor gezinnen, maar ook voor zakelijk gebruik. De deelauto’s hebben een actieradius tot 362 kilometer waardoor er lange afstanden afgelegd kunnen worden, ook buiten de randstad. De 146.000 gebruikers kunnen nu een rit starten, beëindigen of een tussenstop maken bij Holland Park in Diemen. Zo mag een deelauto uit Amsterdam in deze Diemense zone worden achtergelaten en kunnen de voertuigen uit de zone gebruikt worden voor ritten in omgeving Diemen of zelfs naar een bestemming in het buitenland. Vanaf de zone kunnen gebruikers de deelauto‘s eveneens per minuut, uur, dag of zelfs tot 30 dagen huren en een auto vooraf reserveren. De zone bestaat uit een volledige straat met parkeerplaatsen, waaronder 2 plaatsen met oplaadpunten, waar de gebruiker de deelauto naar keuze kan parkeren.

Megacontract voor Nederlandse Floading van Antwerps ov
Het in Arnhem gevestigde Floading heeft een grote opdracht gekregen van het openbaar vervoer in Antwerpen. Floading zal de volledige laadinfrastructuur voor het Antwerpse openbaar vervoer aanleggen. In totaal zullen er 36 hoogvermogen DC-laders worden verspreid over het servicegebied van Waaslandia. Door gebruik te maken van slimme energiebeheersystemen die de energiestromen in de omgeving monitoren, reageren de laders op schommelingen in de energietoevoer en kunnen pieken in het energieverbruik afvlakken. Waaslandia streeft ernaar om tegen 2025 volledig emissievrij te opereren met alle elektrische stadsbussen. De huidige opdracht vertegenwoordigt een waarde van enkele miljoenen euro's, en bij het opschalen van het aantal bussen naar 220 kan deze waarde aanzienlijk vermenigvuldigd worden. Arnaud van der Sluis, chief executive officer van Floading: ‘Met deze nieuwe hoogvermogen laders vergroten we de toegankelijkheid van duurzaam transport en verminderen we de CO2-uitstoot van zowel stadsbussen alsook vrachtwagen. Dit is een belangrijke mijlpaal, zowel voor ons als voor Antwerpen. Zo maken we elektrisch vervoer voor iedereen toegankelijk. Onze opladers kunnen de accu’s van de bussen en vrachtwagens binnen 3 uur opladen en bieden een actieradius van 400 kilometer.’

RetailSonar voorspelt winstgevendheid locaties nieuwe elektrische laadpalen
De vraag naar meer publieke laadpalen stijgt. Maar waar moeten die exact komen? Het Gentse RetailSonar, expert in analyses voor winkellocaties, maakt met zijn ChargePlanner-software nu de stap naar de ev-markt. ‘Al 12 jaar voorspellen we dankzij artificiële intelligentie de omzet van elke winkellocatie. Ondertussen zijn we als Europees marktleider zelfs actief in meer dan 15 landen’, vertelt chief executive officer en oprichter Dieter Debels. De afgelopen 2 jaar ontwikkelden de experts van RetailSonar ChargePlanner, een voorspellend model dat voor elke locatie naar keuze het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Een volledig nieuwe markt, al ziet Debels toch vooral veel parallellen. ‘Wie zijn wagen oplaadt, moet doorgaans heel wat tijd overbruggen. De meest winstgevende locaties zijn dus vaak die waar veel winkels zijn. Winkelparkings zijn bijvoorbeeld zeer gewilde locaties voor ev-operatoren.’

Eerste waterstof-aangedreven pick-uptruck voor gemeente Rotterdam
Tijdens de World Hydrogen Summit ontving Rotterdams wethouder Robert Simons de sleutels van de waterstof-elektrische H2X Warrego pick-uptruck uit handen van Chris Reitz van H2X Global en Nitin Biharie van Mobihy. De bedrijfswagen heeft geen CO2-uitstoot en een actieradius van meer dan 400 kilometer. Met de aanschaf van de eerste waterstof-aangedreven pick-uptruck zet de gemeente Rotterdam een stap in de verduurzaming van haar wagenpark. Deze truck wordt ingezet in het Kralingse Bos om boswachters te ondersteunen bij hun activiteiten. De gemeente Rotterdam neemt haar verantwoordelijkheid in het werken aan klimaatdoelen. Een deel daarvan is het verduurzamen van de voertuigen; alle stadsvoertuigen moeten in 2030 zero emissie zijn. De gemeente vindt het passend dat de boswachters van de stad een emissievrij voertuig krijgen, aangezien ze zorgdragen voor de natuur in de stad.

Wethouder Robert Simons (Haven & Economie): ‘Rotterdam werkt eraan om Europa’s Hydrogen Hub te worden. Met de aanschaf van deze eerste waterstofpick-up brengt de stad dit in de praktijk. De steun van de gemeente Rotterdam leidt tot doorontwikkeling van technologie en businesscases. Wat uiteindelijk leidt tot gezonde bedrijvigheid en werkgelegenheid voor de stad.’

‹ Naar overzicht